RECENZE: Na Gatsbyho párty se sešly mladé a krásné popstars

Vydáno 14.05.2013 | autor: redakce

Soundtrack k očekávanému filmu Velký Gatsby, který má u nás premiéru 16. května, se stal sám o sobě diskutovaným dílem. Právem, vždyť v poslední době jde o jednu z nejlepších hudebních kompilací k takto hvězdně obsazenému filmu. Navíc je brutálně moderní a cool.

RECENZE: Na Gatsbyho párty se sešly mladé a krásné popstars RECENZE: Na Gatsbyho párty se sešly mladé a krásné popstars

the-great-gatsby-soundtrackVARIOUS ARTISTS
MUSIC FROM BAZ LUHRMANN'S FILM GREAT GATSBY
Universal
14 trax / 56:56

Funkční kombinace opravdu současných umělců a tematiky z dvacátých let vyžaduje velký hudební cit. Některé interprety mohli tvůrci angažovat v podstatě bez proměn tak, jak jsou. Lana del Rey sem s Young and Beautiful vzhledem ke své vlastní retro stylizaci zapadne opravdu nenásilně. Dobově šmrncnuté jsou (díky šikovnému zapojení The Bryan Ferry Orchestra) i třeba Love Is the Drug nebo zajímavá předělávka hitovky Crazy in Love Emeli Sandé. A navrch třeba Sia s Kill and Run - což je vlastně tak trochu dějový spoiler.

Další interprety se sem podařilo napasovat díky jinému vztahu. Velký Gatsby není jen o večírcích a bohatství, ale i bolestivých tajemstvích a dramatech - to pomyslně na soundtracku mezi veškerou tou umírněnou a hravou popinou připomíná třeba Jack White s emočně ultravypjatou Love Is Blindness propůjčenou od U2. Ta na počáteční poslechy vybočuje, ale svoje místo na soundtracku skutečně má. Stejně tak i disco A Little Party Never Killed Nobody (All We Got) si k těm dvacátým létům dokážeme celkem slušně představit.

Na albu nalezneme i takový ten moderní kvazihiphop a hitové r'n'b. Ač to může vzbuzovat nevoli (film je adaptací dnes již klasického díla), v této koláži vlastně ve finále nepobouří. Až na jednu: Back to Black Andrého 3000 a Beyoncé, která je asi nejslabším (nebo minimálně nejnepříjemnějším) místem alba. V kontextu celé očividně pevnou rukou vedené kompozice sice tahle skladba nevyznívá až tak nesnesitelně, jako když samostatně kolovala na internetu, ale způsob, kterým je skladba Amy Winehouse přezpívaná, je vážně nešťastný. Nekazí ji ani tak ženská polovička nebo zvuk coveru s downtempové ladění, zlá jsou hlavně ta skuhrání a rádoby progresivní hlasové experimenty Andrého 3000.

Deluxe edice soundtracku pak nabízí několik poměrně efektních (většinou totiž krátkých) promluv z filmu, skladbu No Church in the Wind, na níž se podílel vedle Jay-Z a Kanye Westa třeba Frank Ocean, a také jeden příjemný bizár - Florence + The Machine okořeněné projektem SBTRKT, čímž se vedle už tak dost současných jmen (jmenujme ještě The xx nebo nedávný hype Gotye) kupí další a další.

Jenže abychom nepřechválili! Hudba k filmu je to sice povedená a rozhodně nadprůměrná, problém však nastává v otázce její (další) životnosti. Soundtrack bude při životě držet hlavně kvalita a ohlas samotného filmu, jelikož svébytný potenciál tahle kompilace asi nemá. Pokud tedy za rok po Velkém Gatsbym Baze Luhrmanna neštěkne pes, pohřbí to i tenhle hudební doprovod. A některé popové hvězdy možná z nebe spadají taky velmi rychle.

BEST TRAX: Emeli Sandé and The Bryan Ferry Orchestra - Crazy in Love (Kid Koala Version), Jack White - Love Is Blindness, Sia - Kill and Run
ZKUS TAKY: OST Chicago, OST Cadillac Records, OST Moulin Rouge

Lucie Malá {vypnoutlink:Lucie}