RECENZE: Miley Cyrus a její chlípná zvířátka se snaží experimentovat

Vydáno 13.09.2015 | autor: Daniel Košťál

Čekali jste od nového alba Miley Cyrus nástupce kontroverzního Bangerz, návrat disneyovské hvězdičky, nebo jste naopak nečekali nic? Ať tak či tak, nejspíše na vás americká zpěvačka vyzrála. Do nové "nečekané" desky Miley Cyrus & Her Dead Petz totiž vložila kousek všeho a ještě hodně navíc. Například opravdu hodně oplzlosti.

RECENZE: Miley Cyrus a její chlípná zvířátka se snaží experimentovat RECENZE: Miley Cyrus a její chlípná zvířátka se snaží experimentovat

miley cyrus  her dead petz

MILEY CYRUS
MILEY CYRUS & HER DEAD PETZ
Smiley Miley Inc.
23 trax / 92:06 min

Tracklist: Doo It!, Karen Don't Be Sad, The Floyd Song (Sunrise), Something About Space Dude, Space Boots, Fuckin Fucked Up, BB Talk, Fweaky, Bang Me Box, Milky Milky Milk, Slab of Butter (Scorpion)(featuring Sarah Barthel of Phantogram), I'm So Drunk, I Forgive Yiew, I Get So Scared, Lighter, Tangerine (featuring Big Sean), Tiger Dreams (featuring Ariel Pink), Evil Is But a Shadow, Cyrus Skies, 1 Sun, Miley Tibetan Bowlzzz, Pablow the Blowfish, Twinkle Song

V roce 2013 vyvolala Beyoncé se svým neoznámeným albem velký poprask, který se projevil mimo jiné i na prodejích. Od té doby se pomalu, ale jistě tento způsob vydávání zařazuje mezi standardní postupy nejen popových interpretů. Zadarmo pak svou desku vydali například i U2. Jak se tedy ve směsici takových alb zviditelnit? Co takhle vydat materiál rovnou na dvě alba? Napsat a produkovat ho sama s The Flaming Lips a pár přáteli? A oznámit ho pomocí bláznivého vystoupení s písní o drogách v pořadu přístupném dětem? Přesně tak, Miley se už asi nepolepší. A bude hůř!

O spolupráci The Flaming Lips a Cyrus se už nějakou dobu vědělo, a tak byl jejich vliv na hudbu očekávatelný, na albu je několik jejich písní přímo samplováno. Z čisté elektroniky se tak Miley pro nový projekt ve svém domácím studiu přesunula i k alternativnějšímu, nejen kytarovému zvuku. Zde bychom kromě pár opakujících se melodií marně hledali větší chyby. Zpěvačce a jejímu silnému hlasu sedí jak v dojemné The Floyd Song (Sunrise), tak v drsnější Slab of Butter (Scorpion).

Ne že by se ale nízký rozpočet na produkci nepodepsal vůbec. Přeci jen nové album stálo Miley kolem 50 tisíc dolarů, předchozí Bangerz pak dle jejích slov "nějakých pár milionů". Většina písní by se tak díky slabým možnostem skromného studia dala rozdělit do několika skupinek dle podobně znějících beatů a prvků. Možná bylo nenápadné přelévání skladeb jedna v druhou účelem, ale u alba trvajícího přes 90 minut by se měly písně více odlišit. Když už poněkolikáté nerozeznáte dvě po sobě jdoucí skladby, nejspíše se vám začnou klížit víčka.

Spát vám však nedají vokály, které zní jako by byly nahrané telefonem. Někde to podtrhuje syrové emoce, jinde ale špatné přehrávání trhá uši. A moc tomu nepomáhají ani texty v nich obsažené. Ty se snaží být opět nadmíru provokativní. Mnohdy jsou velice vtipné, navíc navzájem provázané pár verši nebo refrénem. Komický styl Cyrus tak například ozvláštňuje klavírové balady Pablow the Blowfish a Twinkle Song. Na druhou stranu Dooo It! se svým "Jo, kouřím trávu" je jen slabý odvar toho, co Miley umí vymyslet. Taková Bang Me Box, nejspíše nejkomerčněji znějící pecka celého snažení, je tak tochu zabitá výkřiky jako "Prstíš mi srdce". V téměř mluvené BB Talk pak zpěvačka odmítá svého přítele za dětinskost, přitom v průběhu desky ukazuje prvoplánově šokujícími verši ty samé nedostatky sama na sobě.

Miley Cyrus & Her Dead Petz je už z principu dost sporné album, je to přece Miley. Kdyby se však nesnažila přesvědčit svět o svém rebelství, jednalo by se o hudebně povedené album. Všechna čest za experimentální přístup téhle popové princezny, ale možná by měla přenechat psaní dospělákům, nebo jen tajemně beze slov volat do nebes jako mnich v Miley Tibetan Bowlzzz.

Mezi třiadvaceti písněmi najdeme svůdné ploužáky, srdceryvné dojáky i rytmické hitovky, málokteré z nich jsou ale dotažená do úplného konce. Pokud však vypustíte slova a necháte se unášet psychedelickými melodiemi, jistě vás deska nadchne. Vymazat alespoň třetinu tracků a zapracovat na zbylých, mohlo se pro Miley jednat o přelomové album. V téhle formě bude bohužel nejspíše brzy zapomenuto, přestože má co nabídnout.

BEST TRAX: Karen Don't Be Sad, Fweaky, Bang Me Box, I Get So Scared, 1 Sun
ZKUS TAKY: The Flaming Lips - The Terror, Karin Park - Apocalypse Pop, Ariel Pink - pom pom

Daniel Košťál