Bída a naděje hudebního průmyslu

Vydáno 29.02.2008 | autor: redakce

Téma otřepané a přitom tak ožehavé: Hudební průmysl truchlí nad nedávno zveřejněnými statistikami: V Česku se tržby za prodeje nosičů propadly v roce 2007 o téměř 13 procent. Nepomohlo ani znatelné snížení cen. A prodeje digitálních nahrávek kvůli nižší dostupnosti internetu, nevychytaném systému placení a dalším technickým překážkám u nás ještě nejsou v takovém laufu, aby tuto ztrátu kompenzovaly. V tomto ohledu dost zaostáváme za západním světem, hlavně za USA, kde je už nakupování hudby přes internet běžnou praxí takřka pro každého.

Na neuspokojivé výsledky reagují nahrávací společnosti všemožně: reorganizují, snižují stavy, vymýšlejí nové strategie, hledají nová odbytiště. Brzy se i v Česku dočkáme u leckterých vydavatelů přechodu na full servis, čímž se kromě alb postarají svým ovečkám i o koncerty a o management jako takový. Ve snaze najít nové distribuční kanály se inspirují filmovými společnostmi, a tak se letos po prvních vánočních pokusech ve velké míře setkáme s cédečky v trafikách. Zbude na přeplněných stáncích už vůbec místo na noviny a cigára?

Sílícím fenoménem na poli hudby jsou mobilní operátoři. Jakmile budou překonány jisté technologické bariéry, lze očekávat, že hudbu budeme běžně nakupovat třeba u T-Mobile rovnou do svého telefonu. Způsob prodeje ringtónů a realtónů připravuje půdu pro fulltrackový byznys. Operátoři navíc mohou interpretům nabídnout silnější propagaci.

I to může být jeden z důvodů měnících se vztahů mezi klasickými gramofirmami a umělci: kdeže jsou časy, kdy se podepisovaly smlouvy na pět alb. Některé kapely se o své nahrávky začaly starat samy, přičemž mají s labely jen distribuční deal, jiné dokonce zcela přistoupili na marketingovou hru, v níž album hraje roli propagačního nástroje vedoucího ke zviditelnění a k vyšší návštěvnosti koncertů, které je živí.

Nerad bych těmito poznatky odrazoval konzervativnější část posluchačů, děsil sběratele cédéček a majitele kamenných musicshopů, ale byl by v tom čert, kdyby se něco z těchto prognóz dříve či později nestalo skutečností. Zajímá-li vás toto téma víc, nalistuje v minulém REPORTU článek Karla Veselého. A napište nám svůj názor.

Jarda Hudec, vydavatel

Bída a naděje hudebního průmyslu Bída a naděje hudebního průmyslu

zavřít