RECENZE: Kurt Cobain a jeho příběh od kolébky až do hrobu

Vydáno 23.07.2015 | autor: Filip Pešta

Americký dokumentární režisér Brett Morgen představuje první autorizovaný dokument o  jedné z nejslavnějších osobností rockového světa. Pohled do života Kurta Cobaina měl premiéru na filmovém festivalu Sundance. Varujeme: tohle není pro slabé povahy.

RECENZE: Kurt Cobain a jeho příběh od kolébky až do hrobu RECENZE: Kurt Cobain a jeho příběh od kolébky až do hrobu

Kurt Dokument

KURT COBAIN
MONTAGE OF HECK
REŽIE: Brett Morgen / 132 min
HUDBA: Jeff Danna

Vždy, když zemře hvězda takového formátu, obvykle zaplaví svět velká a nekončící vlna konspiračních teorií a různých dokumentů. Ty se často stávají bezpředmětné kvůli nedostatku materiálu. Tvůrce tohoto snímku se však vydal zcela jinou cestou, která začala už v roce 2007, byť na popud Cobainovy manželky Courtney Love. Produkci má na svědomí Kurtova dcera Frances.

Byl využit veškerý rodinný materiál, obsahující videa, fotky, hlasové záznamy, obrazy a především Kurtovy deníkové zápisky. S brilantním zařazením těchto informací docílil Morgen nečeho, co se v dokumentárním světě děje pouze zřídka. Poměr mezi obyčejným životopisným pohledem a kreativním zábavným snímkem je tady stanoven v ideální míře.

Cesta od kolébky až do hrobu obsahuje krom rozhovorů s rodinnými příslušníky a členy kapely, ve kterých však chybí bubeník Dave Grohl (poskytl interview pozdě z důvodu příprav nové desky Foo Fighters a nakonec  se do finální podoby nepoužilo), objevují i  velice zdařilé kreslené animace z Kurtova deníku, při kterých se slabé povahy vydrží dívat jen stěží. Krev, násilné halucinace, zobrazení živoucího pekla, ale také ručně psané texty, alternativní názvy kapely, úvahy, citáty a  mnohem víc.

Vrcholem je však výborná kreslená animace některých zpěvákových zážitků. Na chvíli se tedy stáváme diváky mrazivě reálného animovaného snímku za doprovodu neobvyklých aranží písní Nirvany, o které se postaral kanadský skladatel Jeff Danna. Kromě hororového svištění smyčců zazní třeba i ukolébavka pro děti. Animace je pochopitelně střídána s videozáznamy a divák se díky tomu podívá i do srdce vztahu Kurta a Courtney v heroinových, autentických  záběrech, ve který nechybí erotika nebo přímý přenos narkomanského běsnění.

cobain animace 3

• cobain animace 4

Montage Of Heck jde po stopách cesty, která se odehrávala v jedné geniální, zmatené a smutné mysli. Je to upřímné a pravdivé vyobrazení okrášlené mainstreamovými prvky, jež ale jeho autenticitu nijak nenarušují.

Filip Pešta
7/7

0,00