LIVE: George Michael zazpíval Amy Winehouse, ale ignoroval hity

Vydáno 23.08.2011 | autor: Jarda Hudec

Britský zpěvák George Michael při své pražské premiéře oslnil audienci Státní opery, aniž by k tomu potřeboval těžit z nejslavnějších singlů. Dvouhodinový set za doprovodu Českého národního symfonického orchestru postavil na jazzových standardech a méně známých skladbách. Bude tato překvapivá dramaturgie, „bojkotující“ rádiové šlágry, uspokojivá i pro návštěvníky halových koncertů, kterých evropské turné čítá víc jak šedesát?

LIVE: George Michael zazpíval Amy Winehouse, ale ignoroval hity LIVE: George Michael zazpíval Amy Winehouse, ale ignoroval hity

GEORGE MICHAEL
22. 8. 2011
Státní opera, Praha

Na scéně se pohybuje už tři dekády, ale teprve až teď, ve věku 48 let, zazpíval Čechům. Mnozí mají ještě v  paměti nepříjemnou vzpomínku z července 2007, kdy byl plánovaný koncert nejprve přesunut ze strahovského stadiónu do  T-Mobile Areny, aby byl v den konání zrušen úplně. Odpadla i okolní show v Bratislavě nebo Německu, a tak se začalo tradovat, že o zpěváka, provázeného drogovými delikty a jinými skandály, silně klesl zájem. Za oficiální důvod neuskutečněného vystoupení byla tehdy uváděna havárie kamiónu s technikou na cestě z Maďarska…

SMRT SI ŘÍKÁ ROCK'N'ROLL: George Michael - rebel s ušlechtilou duší

Pondělní představení ve Státní opeře bylo mimořádné z hned několika důvodů: jednalo se o ostrý test před startem celoevropské Symphonica: The Orchestral Tour, která potrvá až do konce roku. Bylo otázkou, jak publikum (a početná enkláva novinářů od nás i ze zahraničí) přijme nový Michaelův program, jak pozměněné aranžmá sedne zpěvákově kapele (sextet doplněný o čtyři vokalisty), a kterak se své úlohy zhostí Český národní symfonický orchestr, jenž byl na celou šňůru angažován. Velká pocta pro asi třicetičlenné těleso, dosud podobně doprovázející třeba Stinga nebo Serje Tankiana, ale to byly jen „jednorázovky“.

Nakonec se ukázalo, že to největší novum a unikum obstaral program samotný – až na závěrečné medley setlist neobsahoval jediný hit, jediný širší veřejnosti známý singl, jimiž se to na minulém turné jenom hemžilo! Byly nahrazeny méně nápadnými, přesto působivými komorními skladbami z alb Listen Without Prejudice, Older nebo Patience.

Ještě větší roli hrály jazzové a swingové standardy, pocházející z LP Songs From The Last Century, těch zaznělo asi šest. A aby překvapení nebylo málo, zařadil hlavní aktér do repertoáru covery Rihanny (Russian Roulette), New Order (True Faith), Niny Simone (Feeling Good) a složil hold i nedávno zesnulé Amy Winehouse (Love Is A Losing Game). Dokonce někde „vyhrabal“ i píseň osmdesátkového hitmakera Terence Trent D'Arby...

LIVE: George Michael zpíval o sňatcích gayů a svém expříteli

Tou nejméně nečekanou předělávkou byla „policejní“ Roxanne, kterou už známe ze zmíněné jazzové desky. Ovšem přehlídka prostitutek na obří obrazovce v noblesním prostředí Státní opery, doprovázející tenhle majstrštyk? Tak to tu ještě nebylo. Působivé a provokativní videoprojekce vyvrcholily závěrečným striptýzem Dity von Teese.

George Michael však diváky omračoval hlavně svým bezchybným, uchu lahodícím vokálem. Dojem z dokonalého zážitku umocňoval křišťálový zvuk. První mrazení v zádech se dostavilo při Cowboys And Angels, neméně silná byla další věc z Listen Without Prejudice – Praying For Time nebo intimní záležitosti z Older typu It Doesn't Really Matter Pořád tomu ale něco chybělo. HITY. Je až záhadou, co zpěváka vedlo k tak odvážné dramaturgii.

Osazenstvo zaplněné Státní opery se dočkalo až v samém závěru – během přídavku. Michael nejdřív “z lesjtra odrecitoval” jména svých kolegů (jako by si nepamatoval spoluhráče z kapely), teprve pak konečně slezl z barovky, povolil kolena a vystřihl v jednom sledu Amazing, I"m Your Man a Freedom. Text si ve stoje zazpíval celý sál.

George Michael věnoval princi Williamovi jako svatební dar píseň. Stáhněte si ji

Pozitivní dojem a vpravdě umělecký zážitek z výkonu slavného sólisty, bezvadná práce sehraného bandu i českého symfoňáku mají navrch před vyřčenými rozpaky. „S tímhle přece nemůže do hal? Rádioví posluchači mu tam usnou”, pronesl kdosi. Uvidíme 14. listopadu v O2 Areně. Za sebe říkám: jděte tam, stojí to za to.

text:
Jarda Hudec, foto: Georgemichael.com

Témata: George Michael, Symphonica: The Orchestral Tour, Český národní symfonický orchestr, jazz, swing