RECENZE: Visací zámek svým kompletem potvrzuje pověst smějících se punkových bestií

Vydáno 26.06.2012 | autor: redakce

Visací zámek už třicet let produkuje typický český punk, kterému je více než revolta bližší humor, sarkasmus a mystifikace. A tuzemský punkový národ to tak zjevně chce, proto Visáči můžou začít koncert státní hymnou, natočit debut ve studiu Michala Davida i mít ve svém středu "vynálezce umělého číra" Vladimíra Šťástku.

RECENZE: Visací zámek svým kompletem potvrzuje pověst smějících se punkových bestií RECENZE: Visací zámek svým kompletem potvrzuje pověst smějících se punkových bestií

visacVISACÍ ZÁMEK
SAKUMPRÁSK! KOMPLET 1982-2012
EMI
315 trax

Poslech kompletu Sakumprásk! (1982-2012) obsahujícího všechna alba a DVD, která Visáči během 30 let vydali, skutečně těžko vyžene někoho stavět v ulicích barikády nebo s dlažební kostkou v ruce protestovat proti sociální nerovnosti. Čechům (i Moravanům) je prostě spíše než krev a rozbité sklo bližší svět ukázaný v hudebním mystifikačním filmovém dokumentu Petra Zelenky, jehož vůbec první vydání na DVD je součástí Sakumprásk!.

Síla Visáčů je v jejich bezprostředním a značně improvizovaném vystupování provázeném nezaměnitelným moderováním zpěváka a nenahraditelného textaře Jana Hauberta. Kapela se rozhodně nebojí záznamu svých vystoupení, takže v kompletu najdeme pět live alb, pseudoživák Traktor s dotáčeným publikem a jedno DVD s živými vystoupením. Úplnou novinkou jsou dosud nevydané historické záznamy koncertů Visacího zámku, které vycházejí v kompletu i jako samostatné 2CD pod názvem Atentát na kulturu.

První CD 1983 zachycuje druhý koncert Visacího zámku v pražském klubu 007 a první vystoupení na legendární Chmelnici v dobách, kdy neměli žádné vybavení ani zesilovače a půjčovali si bicí. Nezbývá než souhlasit s Haubertem, který nahrávku komentuje: "Zvuk je věru nenapodobitelný a naše tehdejší drzost obdivuhodná." Druhým živákem je Julda Fulda, záznam trochu temného koncertu z Parku kultury a oddechu Julia Fučíka (pro mladší ročníky dnešní Výstaviště)  v předvečer 1. máje 1988. Fajnšmekři patrně ocení jedenáct pozapomenutých a zatím nikdy nepublikovaných pecek.

Z řadových desek Sakumprásk! nabízí eponymní debut, který je na CD rozhodně zvukově lepší než vinyl z roku 1990 i následující parádní výběr starších nevydaných písní Start 02 právem považovaný za tuzemskou punkovou klasiku. První deskou s výlučně novým repertoárem bylo Three Locks, humorné už od obalu a řízné od první skladby Čekání. Následné studiové album Jako vždycky ze začátku 90. let Haubert výstižně charakterizuje jako "opojení svobodou, exotickým alkoholem a domácí trávou".

Zatímco další řadovce Sex z roku 1996 skalní fanoušci vyčítalí vyměklost, chytlavé skladby jako Rtěnka, Orlíčci či Kruh přeznamenávají masový dopad hitu Známka punku. Visací zámek znovu zasahuje je dodnes nedoceněnou deskou s ostrým zvukem a skvělými texty inspirovanými často životem hudebníků, kdežto Punk! z roku 2005 znamená návrat Visáčů do širšího podvědomí zejména již zmíněnou Známkou punku doprovázenou roztomilým videoklipem v režii Jana Zajíčka. Zatím poslední řadovkou je Klasika s hitem Padesát a trochu laciným příspěvkem do volební kampaně Prezident je buzna.

Za zmínku rozhodně stojí, že skupina, která vstoupila do české Beatové síně slávy, hraje po celou svoji třicetiletou historii v nezměněné sestavě. A jejich letošní vystoupení s nadšenými o generaci mladšími fanoušky mě utvrdilo v tom, že tihle padesátníci mají do punkového důchodu ještě daleko. Pánové, už se těším na další řadovku a pranýř při tradičním prosincovém výročním koncertu!

BEST TRAX:
Stánek, Známka punku, Traktor
ZKUS TAKY: Tři sestry Lázničky, Totální nasazení Crazy Story, Toy Dolls Our Last Album?