RECENZE: Kryštof ve svojí dokonalejší verzi

Vydáno 16.10.2012 | autor: redakce

Po pěti řadových albech Kryštof přemýšleli, jak změnit své pracovní postupy a jak svoji tvorbu zase nějak ozvláštnit. Vyřešili to snadno - podali si Inzerát. Snad jim na něj od fanoušků přijde víc kladných odpovědí než na poslední desku Jeviště. Kryštof jsou totiž zpátky ve formě.

RECENZE: Kryštof ve svojí dokonalejší verzi RECENZE: Kryštof ve svojí dokonalejší verzi

krystof cover cd 3KRYŠTOF
Inzerát
Universal

10 trax / 41:42

Příběh o nalezení nového producenta zní jako z pohádky. Historka o tom, jak si sedmero muzikantů podalo inzerát na serveru GearSluts, předcházela vydání desky dlouho dopředu a ještě před poslechem jí propůjčovala téměř mýtický punc. Na druhou stranu si ale přiznejme, že pokud chce s českou kapelou spolupracovat osmnáct producentů od Austrálie až po Švédsko, není to jen trapná anekdota z kuloárů.

Kryštof nakonec kývli Američanovi Yaronu Fuchsovi, aby posléze odhalili jeho kooperaci s Mobym, Bobem Dylanem či Annie Lennox. Dobré překvápko, že? Výsledkem tohoto spojení je deset skladeb s moderním zvukem, které si zároveň zachovávají svůj styl. Krajčo a spol. se nevzdali věcí, jež z nich dělají jednu z nejvíce charakteristických skupin současnosti. Zůstaly skvělé texty, veselé trubky i melancholické balady. To vše ale stouplo o úroveň výš. Inzerát experimentuje s elektronikou i s bohatšími aranžemi vypilovanými do posledního detailu.

Fanoušky na albu čekají typické "kryštofoviny" Římská, Křídla z mýdla nebo Zatančím, ale mohou se těšit i na něco nového - temný Parapet znějící jako pokročilá garážovka či vznešená píseň Ze scénářů. Ta pracuje stejně jako Inzerát s omletým halovým "o-o-ou", což působí spíš jako nucený pokus přiblížit se k zahraničním stadionovým formacím. To si Ostravané mohli odpustit.

Kryštofu celkem sluší i dvojice písní, na něž si pozvali hosty. V případech Jarka Nohavici i Tomáše Kluse jde jednak o úspěšné prodejné artikly a v případě ostravského barda i o příjemný hudební kontrast. Nohavicův hrubý hlas jemně dokresluje zmíněná Křídla z mýdla a zaplouvá do skladby snadno jako nůž do másla. Výkon mladého písničkáře už tak brilantní bohužel není. Z Cesty se kvůli němu stala ukřičená záležitost, která pozbývá naléhavosti a její smysl o rozhodování umělce na křižovatce showbusinessu tak zaniká.

Perfekcionismus tvůrčího týmu se projevil i na propracovaném coveru, v němž majitelé originálek naleznou kompletní texty, ale i vtipné grafické hříčky či promo fotografie. Vše do sebe zapadá a koresponduje s obsahem novinky. Tuhle placku se zkrátka vyplatí mít ve fyzické podobě.

Inzerát vznikal ve studiu pouhých deset dní. Na jeho kvalitě to ale vůbec není znát. Oproti poslednímu rozpačitému "jevištnímu" výkonu se Kryštof vrací tam, kde ho má publikum rádo. Jako bonus navíc do balíčku přidává profesionální přístup a chuť nestagnovat na vyšlapaném místě. Přesně takhle má znít moderní album české mainstreamové skupiny jednadvacátého století.

BEST TRAX:
Zatančím, Parapet, Inzerát

ZKUS TAKY: Nebe - Legosvět