RECENZE: Usher se vrací zpět ke kvalitě

Vydáno 06.08.2012 | autor: Daniel Maršalík

Na začátku jednadvacátého století se zdálo, že američtí zpěváci Usher a Justin Timberlake budou bojovat o trůn popového krále tak, jako se o něj v osmdesátých letech pomyslně poprali Prince a Michael Jackson. Oba natočili několik ceněných desek, ale poté se Timberlake upsal herectví většinou v béčkových komediích a Usher vydal snad každý štěk, co mu někdo přinesl. Letos má novou desku Looking 4 Myself, která po dlouhé době obsahuje písně, jenž stojí za pozornost.

RECENZE: Usher se vrací zpět ke kvalitě RECENZE: Usher se vrací zpět ke kvalitě

usher-l4mUSHER
LOOKING 4 MYSELF
Sony Music
14 trax / 56:48 min

Usher už rozhodně natočil silnější alba, ale Looking 4 Myself neobsahuje jen tupé taneční skladby, jak tomu bylo u desek Here I Stand a Raymond v. Raymond. Už na první poslech zaujme singl Climax, jenž ve vás vyvolá náladu, kterou bychom mohli nazvat "těsně před bouří". Emotivní píseň s jemnými elektronickými základy ukazuje, jak by mohl vypadat soul příštích let. Američan několikrát zazpívá velmi vypjatým falzetem, který jen umocňuje stísněnou atmosféru, která efektivně působí jako soundtrack k rozchodu, jenž je ústředním tématem této nahrávky.

Dalším povedeným trackem je song Twisted s hostujícím Pharrellem Williamsem, bez něhož by se před deseti lety neobešel žádný RnB hit. Nyní sice vládnou světu dubstepové a eurodanceové aranže, ale tato retrospektiva k The Neptunes produkci působí v roce 2012 velmi svěže a ozdravně. Pharrell kašle na syntezátory a zajímá ho rytmická složka. Výsledek je velmi sexy.

Druhý singl se jmenuje Scream a na první poslech je hodně přímočarý a velice chytlavý. Takový song musí být velmi dobrý, abyste mu odpustili tu jednoduchost, která vás nutí slepě se mu oddat a druhý refrén už nakaženě odzpívat společně s interpretem. To, že je léto - čas dovolených a prázdnin, způsobí, že přivřete oči a zhodnotíte Scream jako velice vydařenou nahrávku, na kterou byste vlastně chtěli opilí zapařit někde při tropické noci. Je to skladba kvalitativně níže než Climax, přesto nepochybuji, že u masového publika se dočká mnohem většího úspěchu.

Zbytek desky je víceméně průměr současného RnB, které se ničím neodlišuje od toho, co dělají třeba Chris Brown nebo Trey Songz, ale díky několika výjimečným trackům si album Looking 4 Myself pustíte celé a i ostatní skladby se postupně naučíte mít svým způsobem rádi. Looking 4 Myself se do historie nějak zásadně nezapíše, ale je známkou toho, že Ushera ještě láká překračovat hranice a hledat nové cesty, ne jen kopírovat aktuální trendy.

BEST TRAX:
Twisted, Climax, Scream
ZKUS TAKY: Usher Confessions, Justin Timberlake FutureSex/LoveSounds, Pharrell Williams In My Mind