RECENZE: Coldplay vyprávějí lovestory pro stadiony

Vydáno 27.10.2011 | autor: redakce

Woooo oooooh, Mylo Xyloto je konečně venku! Oficiálně vyšla pátá řadovka Coldplay v pondělí 24. října, piráti to dokázali opět o pár dní dříve. Na internetu se tak novinka objevila už 17. října. Kapela od počátku hovořila o novince jako o koncepčním albu. Jednoduchý příběh "potkali se, zamilovali se, rozešli se" tak prolíná všechny písně.

RECENZE: Coldplay vyprávějí lovestory pro stadiony RECENZE: Coldplay vyprávějí lovestory pro stadiony

coldplay-mylo-xylotoCOLDPLAY
Mylo Xyloto
Parlophone /  EMI
14 trax / 44:09 min

Chris Martin
toho před vydáním alba napovídal spoustu. Tak například: "Tohle album bude naším posledním", haha, to určitě, a "Mylo Xyloto bude naším nejlepším albem", tomu říkám překvapení. Jednotlivé písně bude spojovat příběh lásky Mylo a Xyloto. Frontman Coldplay také  prozradil, že se na albu objeví ženský vokál. Bude patřit Rihanně, která je podle kapely tou nejlepší zpěvačkou na světě. Hlavním producentem se stal Markus Dravs, který s Coldplay nahrál i předchozí album Viva La Vida Or Death And All His Friends z roku 2008. Nesměl chybět ani Brian Eno

Úvodní písní je instrumentální Mylo Xyloto, která je intrem k následující Hurts Like Heaven. Slyšíte v ní dětské hraní na xylofon a čekáte až "to" konečně přijde. Hurts Live Heaven není co vytknout. Svižná věc na úvod, přímá s výrazným kytarovým sólem. Po ní následuje druhý singl Paradise, stadionovka pro davy jak vyšitá. Klavír, tlumené bicí, vytleskávání a "zpívejte se mnou para-para-paradise", křičí Chris Martin na pódiu ve Wembley. Jo, tohle bude na koncertech fungovat.

První výlet do dob Parachutes a písní jako We Never ChangeEveryting's Not Lost a Trouble. US Against World je smířlivou akusticku baladou, text se konečně soustředí na příběh - "Through chaos as it swirls, It's just us against the world."

Zbytečná položka v podobě M.M.I.X., která je na albu jen proto, že u koncepčních alb tyhle vycpávačky prostě nesmí chybět. Stejná je i A Hopefull Transmission. Společně s úvodní Mylo Xyloto jsou celkem tři. Ze slibně vyhlížejících čtrnácti songů je rázem jedenáct.

Přichází Every Teardrop Is A Waterfall a člověk si hned na začátku řekne, co teda Coldplay ty tři roky dělali, když první singl musí začínat půjčeným motivem od Petera Allena z jeho songu I Go To Rio. Jasně, bavíme se tady tak o dvaceti vteřinách z celého alba, ale u kapely, která má na kontě 50 milionů prodaných desek a za zády armádu skvělých producentů, budete pitvat význam i tohoto krátkého okamžiku. S Mylo Xyloto to už jde s kopce, teď myslím jejich lovestory, "So You Can Hurt Me, Hurt Me Bad, But Still I Will Raise The Flag." Zábavná hitovka se vším všudy. Vyprávění se promění v naléhavý zpěv, kterému vévodí silný refrén. Stadionové motivy, nahuštěné kytarové riffy podpořené přidanými beaty, výrazné bicí jako tečka na závěr. Singl navíc doprovází skvělý klip. Swedish House Mafia si vzali singl do parády pro remix, ale o něm by raději slušný člověk snad ani nemluvil.

Coldplay - Every Teardrop Is a Waterfall

Kdo si myslí, že v Major Minus zpívá Chris Martin fistulí navlas stejnou jako Thom Yorke z Radiohead, ať zvedne ruku. Vlastně celý track působí jako Made By Radiohead

Svou k(yt)áru táhnu stále dál, U.F.O. dopřává každé struně na vyšší pozornosti. Z názvu by to málokdo tipoval, že nejklidnější song alba je právě tento.

Jak už bylo napsáno, pro Coldplay je nejlepší současnou zpěvačkou Rihanna, proto ji oslovili s nabídkou spolupráce. Ta se pro tentokrát oprostila od sexy polohy hlasu, na který je schopná sbalit i násadu od koštěte. I tak mi ale tahle vychvalovaná spolupráce nepřijde jako taková pecka. Coldplay zkouší prostředí synťáků a silných basových linek, které zpočátku tvoří neforemnou, sympaticky novou zastrašující atmosféru. Princess Of China je trochu experiment, bůhví proč se ale bojí zůstat v tomhle duchu až do konce a zůstane někde v půlce cesty. Vyklube se z něj klasický přímočarý duet, který nahrává do karet spíš Rihanně.

Coldplay & Rihanna - Princess Of China

Loučící se Up In Flames, příjemná balada. Repetitivní text, nasazený falzet a teskná nálada odloučení. V Don't Let It Break Your Heart si vzpomenete na Talk z X&Y nebo Viva La Vida. Tohle je sázka na jistotu, podobně laděné skladby Coldplay vždycky šly.

Mylo Xyloto není pořádně vlastně moc co vytknout. Pokračuje v náladě posledních dvou alb Coldplay, místy se snaží překvapit. Album sází především na rychleji tepající songy, snaží se poctivě vyprávět, někdy možná trochu kostrbatě. Od Parachutes je pořád daleko a nedá se nic dělat, podobnou desku už Coldplay nejspíš nenahrají. Někdo by snad jen mohl Chrisu Martinovi naznačit, že okázalé zvolávání wooo hoooo opravdu nemusí být v každé druhé písni. Ať mu to třeba pošeptá Gwyneth někdy během večeře.

BEST TRAX: Every Teardrop Is A Waterfall, Paradise, Major Minus.
Zkus taky: Radiohead - In Rainbows, Coldplay X&Y

Text: Kateřina Nováková