Blixa Bargeld z Einstürzende Neubauten aneb geniální diletant

Vydáno 30.12.2011 | autor: redakce

Mnoho žen shledává hluboké tóny hlasu přitažlivými či uklidňujícími. Blixa Bargeld z Einstürzende Neubauten není majitelem toho uplně nejdunivějšího basu, ale dokáže svým vokálem přivodit husí kůži – a možná i horší věci – téměř každému.

Blixa Bargeld z Einstürzende Neubauten aneb geniální diletant Blixa Bargeld z Einstürzende Neubauten aneb geniální diletant

 
Blixa112. ledna 1959 se na západní straně berlínské zdi narodil jistý Christian Emmerich. Tento chlapec se později stane všestranným umělcem a přijme pseudonym Blixa Bargeld.

Blixa je značka propisek a Bargeld, kromě toho, že značí „hotovost", upomíná na dadaistického umělce Johannese Theodora Baargelda. Podivný pseudonym vyjadřuje jednoznačně vazbu na avantgardu a především určitý druh hračičkovství, jenž se vine vším, co BB dělá. Díky svému charismatu a vizáži byl obsazen do několika filmových rolí, ale intezivněji se věnuje divadlu. Perličkou je jeho role ve filmu Die Sieben Feuer des Todes, kde ztvárnil sadistického pyromana.

Chronologický výpis jeho aktivit, jenž můžete najít na jeho webu, je uctyhodně dlouhý a hemží se to v něm jmény prestižních pódií po celém světě. Ke spoustě divadelních představení, ve kterých hrál, sám napsal hudbu, nebo se podílel na scénáři. Je autorem několika knih a svůj názor na umění předává dál jako lektor. Bargeld působí v téměř každé oblasti umění a za dobu jeho aktivní činnosti po něm nezůstalo mnoho věcí, které by nestály za bližší seznámení. „Rychle se dostanu do čehokoliv, co dělám, a poté mne to zcela pohltí," říká. Jeho hlavním a nejdůležitějším oborem je však hudba.

EINSTÜRZENDE NEUBAUTEN
... Bargeldova domovská kapela, odvozuje svůj původ od dadaistického hudebního hnutí Geniale Dilettanten. Základními kameny „Neubautenů" jsou pánové Bargeld a N.U. Unruh. Zpočátku se jednalo spíše o náhodně se odvíjející perfomance než o promyšlená koncertní vystoupení. Jedním z prvních počinů této dvojice byl happening odehrávající se na nadchodu přes berlínskou dálnici, kdy polonazí Bargeld a Unruh tloukli různými předměty na okraj díry v betonu.

blixacavePodivný název skupiny znamená zhruba tolik, co „padající novostavby" – Neubauten je označení pro budovy postavené v Německu po roce 1945, které byly především levné, méně již architektonicky a stavebně promyšlené. Neubauten začínali podobně jako třeba industriální formace Cabaret Voltaire. Syrový kytarový zvuk míchali s ještě syrovějšími zvuky továrních zařízení a vlastnoručně vyrobených nástrojů, většinou z kovového šrotu, na které hráli pomocí vrtaček a brusek. Blixa k tomu říká: „Nebyl to rozmar hrát na vyrobené pekuse. Náš bubeník musel své normální bicí prodat prostě proto, že potřeboval peníze. Během dvou dnů si vyrobil cosi, co bicí připomínalo, kompletně z nalezených a nakradených věcí." Do vzniklého hluku Blixa spíše recitoval než zpíval své texty.

Po albu Kollaps z roku 1982, které již mělo určitou skladbu – nejednalo se jen o hlukové plochy jako v počátcích – vyrazili Neubauten na turné po Británii s kapelou The Birthday Party, v níž působil Nick Cave. Za sebou nechali nespočet rozbitých pódií a šokované publikum i tisk, žasnoucí nad jejich živelnou a násilnou show.

Blixa NeubautenDVA PLNÉ ÚVAZKY
Když se Cave rozhodl z Birthday Party odejít a zformovat vlastní doprovodnou kapelu, oslovil Blixu Bargelda a ten se na téměř dvacet let chopil kytary v The Bad Seeds. „Bylo to trochu zvláštní. Neměl jsem hudební vzdělání a v té době ani vlastní nástroj." To, jaký je Nick Cave démon, je všeobecně známo, a bylo jasné, že jeho i Bargeldova osobnost budou velmi dobře rezonovat. Přesvědčit se o tom můžeme z obsáhlé diskografie The Bad Seeds, na níž se Blixa podílel jak skladatelsky, tak na několika málo místech i pěvecky. Po celou dobu však Bargeld zůstával plnohodnotným členem Neubauten a věnoval se i ostatním uměleckým aktivitám.

V roce 2003 Blixa Bargeld z The Bad Seeds odešel. Dodnes nebyly zveřejněny konkrétní důvody a při rozhovorech Blixa odmítá o rozchodu mluvit, takže se spokojme s faktem, že už tam prostě není.

SILENCE IS SEXY
Od desky Tabula Rasa začíná do tvorby Neubauten vanout čerstvý vítr změny. Osmdesátá léta u nich byla ve znamení míchání zvuků do hluku. 90. léta znamenají míchání zvuků do ticha. Ubývá agrese a rámusu, nikoliv však působivosti. Tabula Blixa3Rasa je kompaktní album, které vás celou dobu udrží soustředěné a pod konstantním tlakem. Neustále čekáte, kdy se z tichých temnot vynoří monstrum a sežere vás. Když se to v posledním tracku Headcleaner konečně stane, je to pro vás veliká úleva a všechnu tu agresi si skutečně užijete.

Nové milénium oslavila kapela deskou Silence Is Sexy, jejíž první skladba Sabrina je pro mnohé jednou z nejpůsobivějších věcí, které kdy Neubauten udělali. V roce 2004 následovala již poněkud slabší deska Perpetuum Mobile, v roce 2007 následovalo album Alles Wieder Offen a pouhý rok po něm deska The Jewells.

BLIXA V REKLAMĚ
Blixa Bargeld si umí udělat legraci i sám ze sebe. Příkladem je série neuvěřitelných reklamních spotů, které natočil pro kutilský obchod Hornbach. Blixa v nich zpravidla sedí za stolem a svou typickou dikcí předčítá z hornbachovského katalogu. Tyto reklamy dokonce v roce 2004 vyhrály Epica Awards, evropskou soutěž reklamních agentur. Lze je snadno najít na www.youtube.com zadáním slov Blixa Bargeld.


text: Petr Metelka,  foto: archiv


Kopie - Blixa1 

 

zavřít