RECENZE: Nové skladby Depeche Mode se táhnou jako med

Vydáno 24.03.2013 | autor: Daniel Maršalík

Depeche Mode jsou kultem už od osmdesátých let, avšak ani v dnešní době nežijí jen z minulé slávy. Stále dokáží zaujmout i mladé posluchače, kteří v době vzniku největších hitů kapely ještě nebyli na světě. Podaří se jim to i s novinkou Delta Machine?

RECENZE: Nové skladby Depeche Mode se táhnou jako med RECENZE: Nové skladby Depeche Mode se táhnou jako med

deltamachine_coverDEPECHE MODE
DELTA MACHINE
Sony Music
13 trax / 57:55

Delta Machine je v pořadí již třináctá studiová nahrávka slavných Depešáků a třetí pod taktovkou producenta Bena Hilliera. Poprvé se setkali při nahrávání desky Playing the Angel, tedy alba, které mnohé škarohlídy přesvědčilo o tom, že synthpopoví Depeche Mode jsou stále aktuální. Se Sounds of The Universe šla ale kvalita mírně dolů a klesající tendence pokračuje i se závěrečnou částí Hillierovy trilogie.

Deska, o níž tiskové zprávy hovořily jako o pokračování alba Songs od Faith and Devotion, zcela postrádá hity a spíše navazuje na dvě předešlá alba, respektive působí jako soubor písní, které se na ně nevešla. Zvukově se pak současná tvorba vrací - spíš než k předesílanému začátku devadesátek, kdy Depeche Mode sáhli ke kytarám - více do druhé poloviny 80s. Trio se oproti minulosti na novince vyhnulo výraznějším industriálním zvukům a vsadilo na německý minimal.Většina skladeb je pomalejších a táhnou se jako med.

Nahrávce dominuje minimalismus, kde nejvíce zaujme dokonalé souznění hlasů Davea Gahana a Martina Gorea. Tak je tomu i v pilotním singlu - baladě Heaven - i ve druhém, o něco rychlejším singlu Soothe My Soul. Dalším singlové ambice má díky výraznějšímu refrénu svižnější skladba Broken. Gahan pěvecky exceluje v tracku Should Be Higher, ve kterém se pouští do pro něj neobvyklých výšek. Dalším výrazným střípkem alba je Gorem zpívaná pomalá The Child Inside, která svou intimní náladou připomíná legendární baladu Somebody z poloviny osmdesátek.

Slabinou umělecké tvorby Depeche Mode byly vždy až příliš prostoduché a přímočarou láskou oblblé texty. Nejinak je tomu i v případě aktuálního opusu.

Je docela pravděpodobné, že Delta Machine bude první deskou Depeche Mode, z níž žádná písnička výrazněji nezasáhne do singlových hitparád a posluchači po ní budou sahat méně častěji než po zbytku diskografie. Přesto i průměrná tvorba těchto Ostrovanů převyšuje svou kvalitou běžnou popovou produkci. Na důchod je zkrátka ještě pořád brzo.

BEST TRAX: The Child Inside, Should Be Higher, Heaven
ZKUS TAKY: VCMG - Ssss, Dave Gahan - The Light the Dead See, Depeche Mode - Music for the Masses

Daniel Maršalík