RECENZE: Sex Pistols slaví 35 let Anarchie ve Spojeném království

Vydáno 19.10.2012 | autor: redakce

Britské impérium si v současné době "užívá" vlnu zájmu bulváru o královskou rodinu, zatímco hudební svět si připomíná výročí jednoho z největších skandálních eposů v historii rockové hudby. Ano, je to právě 35 let, co se na světě objevila kultovní deska Never Mind the Bollocks, Here's the Sex Pistols.

RECENZE: Sex Pistols slaví 35 let Anarchie ve Spojeném království RECENZE: Sex Pistols slaví 35 let Anarchie ve Spojeném království

sexpistolsSEX PISTOLS
Never Mind the Bollocks, Here's the Sex Pistols
Universal
12 trax / 38:49

Tahle vybuchlá puma neměla v v roce 1977 v podstatě žádný velký primát. První punkový singl spáchali už romantici z Damned, první DIY počin nahráli Buzzcocks. V čem tedy Pistole vynikaly? Byla to především strašlivá detonační síla, která otřásla britskou společností a rozpoutala tlakovou vlnu punku, kterou nezlomil heavy metal, grunge ani hip hop a její důsledky jsou patrné dodnes.

Samozřejmě, deska se stala vhodným terčem pro arbitry vkusu a jakési pomyslné uměleckosti, ale její síla byla právě v pomyslné facce všem odlidštěným rockovým dinosaurům. Uječený Rotten promlouval jazykem nespokojené mládeže, a i když se v průběhu let všelijak diskreditoval reklamami na máslo a podobnými nesmysly, tak jeho projev neztratil na naléhavosti dodnes. Nejeden pár nohou pak zneklidní, když se ozve otvírák desky Holiday in the Sun. Ostatně asi nemá cenu se přílišně zaobírat jednotlivými songy z desky, těm neutekl nikdo se zájmem o rockovou hudbu a Anarchy in the UK je zkrátka notorickou záležitostí napříč žánry.

Ale zejména z toho důvodu zamrzí, že výroční edice přinesla v podstatě jen pouhý remaster původní desky, který sice po stránce dynamiky již tak našlapanou desku nakopl, ale to je vše. Asi je na místě otázka, kde se nacházejí bonusové materiály - tím spíš, že jde v podstatě o jedinou regulérní desku v historii kapely, tudíž k ní šlo připojit skoro cokoliv. Šlo, ale nestalo se. Proč? Proč nenajdeme bonusy v podobě videí a živáků? Proč není celý nosič aspoň zabalený v digipacku s hromadou fotek?

Výroční reedice nepřinesla vlastně vůbec nic. V porovnání s reedicemi London Calling od Clash či Fresh Fruit for Rotting Vegetables od Dead Kennedys je tohle zkrátka odfláknutý paskvil, který má jen z lidí vytáhnout peníze. Ale ruku na srdce, nebyla o tomhle celá tahle kapela? Odpověď je na každém zvlášť.

P.S. Abychom se na tuhle výroční edici nedívali tak černobílé, je zde samozřejmě možnost sehnat kompletní set. Ten obsahuje mnoho materiálu navíc: dema, rariní nahrávky a další hudební záznamy, knihu s dosud nezveřejněné fotografie nebo DVD Live 1977. Tato parádní záležitost je ovšem až desetkrát dražší...

BEST TRAX: God Save the Queen, Holidays in the Sun, Anarchy in the UK

ZKUS TAKY: The Clash - London Calling, Buzzcocks - Flat Pack Philosophy, Dead Kennedys - Fresh Fruit for Rotting Vegetables

text: Petr Bláha