RECENZE: Rolling Stones, Clapton, Waters - rockový hurikán pro dobrou věc

Vydáno 20.01.2013 | autor: redakce

Dvojalbum z benefičního koncertu pro oběti hurikánu Sandy, který se loni přehnal přes severovýchod USA, je spíše ochutnávkou z DVD celého koncertu. Na koncertu pro New York se totiž podílelo neuvěřitelné množství zvučných jmen - od Rolling Stones po Kanye Westa - ale jen něco z toho se dostano na nosiče CD.

RECENZE: Rolling Stones, Clapton, Waters - rockový hurikán pro dobrou věc RECENZE: Rolling Stones, Clapton, Waters - rockový hurikán pro dobrou věc

12121212-12-12: THE CONCERT FOR SANDY RELIEF
RŮZNÍ INTERPRETI
Sony Music
24 trax / 127:36

Povězme to hned na úvod: tohle je opravdu parádní výběr. Na konečnou kompilaci se totiž podařilo propašovat jak zábavné, tak i ty dechberoucí a dojemné okamžiky. Koncert odstartoval Bruce Springsteen se svoji kapelou The E Street Band. Po jejich dvou skladbách dostal na kompilaci Roger Waters, jehož vystoupení bylo jedním z nejsilnějších okamžiků koncertu. Tak už to prostě bývá, když máte v repertoáru písně jako Another Brick in the Wall a když navíc předvedete jeden z nejhezčích živých featuringů (Comfortably Numb), jímž spolu s Eddiem Vedderem doženete publikum k slzám.

Pokud jste dali průchod emocím a nostalgii po starých peckách, právě po Watersovi narazíte na totální změnu atmosféry v podání Adama Sandlera a Paula Shaffera. Cohenova otřepaná Hallelujah tu zazní v novém kabátě - pro představu postačí snad kus textu: "Hallelujah, Sandy screw ya, we'll get through ya, 'cause we're New Yorkers!"

Po Hallelujah pokračuje kompilace skvělými sety Erica Claptona (ten by si možná v tracklistu zasloužil o nějakou tu píseň víc), Rolling Stones (stejně dobří, jako na svém výročním miniturné), The Who (krásná práce s publikem) a další.

Za průšvih záznamu se dá označit výkon Chrise Martina s Michaelem Stipem. Vedle frontmana R.E.M. zbledne lecjaká hvězda, a hvězdou Chris Martin bez pochyby je. Jenže zatímco Martin Stipea doprovázel na kytaru a procítěně si s ním zpíval Losing My Religion, sem tam se přiklonil k mikrofonu. Možná nevěděl, že to bude znít jako když do písně štěká, možná mu to bylo v tom rauši jedno. Když už v jednom momentě písně porodí pár vět refrénu v kuse, zní ještě hůř. Možná proto ho radši nakonec sám Michael Stipe vyzve (viz DVD nebo youtube), aby přímo zpíval s ním, což skončí katastrofou.

Kompletní tracklist alba 12-12-12

V některých zahraničních recenzích koncertu 12-12-12 vyčítají malý počet účinkujících žen, respektive málo zajetých hvězdných popových zpěvaček v line-upu. Jediná zastupkyně něžného pohlaví skutečně nepatří do stejného pytle s Lady Gaga nebo Beyoncé (a to nemyslíme jako chválu nebo výtku, prostě to tak je). My říkáme: A proč ne? Kompilace je díky tomu stejně jako celá show mnohem vyváženější jako převážně rocková. Alicia Keys si navíc dokázala i v tomto "oslabení" ukrást nejsilnější moment koncertu, kdy v závěru zazněla už trochu neorganizovaně, sborově její Empire State of Mind, která kdysi ve verzi s rapperem Jay-Z hrála v každém supermartketu. Kdo nebrečel u Zdi, brečí alespoň teď.

BEST TRAX: Roger Waters feat. Eddie Vedder – Comfortably Numb, The Who – Baba O'Riley, Alicia Keys – Empire State of Mind (Part II) – Broken Down
ZKUS TAKY: Různí interpreti – Live Aid, Různí interpeti – Live 8, Různí interpreti – The Concert to New York City

Lucie Malá