LIVE: Lesk a bída Sázavafestu

Vydáno 06.08.2012 | autor: redakce

První srpnový víkend patřil už tradičně Sázavafestu, tentokrát jeho dvanáctému ročníku. Od loňska se zabydlel v Benešově, kam letos dorazili Paul Oakenfold, Fun Lovin' Criminals, Molotov, Death by Chocolate, z domácích pak Tomáš Klus či Nightwork.

LIVE: Lesk a bída Sázavafestu LIVE: Lesk a bída Sázavafestu

DSC_6064Xindl X SÁZAVAFEST
Benešov
2. - 5. 8. 2012

Páteční headlineři: Nightwork a UDG?

Festival odstartoval už ve čtvrtek klasický warm up večírek, který se nesl především ve znamení kapel Rybičky 48, Wohnout a Sto zvířat. Posledně jmenovaní měli v plánu zahrát všechny festivalové dny, a zdolat tak rekord v odehrání sto písniček na Sázavafestu. V pátek hrála Zvířata rovnou dvakrát, prvně na Očko stage, poté rychlý přesun na Balbínku. Páteční program oživil i písničkář Xindl X, který krom starých hitů představil i novou píseň Mám rád svoje casio, s níž mu aktivně pomohli diváci. Podpořili jej také u hitu Láska v housce, když je Xindl vyzval slovy „zvládla to Lounová, zvládnete to taky“.

Prvním zahraničním hostem byli švýcarští Death by Chocolate, kteří svými pohodovým indie rockem zpříjemnili slunečné odpoledne a určitě stáli za pozornost. Hlavními páteční taháky měli být Molotov z Mexika a staří známí Newyorčané Fun Lovin' Criminals. Ani jednomu se ale nepodařilo to, co většině českých kapel - přitáhnout lidi a vytvořit pořádnou festivalovou atmosféru.

Probudila mě až parta Mig 21, která se sice už několik let opakuje, ale Jirka Macháček prostě umí bavit, i když po tisící první vyzývá diváky svým „I love you“. Bavit dokáže i estráda jménem Nightwork. Ta měla mnohem větší odezvu než hosté z druhé polokoule. Skoro to vypadalo, že většina návštěvníků dorazila právě kvůli Dykovi a spol., kteří mimochodem konečně zařadili do repertoáru alespoň jeden nový song. Očekávanou show se prezentovali rovněž Monkey Business. Večer se prostě nesl ve znamení českých kapel, přispěli k tomu i ostravští Buty, jenž nedávno vypustili jeden z nejvtipnějších klipů Píseň práce. Ústečtí UDG se v závěru pátečního programu počtem fanoušků dostali na stejnou hranici jako Nightwork. Proti ani jedné z kapel nic nemám, na pódiu vždy odvedou očekávané výkony, otázkou zůstává, jestli se za ně vyplatí zaplatit 1.200 korun a dostat to, co na většině jiných tuzemských festivalů.

DSC_6402Mig 21: léta stejní, ale na festivalech stále oblíbení DSC_6407Jiří Macháček věří, že i opakovaný vtip může být vtipem

Sobota ve znamení tance

Sobota byla na rozdíl od pátku maličko zamračená, festivalové náladě to ale neubíralo. Do areálu dorazilo více návštěvníků než v předchozí dny, a to i přes zrušení hlavních hvězd Kaiser Chiefs a Skindred, což organizátoři oznámil pouhých čtrnáct dní předem.

Z méně známých sobotních akvizic si pozornost zasloužili kupříkladu francouzští Lyre Le Temps, kteří svou kombinací jazzu a moderní hudby posouvají hranici vnímání hudby někam mnohem dál.

DSC_8348Pepa Bolan opět za kormidlem Mandrage
Úplně jiný šálek kávy nabídla Vypsaná fixa, která jde do každého hraní naplno, a je jí jedno, jestli prší a nebo paří sluníčko - zkrátka hraje a playlist sestavuje podle přání fanoušků, jako zde na Sázavafestu. Ze Slovenska dorazila i Katarína Knechtová, mj. autorka filmového hitu Muj Bože, který zazněl i v Benešově. Katarínu pak rychle vystřídala fanynkami milovaní Mandrage. Šrouby a matice, Františkovy lázně, Punkrock song a nebo Hledá se žena, ani tyhle šlágry nesměly na festivalu chybět. V jejich řadách už nechyběl ani kytarista a hnací motor kapely Pepa Bolan, který po dovolené řádil snad ještě víc... Mňága a Žďorp sice nepatří do mladého proudu, na českém hudebním nebi se ale drží stále pevně a dokázala to i na Sázavafestu, kam si pozvala Milana Caise z Tata Bojs, Michala Hrůzu nebo Tomáše Kluse, aby společně oslavili 25. výročí valmezského souboru.

Příjemným indie rockem poté zaujala švédská čtveřice Frantic Sundays. Ve finále se o porci tanečních rytmů zasloužila hlavní hvězda letošního ročníku - Paul Oakenfold. Madonin DJ a doyen ostrovní elektronické scény se ovšem na akci, kde převládá živá muzika, svým trancem zrovna moc nehodil...

Sobotní line-up uzavíral Tomáš Klus a jako vždy nabídl porci folkových písní prokládanou osobitými vtípky, za což se dočkal zaslouženého smíchu a potlesku. Konečně jsme se tak z taneční párty vrátili zpět na Sázavafest.

DSC_9721Paul Oakenfold by se spíš hodil na Mácháč než na SázavafestZa pozornost během obou dnů stály i tři zakryté stage: Balbínka, Jam Stage a ProMoPro Dance Hall. Taneční scéna měla tentokrát velké zastoupení. Festival o sobě sice říká, že je multižánrový, jen jestli té multižánrovosti není až moc. Koneckonců, většina návštěvníků, které jsem v Benešově potkala, patří do pokročilejší generace a těžko říct, jestli po takové hudební směsici zrovna touží. Otázkou také zůstává, zda je dobré postavit program na zahraničních interpretech, jejichž jména nejsou běžnému českému návštěvníkovi tak úplně známá, a doplnit ho "naším zbožím", dostupným takřka každý víkend kdekoliv jinde.

Organizátoři slíbili, že se díky odvolání Kaiser Chiefs dočkáme dalšího ročníku. Snad se tomu dá věřit, vezmeme-li v potaz, že "Sázavě" chybí významnější reklamní partneři a že na tento tradiční fest chodí čím dál méně lidí.

text: Barbora Turková, foto: David Karas

{vypnoutlink:Death}

0,00