RECENZE: Michael Bublé zpívá k nakupování v supermarketu

Vydáno 09.05.2013 | autor: redakce

Na osmé studiové desce Michaela Bublého najdete čtyři původní písně a deset coververzí, které jsou poskládány z různých období. Celá kompilace je sevřená podobným tématem písní, monotónním zvukem a sterilním podáním. Novinka ale zaznamenala pozitivní ohlasy fanoušků i většiny zahraničních kritiků. Jak je to možné?!

RECENZE: Michael Bublé zpívá k nakupování v supermarketu RECENZE: Michael Bublé zpívá k nakupování v supermarketu

michael bubl to be loved  album coverMICHAEL BUBLÉ
TO BE LOVED
Supraphon
14 trax / 46:19

Už jen fakt, že To Be Loved předcházelo v roce 2011 sezónní album Christmas, kde Michael Bublé přezpíval otřepané koledy (na férovku tam najdeme všechny ty Jingle Bells a Silent Night), by měl být dostatečným varováním, před jakým zpěvákem to vlastně stojíme. Člověk by řekl, že podobné kýče jsou typické spíše pro zahnívající scénu českého popu, než pro Bublého domovskou Kanadu a světovou muziku.

Při poslechu vás možná napadne otázka, za jakým účelem - kromě prodejnosti se tento typ interpreta vytvářel. Bublé by rád byl moderní Frank Sinatra, brání mu v tom ale absence charismatu i hlas. Kanaďan zpívá unyle a chybí mu absolutně jakákoliv jiskra a šmrnc. Vytváří se tu ukázkový bezpohlavní prefabrikát, který se hodí leda tak jako otravný hudební podklad k nakupování v supermarketu.

Zajímavé srovnání se nabízí například u Something Stupid, kterou napsal C. Carson Parks roku 1966 a která koluje v mnoha verzích (od megaznámé Nancy a Franka Sinatrových až po drobnější milé provedení od Secret Sisters). O nejslavnější verzi v rámci moderního popu se postaral Robbie Williams s Nicole Kidman. Hravá a příjemná písnička v jejich podání vyzní něžně, lákavě a sexy. Co se povedlo Michaelu Bublému s Reesee Witherspoon? Jejich Something Stupid je dietní, tupá a neuvěřitelně otravná. Jděte někam do baru a ve čtyři ráno uslyšíte při karaoke zajímavější verze...

Jinak zde najdeme covery Bee Gees (To Love Somebody), Van Morrisona (Have I Told You Lately), Randyho Newmana (You've Got a Friend in Me známá z Toy Story - příběhu hraček) nebo písně, které proslavil právě Frank Sinatra nebo třeba The Miracles. Aranže jsou ale nezajímavé, nenápadité. Sice teď tohle retro frčí, to víme všichni, ale proč poslouchat mizerné a nenápadité coververze (tj. zbytečné coververze), když máme mnohem lepší originály? Když si koupíte "nového" Karla Gotta, vyjde to podobně. Menší prostor na To Be Loved dostaly nepřevzaté skladby, na kterých se autorsky podílel i sám Michael Bublé. Tyto v celkovém kontextu vyznívají trochu lépe, i tak ale jde o syntetickou cukrovou vatu a klišé bez většího kouzla.

Interpreti typu Michaela Bublého by nás měli spíše děsit a odrazovat. Samozřejmě, ne každá hudba musí nutně být náročnou depresivní symfonií s odkazy na německé filozofy, ale není tohle už jen bahno a sliz? Tyhle tupé úsměvy, animace a vtipy v klipech, které možná závidí i Troškovy Babovřesky? Přesně tuto usměvavou úlisnost, kýč aranží, prachsprostý kalkul a ulepenou sluníčkovost ve stylu reklam na mobilního operátora přece nikdo v hudbě nehledá. Alespoň v to doufáme - kolem vzniká přece spousta opravdu kvalitního popu.

BEST TRAX: Close Your Eyes, Have I Told You Lately That I Love You, Never the Less (I'm in Love with You)
ZKUS TAKY: Robbie Williams - Sing When You're Winning, Ella Fitzgerald - Get Happy!, Frank Sinatra - Come Dance with Me!

Lucie Malá {vypnoutlink:Lucie}