RECENZE: Twilight – skvělá hudba ke zbytečnému filmu

Vydáno 02.01.2013 | autor: redakce

Fenomén Stmívání během pár let zcela ovládl mysl i pokojíčky (nejen) náctiletých děvčat. Přestože všechny ty knihy/filmy/cokoliv mají ještě prázdnější uměleckou hodnotu než kvákání Crazy Froga, jedno jim upřít nelze - vycházejí k nim vynikající písničkové soundtracky.

RECENZE: Twilight – skvělá hudba ke zbytečnému filmu RECENZE: Twilight – skvělá hudba ke zbytečnému filmu

the-twilight-saga-breaking-dawn-part-2-soundtrack-cdTHE TWILIGHT SAGA: BREAKING DAWN - PART 2 (Original Motion Picture Soundtrack)
Různí umělci
Supraphon
14 trax / 53:05

Ať už na nich hráli Paramore, Muse, Editors, Bon Iver, Bruno Mars nebo někdo zcela neznámý, vždy si posluchačovu pozornost zasloužily. Pokud jste se tedy soundtrackům ze ságy Twilight - snad kvůli nechuti k filmu - dosud vyhýbali, je nejvyšší čas svou chybu napravit.

I na Twilight Saga: Breaking Dawn: Part 2 O.S.T. najdete všechen ten tajuplný folk, klavírní balady a krapet alternativy, jak bylo zvykem u předchozích částí. Atmosféru jakéhosi melancholického "divnopopu" nastolí sympatičtí Passion Pit, které v podobném duchu vystřídá stále známější Ellie Goulding. Ta letmým přivoněním k dubstepu připomene výbornou Summit, na které spolupracovala se Skrillexem. To následující Green Day mezi ostatními "uplakánky" působí na první pohled trochu nepatřičně. Ale co naplat, balada The Forgotten patří mezi to lepší z jejich aktuální trilogie ¡Uno! ¡Dos! ¡Tré! a do filmu jako Twilight padne jako ušitá. Vynikající Florence And The Machine tentokrát solidně zastupuje písničkářka Feist.

Jednotlivé epizody Twilight už pomohly rozjet kariéru několika skupinám (vzpomeňme třeba na Metric, Death Cab For Cutie nebo Christinu Perri) a i tentokrát by z těch méně známých jmen stály za vypíchnutí zejména kalifornští indie-rockeři POP ETC, minimalistická klavírní balada Heart of Stone britských rockerů Iko nebo gradující Cover Your Tracks písničkáře Davea Wiltona skrývajícího se pod pseudonymem A Boy & His Kite, která připomene Hansardovy The Frames. Za zmínku stojí i James Vincent McMorrow, který potěší příznivce Jaka Waldena nebo Amose Leeho. Na závěr pak nesmí chybět instrumentálka z pera jednoho z dvorních skladatelů ságy, Cartera Burwella.

Je možná trochu škoda, že se na soundtracku nedostalo více i na svižnější kousky. Takhle se sice perfektně hodí ke krasosmutnění mladých slečen (kterým je disk primárně určen), ale u desáté balady v řadě, která se od předchozích mnohdy odlišuje jen výměnou klavíru za kytaru či lehkou elektroniku, se těžko ubráníte pozvolna převažujícímu klimbání. Z něj vás vytrhne akorát tak otravná Christina Perri, která pro svou utahanou A Thousand Years připravila ještě nudnější pokračování A Thousand Years - part 2. Uff. To ale jen drobná kaňka na kráse.

Hudební doprovod k dalšímu pokračování Stmívání prostě stojí za poslech i tentokrát. Je-li vám některý z uvedených interpretů sympatický a hledáte-li novou hudbu v podobném duchu, pátý soundtrack k Twilightu vám může několik zajímavých jmen představit. Zkuste mu dát šanci. {vypnoutlink:Death}

BEST TRAX: Cover Your Tracks - A Boy and His Kite, Heart of Stone - Iko, Bittersweet - Ellie Goulding
ZKUS TAKY: The Twilight Saga: New Moon (soundtrack), Electra: The Album (soundtrack), Daredevil: The Album (soundtrack)

Jan Trávníček