RECENZE: Tonya Graves natočila skvělý pop, ale má ještě na víc

Vydáno 04.11.2011 | autor: Daniel Maršalík

Američanka Tonya Graves už žije v České republice od roku 1995. Zpívala nebo stále zpívá v kapelách Liquid Harmony, Monkey Business nebo The Stylists, ale až nyní nastala doba, kdy vydala sólové album a poprvé představila svůj hlas v celé své kráse.

RECENZE: Tonya Graves natočila skvělý pop, ale má ještě na víc RECENZE: Tonya Graves natočila skvělý pop, ale má ještě na víc

tonyag_TONYA GRAVES
I´M THE ONLY ME
Supraphon
12 trax / 46 min

Dubnový koncert Tonyi Graves v pražském Paláci Akropolis
představil písně, které se nyní objevily ve studiové podobě na albu I´m The Only Me. Příjemným překvapením je, že písně znějí jinak než v živém provedení. Producent Hynek Toman dal jednotlivým písním takový kabát, aby výsledek nepůsobil jako look herečky Lenky Kořínkové. Tonyin debut působí (téměř) celistvě, a tak se zpěvačce podařilo to, co například nezvládla kmotra desky Dara Rolins s její novinkou Stereo.

Ačkoliv Hynek Toman dokázal hudební kolekci dát tvar, mohl být nápaditější. Rodilá angličtina vzrůstem malé zpěvačky by si zasloužila propracovanější hudební podklad. Přece jen se píše rok 2011 a obrušovat dílo proto, aby se vyšlo vstříc hudebním dramaturgům zatuchlých českých rádií, je trochu krátkozraké.

Většina fanoušků Monkey Business asi od Tonyiny nahrávky čekala něco se soulovým nebo jazzovým nádechem. Zpěvačka se ale našla v moderním popu ovlivněném taneční klubovou scénou. A měla-li záměr natočit dobrou popovou desku, tak se jí to nadmíru povedlo. Obrovským plusem "českého" cédéčka je, že při poslechu angličtiny se konečně není potřeba stydět. Navíc Graves má kvalitní a velmi příjemný hlas. S hlubokým vokálem si umělkyně pohrála v klenuté skladbě By Your Side s "depešáckou" atmosférou. Jitka Charvátová by se měla začít obávat o své místo zpěvačky ve znovuzrozeném Oceánu.

Aby Tonya vstoupila do první ligy českého showbusinessu, potřebovala by, aby opravdu uspěl nějaký singl, tak jako kdysi Piece of My Life u Monkey Business nebo Slim Jim u Sexy Dancers.  K propagaci byl zvolen track 39 Reasons. Jenže na něm lze asi nejvíce slyšet producentská chudost a zbabělost. Píseň mohla být protkána nejrůznějšími zvukovými efekty. Řízná basa by dodala písni groove, nebo naopak mohla být minimalističtější s využitím současných industriálních zvuků a zase mohla mít jinou příchuť. Výsledek by nevyzněl tak okleštěně. Dalším příkladem, který jen dokazuje, jak I´m The Only Me je nepropracované, je coververze Cry Me a River. I když Tonya svůj part odzpívala dobře. Její verze vedle Timbalandovy produkce Timeberlakeova hitu z roku 2002 působí jako chudý příbuzný.

Kromě By Your Side na první poslech zaujmou skladby I´m The Only Me nebo Surrender, ale i ostatní písničky jsou příjemný pop, který v Česku tolik chybí. Posluchačsky atraktivní je i Keeper, duet s Kryštofem Michalem ze Support Lesbiens. Poslech alba může evokoval hit Sky od britské zpěvačky Sonique. Asi tak zní debut Tonyi Graves, která konečně natočila desku, kde měla příležitost naplno uplatnit své kvality.

BEST TRAX:
By Your Side, I´m The Only Me, Surrender
ZKUS TAKY: Jitka Charvátová aka JI Feed My Lion, Dara Rolins Stereo, Sonique Hear My Cry