LIVE: Damien Rice pobavil a nadchl Roxy

Vydáno 11.07.2012 | autor: Daniel Maršalík

Díky filmu Na dotek se irský písničkář Damien Rice stal hvězdou světového formátu. Jeho album O se doma dočkalo desetinásobného platinového ocenění. V Británii prodal tolik kusů, aby získal trojplatinu, a deska slavila úspěch i v Americe, kde si vysloužila zlatý kov. Včera, deset let od vydání slavného debutu, se Damien konečně představil i pražskému publiku.

LIVE: Damien Rice pobavil a nadchl Roxy LIVE: Damien Rice pobavil a nadchl Roxy

dr6-petrklapper.comDAMIEN RICE
Roxy, Praha
10. 7. 2012

Ir vstoupil na jeviště sluncem vyhřátého klubu Roxy s asi dvacetiminutovým zpožděním. Na podiu ležela kytara, klávesy a stolek s lahví červeného vína a dvěma sklenicemi. Kdo neměl nastudované všechny amatérské záznamy Damienových vystoupení, asi si kladl otázku, co se bude na jevišti odehrávat. Rozuzlení přišlo přibližně za dvě hodiny při písni Cheers Darlin´, jediné skladby, při které hudební podklad hrál z playbacku. O to ale při tomto "muzikálovém čísle" vůbec nešlo. Damien si k sobě pozval dívku z publika, nutno podotknout, že Slovenka s útržkem textu (This is Love, This is Porn) písně I Remember na triku  se mu vyloženě sama "nabízela". Ale aspoň byla sranda. Muzikant otevřel láhev, rozlil víno do číší a začal popisovat, jak píseň vznikla. Nemá ani moc smysl popisovat děj. Jako úctyhodný výkon hodný potlesku se kromě zpěvákova bavičského umění jevil um vypít sedmičku vína během maximálně pěti minut a při tom předvést precizní herecko-pěveckou etudu.

Ačkoliv Rice chudý nebude, jako správný písničkář působil dojmem velmi skromného muže. Se zálesáckým zjevem se o vše staral sám. Nepřivezl si ani pomocníka, který by mu přinesl struny ze šatny v případě jejich prasknutí, což se také přihodilo. Rozený komediant i této situace uměl skvěle využít a výměnu strun komentoval slovníkem populárních televizních kuchařských show. To, že Damien je skvělý muzikant s unikátním hlasem bylo jasné, ale nejvíce překvapil tím, že je také excelentním vypravěčem. A i pokud své historky vykládá na každém druhém koncertě stále dokola, umí je podat tak, jako by ho zrovna napadly.

dr1-petrklapper.comPři koncertu nesměl fungovat bar, aby svým hlukem nerušil atmosféru Riceových písní. Intimnost mezi hudbou a diváky byla nejvíce vyšponována při mush-upu písní Cold Water / Hallelujah, kdy se zhasla veškerá světla a muzikant nebyl vidět. Následovala oblíbená Cannonball, kterou písničkář Roxy odpíval bez mikrofonu, jako by byl u někoho v obýváku.

Pražané mohli být spokojení i s výběrem skladeb, které v Roxy zazněly. Damien neměl vytvořený setlist, hrál to, na co měl náladu, případně co si přáli lidé. Zazněla jedna zbrusu nová skladba, zbytek byl víceméně výběrem z desek O a 9. Až do přídavků těsně po expresní rychlostí vypití vína Damien zařadil svůj největší hit The Blower´s Daughter.

Dobrou reklamu si v Roxy udělal zpěvák olomoucké kapely Hope Astronaut, který využil situace, kdy písničkář hledal hudebníka v publiku. Tomáš Krejčiřík se chopil kytary a předvedl velmi solidní výkon, což bylo odměněno zaslouženým potleskem. S Roxy se irský zpěvák rozloučil půlkou písně na přání, kterou byla stylově Prague. Bohužel zpěvák skladbu dlouho nehrál, a tak se omluvil, že zapomněl část textu. Zde ale opět zužitkoval své bavičské schopnosti a nový nesmyslně-absurdní text na místě vymyslel. Aby Damien Rice dostal "dvouset" procentní hodnocení scházela snad jen absence jeho expřítelkyně Lisy Hannigan, jejíž hlas v některých skladbách (nejvíce v 9 Crimes) příliš scházel.

Po koncertě se Ir s desítkami fanoušků přemístil na Karlův most, kde několik dalších hodin hrál své písně, ale i nahrávky, které má rád. Od fanoušků se dočkal i ukázky české tvorby. Po poslechu Ameriky kapely Lucie řekl, že i když koncert byl úžasný, teprve teď přišla nejlepší chvíle večera, kdy konečně i jemu někdo hraje a on si může užívat. Štastný to muž.

text: Daniel Maršalík, foto: Petr Klapper

0,00