MULTIMEDIÁLNÍ CD CHOKING HAZARD PŘÍLOHOU REPORTU 5/04

Vydáno 30.12.2006 | autor: redakce

Součástí květnového čísla bude exkluzivní CD CHOKING HAZARD, věnované první české hororové komedii v hlavní roli s Jaroslavem Duškem. Najdete na něm soundtrack s 10ti skladbami, hlášky z filmu a také datovou stopu, která obsahuje film o filmu, videoklip a další bonusy. Přečtěte si zajímavosti o filmu, rozhovory, podívejte se na fotogalerii a na bližší informace o CD-ROMU.
CHOCKING HAZARD



SKLADBY A HLÁŠKY Z FILMU:
1. „John Lilly“ (Jaroslav Dušek, Anna Fialková, Jan Dolanský)
2. Doga: Slabé kusy
3. „Ochutnávka mozku“ (Dáda Patrasová)
4. Öggg Van Port Brasta: Oron Modon
5. Rhondian: Outsider
6. „Usmažte se, svině!“ (Kamil Švejda, Jan Dolanský)
7. Zeus: Poslední…
8. Richard Sacher: Radost ze života (Martha Dance Version)
9. „Měchura“ (Kamil Švejda)
10. Seven: The Garden Pleasure
11. Sector X: Prázdnej dům
12. „Zrůdo zelená!“ (Kamil Švejda)
13. Roswell. Vzpoura
14. Dolores Clan: Otázzzky
15. Vypsaná fixa: Palenie titonia
16. „Pomoc!“ (Jaroslav Dušek)

O FILMU
V září loňského roku se na půdě motelu Zálesák, v polovině cesty mezi Prahou a Karlovými Vary, rozjelo natáčení, které nemá v historii české kinematografie obdoby. Motel - pro účely filmu symptomaticky přejmenovaný na Halali - vzaly útokem mručící figury v zabahněných polorozpadlých mysliveckých uniformách, se zabahněnými a polorozpadlými obličeji. Krev a mozek pleskaly o zářivě vypulírované kuchyňské dlaždičky, střeva radostně vykukovala z perforovaných břich vyvrhávaných obětí. Motel Halali se stal místem, kde se točila česká zombie komedie o hledání smyslu života.



Zápletka - jak už to u podobných filmů bývá - je současně jednoduchá i složitá. Na víkendový kurs o smyslu života, který pořádá slepý filozof doktor Reiniš (Jaroslav Dušek), se dostaví různorodá smečka lidí, kteří mají pocit, že jim v životě cosi chybí: mírně neurotická Hanušová (Eva Nadaždyová), která je lehce posedlá symetrií (což se mimo jiné projevuje tak, že nesnese, aby měla každý rukáv jinak dlouhý), její kamarádka Křenovcová (Eva Janoušková), která se usilovným výzkumem dopracovala k poznání, že smyslem života je sex a chlast (a hodlá si to sérií experimentů ještě ověřit), panovačná Lefnerová (Anna Fialková), které je jasné, že hledání smyslu života je v určitých kruzích velmi "in", její podpantoflácký snoubenec Nedobyl (Kamil Švejda), pod jehož zakřiknutou krustou pobublává metodický sadismus, Měchura (leader rockové formace Doga - Roman "Izzi" Izaiáš) alias Carlo Donti, pornoherec, který na tuto myšlenkovou seanci dorazil omylem a zcela nečekaně se mu na ní začalo líbit, a konečně hlavní hrdina, nihilista Verner (Jan Dolanský), který se snaží celý dějem proplout s rukama v kapsách a ironickými hláškami na rtech.

Taková parta si přímo říká o zmasakrování. Zvlášť, když těmi, kdo na naše smysloživotní kursovníky zaútočí, jsou živí mrtví myslivci, vynořivší se ze hnilobou nasáklých lesních hrobů. Základním posláním myslivců je totiž - jak všichni dobře víme - regulovat stavy zvěře vyřazováním tzv. slabých kusů. A je bez diskuse, že výše představená životy bezcílně tápající skupinka je přehlídkou přímo výstavních exemplářů tohoto typu. Kdo si tu zběsilou noc v motelu Halali z probíhajících událostí nevezme ponaučení, ten zemře.



Zdá se možná trochu divoké kombinovat tak všeobecně vnímaný pokleslý žánr jako je zombie horor (byť servírovaný v komediálním duchu) s burácivě filozofickou otázkou, jakou pátrání po smyslu života bezesporu je. Ale protože si toto navenek absurdní propojení tvůrci snímku - Marek Dobeš (režie) a Štěpán Kopřiva (scénář) - už jednou úspěšně vyzkoušeli ve svém dnes už kultovním krátkém filmu Byl jsem mladistvým intelektuálem, není divu, že se rozhodli svůj styl spočívající v kombinaci absolutně nízkého s absolutně vysokým (aniž by odstřelovali jedno či druhé) dotáhnout ad absurdum. A dát mu podobu celovečerního filmu. Choking Hazard je kromě svého žánru unikátní ještě v jiné věci: tím, jak vznikal. Tvůrci zavrhli všechny klasické cesty jako je obrážení producentů, kteří se snaží nalézt další "hezkou českou retro komedii" nebo žádost o státní grant z fondu na podporu kinematografie ("Dobrý den, chtěli bychom peníze na filozofický film o lidožravých myslivcích.") a vrhli se do natáčení jen s vlastními úsporami, penězi přátel (především Narka Oganesjana, který se stal i producentem filmu) a věcným plněním spřízněných firem ACE, Cinemasound, Mirage a Bontonfilm. Celý rozpočet se tedy pohyboval někde pod třemi milióny korun. Takovému způsobu natáčení se říká guerillový a v minulosti si ho na vlastní kůži vyzkoušeli například Robert Rodriguez, Sam Raimi, Kevin Smith či Peter Jackson (málokdo asi ví, že prvním filmem tvůrce Pána prstenů byl amatérský splatterový snímek Bad Taste: Vesmírní kanibalové). Co guerillové natáčení znamená, je jasné: Všichni herci dostali horentní honorář v podobě jedné koruny (a příslib, že jestliže film vydělá, strašlivě si nahrabou). Štáb nejenže pracoval celou dobu zadarmo, ale ještě si sám platil benzín, ubytování a stravu. Připočtěte k tomu, že se tým stal bizarní kombinaci nadšenců, kteří s filmem měli doposud společného jen to, že rádi chodili do kina, a špičkových profesionálů (natáčel tu i Jaromír Kalina, jeden z pěti nejlepších evropských steadicamistů), kteří se nechali strhnout nakažlivým duchem této hromadné sebevraždy. A samozřejmě nesmíme zapomenout na to, že se - až na dva dny, kdy se točily scény ve sklepě a pokoji číslo 13 - natáčelo výhradně v noci. V praxi to vypadalo tak, že kolem páté hodiny odpoledne se začal připravovat plac, kolem desáté večer padla první klapka (tedy když to šlo dobře - při scéně "Lefnerová tápe tmavou chodbou" se podařilo vytvořit pozoruhodný rekord "první klapka v půl páté ráno") a s kuropěním se končilo a lidé odjížděli do Prahy do svých zaměstnání, upadali do spánkových kómat na místech, kde je konec záběru zastihl či se ploužili na blízkou benzínovou stanici, aby se dorazili masivní klobásou. Následoval střídmý pětihodinový spánek (do kterého pobíhal režisér Dobeš a povykoval, že za války v Londýně se spalo jenom čtyři hodiny) a všechno začalo znovu. Takhle se jelo celý měsíc.



Není divu, že většina těch, kteří vydrželi (což při takovémhle tempu nebylo pravidlem), popisuje své zážitky termíny, které se velmi nápadně podobají výrazům, které používají vietnamští veteráni hovořící o svém bojovém nasazení. Zoufalý spánkový absťák a pozvolná přeměna v zombie (tomu napomáhal fakt, že štáb byl tu a tam využíván pro davové zombivecké scény) vedly k situacím, které se postupem času stávaly deliričtějšími a deliričtějšími a celé natáčení začínalo ke konci připomínat jeden velký trip. K atmosféře výrazně přispíval i Jaroslav Dušek, který byl většinou tzv. "v roli" a coby slepec Reiniš chodil všude v černých brýlích, se zavřenýma očima a vrážel do lidí, přístrojů a stěn. O další oživení na place se postaral známý pornoherec Robert Rosenberg v (nepornografické) roli taxikáře a guru české sci-fi a internetu Ondřej Neff, který si zahrál roli Knýbela, jednoho ze superzombivců, ovládajících kung-fu. Stranou nezůstávali ani představitelé zombivců (zombie myslivců), kteří se ve svém ohnilém maskování a plesnivých kostýmech houfně vypravovali do blízkého bufetu na noční večeře a děsili tam poklidně přežvykující zákazníky, o policii přivolané na základě maskérského umu Petra Fadrhonse ("Chodí tady chlap, který vypadá, že ho někdo strašně zmlátil") ani nemluvě. (O tom, co se při natáčení dělo, se více dozvíte v rubrice Patinovat! na oficiálních stránkách filmu www.chokinghazard.cz ).



Z vše uvedeného je více než jasné, že Choking Hazard se příliš neohlíží na trendy - ať už námětové či realizační - které v České republice panují a snaží se prokutat si vlastní cestu. Ondřej Neff ho označil jako "punk-film" a to je charakteristika, která na Choking Hazard sedí výstižněji než cokoliv jiného. Jde o film natočený filmovými nadšenci - ale nejen pro sebe nebo pro filmové nadšence: komediální žánr je univerzální a smát se umí naprosto každý. Jedno je ovšem jisté: Choking Hazard si svým námětem i způsobem natáčení vydobyl nepřehlédnutelné místo v současné české filmové produkci. Kdo ho v kinech propásne, musí počítat s tím, že jednou hořce zalituje.

Ladislav Kolář



TVůRCI FILMU
Autoři projektu (scénář Štěpán Kopřiva, režie Marek Dobeš) debutovali na poli filmu v roce 1999 krátkou hororovou komedií I Was a Teenage Intellectual (Byl jsem mladistvým intelektuálem). Snímek si získal příznivý ohlas, který se časem změnil až v kultovní status. "Intelektuál" byl uveden na pražské části Febiofestu a promítal se i na Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech. Získal cenu za kameru, režii a střih na berlínském festivalu Ein Fenster zum Osten, cenu na festivalu krátkých filmů v rakouském Ebensee a hlavní cenu ve své kategorii na Worldfestu v americkém Houstonu. Distribuční společnost Warner Bros. ho uvedla v kinech jako předfilm například u Křižovatky smrti a redakce počítačového magazínu Level zakoupila práva pro jeho uvedení v digitální podobě na CD nosiči. V CD podobě byl pak ještě zakoupen organizátory celoevropského setkání příznivců sci-fi Eurocon 2002 a počítačovým magazínem Chip.



Dvojice Dobeš a Kopřiva je dále podepsaná pod scénáři ke dvěma historických komediím psaným na zakázku (Na rozkaz císaře a Musica Viva) a televizním seriálem Místo nahoře, který v České televizi natočil Karel Smyczek. Dále za sebou mají krátký snímek Mistr kat s Davidem Matáskem v titulní roli pro společnost Three Brothers Production, a Explicitní důkaz, pilotní díl připravovaného povídkového cyklu Může to potkat i vás. Dále natočili videoklipy (pro Daniela Kroba a skupinu Seven) a dokumenty pro Českou televizi. Mezi jejich vedlejší aktivity patří comicsové nakladatelství CREW a dvě úspěšné sbírky sci-fi povídek. Jejich práce byly několikrát oceněné cenami Akademie SF (české pobočky World SF) jako nejlepší počiny roku.

ROZHOVOR S JAROSLAVEM DUŠKEM (Dr. Reiniš)


Jaký máte vztah k filozofům a filozofii?

Vřelý.

A k myslivcům a myslivosti?
Chladný.

Co je podle Vás smyslem života všeobecně?
Smyslem života je duše cítivá.

A co je Váš smysl života?
Moje citlivá duše.

Definujte termín "dobrý režisér".
Nepřekáží v záběru. Ani hercům, ani divákům.

Definujte termín "Marek Dobeš".
Lidské jméno.

Jak jste se k filmu dostal a proč jste roli přijal?
Dostal jsem se k němu tím, že jsem v něm přijal roli, kterou jsem přijal, abych se k němu dostal.

Co si pořídíte za onen astronomický honorář 1,-- Kč?
Mám dojem, že dnes už nic.

Jste pověstný svým improvizačním uměním. Dovolil Vám ho režisér využít?
Ano. Mimo natáčení.

V poslední době jdete z filmu do filmu. Necítíte se vyčerpaný (fyzicky, duševně)?
Ani ne, zatím jenom jdu. Až začnu přebíhat, zneklidním.



Doplnění o rozhovor týkající se Choking Hazardu z přílohy Mladé Fronty.


Ve vašem zatím posledním filmu režiséra Marka Dobeše Choking Hazard máte stále na očích černé brýle. Jak se vám hrál slepý guru?
Dobře! Filosof Reiniš skoro celou dobu přednáší, jen občas s někým něco prohodí. Taková monologická, statická role, která se mi dobře učila. Pořád tam jen stojí a kouká, teda moc nekouká. Stojí, poslouchá a mele. Jen na jeden záběr chtěl Marek detail očí, a tak mi nasadili záhadné čočky, přes které je vidět mlhavě, a protože mám dost citlivé oči, měl jsem obavy. Ale překvapivě to dopadlo dobře. Bylo přes ně i docela vidět, takže byly příjemnější, než jsem čekal.

Choking Hazard je první česká horová zombie komedie. Proč jste přijal právě tuhle nabídku?
S Markem Dobešem máme v jistém smyslu zvláštní osud. Původně mi nabídl roli Adolfa Hitlera ve svém filmu Adolf Hitler nemá rád disco. Pak se začal s Hitlerama jakoby trhat pytel, a na toho Markova se nějak nemohli sehnat peníze. Mezitím Marek scenáristicky spolupracoval na televizním seriálu Místo nahoře, ve kterém mi Karel Smyczek nabídl roli. Scénář se mi docela líbil, ale protože jsem točil nějaké filmy a seriál je trochu nevyzpytatelný, natáčení jsem odmítl. Takže to zase nevyšlo. A najednou přišel do třetice, že se sice na Hitlera stále nedaří sehnat peníze, ale že napsali jednoduchý film, srandu. Přečetl jsem si první verzi, a po akceptování mých připomínek jsme se dohodli. Mně se na tom líbila celá ta bizarnost, s jakou Marek Dobeš celý film natočil. Za málo peněz, i fakt, že se nespojil s televizí. Líbí se mi na něm určitá tvrdohlavost, nebo, jak se říká, tah na branku, že si film vydupal z ničeho. Třeba jak rozprostřel inzeráty po internetu a lidi chodili zadarmo nosit rekvizity a pomáhat. Líbil se mi takový ten samospád filmu z nadšení a zvědavosti.



www.chokinghazard.cz

Technické dispozice k CD-ROM Choking Hazard
V případě problémů při spouštění multimediálních stop doporučujeme nainstalovat přiložený Windows Media Player v.9, který naleznete v sekci VIDEO.

Partneři CD CHOKING HAZARD jsou Levné knihy a Kuře v hodinkách (Seifertova 26, Praha 3, Žižkov)
zavřít

Při poskytování služeb na těchto stránkách nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookie na těchto stránkách. Další informace naleznete zde. Rozumím