Sunn O))) sloužili netradiční mši

Vydáno 06.06.2009 | autor: redakce

Ve čtvrtek 4. června vystoupily v pražském kostele Sacre Coeur projekty Sunn O))) a Pita. Roman Polách byl u toho.

Sunn O))) sloužili netradiční mši Sunn O))) sloužili netradiční mši

SUNN O))), PITA
4. 6. PRAHA, CHRÁM SACRÉ COEUR

Chrámové dronování

Stimul festival je zaměřený výhradně na hudbu pro komerční trh neperspektivní, hudbu všelijakých experimentů a žánrů - ať už je to free jazz, IDM, či kupříkladu právě drone metal. Letos Sunn O))) vydali novou desku Monoliths & Dimensions a evropské turné k ní pojali nezvyklým způsobem – ve smlouvě na koncertní turné zakotvili podmínku, že všechna vystoupení odehrají buď v kostelních prostorách, nebo v prostorách adekvátních atmosféře podobné té kostelní. Pražské vystoupení bylo jistě rovnocenné tomu pařížskému, či berlínskému – chrám Sacré Coeur je jednou z mnoha nádherných pražských památek a už jen návštěva této novogotické stavby přináší jak esteticky tak duchovní zážitek. Chrám byl před začátkem koncertu výborně připravený na, pro něj relativně atypické, vystoupení.


Ještě před samotnými Sunn O))) vystoupil Peter Rehberg, který je Sunn mimochodem žánrově blízký jiným svým projektem KTL a který vystoupil pod pseudonymem Pita. Tento projekt se dle oficiálních informací zabývá „poruchovou estetikou“ zvuku, čili laicky řečeno – destruuje hudební rytmus na extrémní zvukové střípky, čili jakási fúze IDM a noisu. Přesně tohle také předvedl při svém relativně krátkém vystoupení. Zážitek to byl fantastický, kdy téměř všichni návštěvnící vystoupení zavřeli na celou část setu oči a vnímali noise, kdy rytmické a melodické části narušovaly dysrytmické, překvapivé prvky. V některých silnějších momentech, například při písni 3 z desky Get Out, jsem se obával o statiku chrámu. Jak překvapivě Peter začal, tak i překvapivě rychle vystoupení z chrámového kůru utnul.

Sunn O))) naopak začali velice zlehka lyrickým tempem pravé dronování. Drone je mnohem pomalejší a bahnitější odnož doom metalu, kdy vazbením kytar (tedy dronováním) donutí zvuk kytarových riffů dostat do extrémních poloh a rezonancí posluchače takzvaně dostat do kolen. Divil jsem se, jak je možné, že okna chrámu nepraskla, protože tóny byly naprosto drtící. Prozměnu jsem se nedivil, proč všichni návštěvníci dostávali k razítku i špunty do uší.  Onen na začátku zmíněný estetický a duchovní zážitek Sunn O))) svým téměř dvouhodinovým setem plným stěn kytarové rezonance návštěvníkům opravdu připravili. Stimul festival mi připravil vždy životní zážitky (Dälek, MoHa!...) a včera mi opět připravil silné momenty. těším se na příště a čtenářům doporučuji příští Stimul navštívit také.

7/7
text Roman Polách foto archiv

0,00

čtenáři

hlasuj
zavřít