RECENZE: Editors se kácí pod tíhou kýčovité lásky

Vydáno 06.07.2013 | autor: Lucie Malá

Editors začátkem října zavítají do pražského Lucerna Music Baru. Snad předvedou stejně skvělé vystoupení jako třeba před lety na Rock for People - nová deska totiž bude potřebovat hodně berliček a výbornou show, aby zaujala a zapůsobila. A to i přesto, že se o ni postaral známý americký producent Jacquire King (Tom Waits, Norah Jones, Kings of Leon a další).

RECENZE: Editors se kácí pod tíhou kýčovité lásky RECENZE: Editors se kácí pod tíhou kýčovité lásky

theweightofyourlove2013CDcoverEDITORS
THE WEIGHT OF YOUR LOVE
PIAS
11 trax / 48:18

Editors mají úžasnou výhodu - jejich frontman, zpěvák Tom Smith, má zapamatovatelný a příjemný hlas, který vyžehlí opravdu hodně průšvihů. V kombinaci s hudbou, která je kombinací indie, umírněné elektroniky a s nadsázkou post-punku, sice stále přípomíná spoustu dalších kapel, na škodu to ale není. Pocit, že "už jste to někde slyšeli" naopak nahrávkám prospíval a podrtrhlo to jejich chytlavost, která se ale nerovnala prvoplánovosti nebo jednoduchosti.

Novinka je už čtvrtou deskou kapely a možná by dopadla v hodnocení o trochu lépe, kdyby ji nepředcházela zrovna výborná In This Light and on This Evening. Editors totiž právě na tomto předchozím albu našli unikátní polohu, přitvrdili a dali do svého projevu všechno: na jednu stranu typickou hitovost, romantiku a potenciální líbivost, nově i odvahu trochu se vychýlit ze stereotypu a experimentovat. A tuhle přidanou hodnotu na novince zase úplně ztratili. Zvláštní je, že tento ústup od experimentů k popovějším a snadněji uchopitelným písním je nejen přiznaný, ale zřejmě i záměrný.

Příčinou zpátečnického kroku do řady ničím nespecifických britských kapel, můžou být zásadní personální změny. Kapelu opustil kytarista Chris Urbanowicz, přibyli Justin Lockey a Elliott Williams. Kapela i naznačila, že zrod desky obecně nebyl dvakrát radostný a materiál přicházel na svět se značnými porodními bolestmi.

Skladby jsou celkově hodně monotónní, nenaleznete tu žádný překvapivý moment nebo vybočení. Dokonce ani nálady a emoce na albu se nějak zásadně nestřídají nebo se minimálně dostatečně neprojevují. Jako by to Editors najednou bylo všechno jedno a chtěli si tu hudbu usnadnit. Snad jen na dvou místech alba - u Sugar a Hyena - je cítit někdejší drive. Ale jako by se i těchto pozitivních momentů chtěla kapela "zbavit", hned se zase stáhne zpátky do kouta kýče a prověřených schémat.

The Weight of Your Love je sice pěkné, poměrně inteligentní album, na druhou stranu je velmi zaměnitelné, bezkrevné a nemá náboj, kterým Editors tak skvěle vystrčili růžky na minulé řadovce. Tady spíš než Editorsuslyšíte kytarovky jako Coldplay, The Verve nebo Arcade Fire. Albu chybí osobitost, možná mu chybí duše - a největším zklamáním při poslechu této desky je právě vědomí, že Editors oboje měli a někam se to vytratilo...

BEST TRAX: Sugar, Hyena, Two Hearted Spider
ZKUS TAKY: Depeche Mode - Sounds of the Universe, She Wants Revenge - She Wants Revenge, O.Children - O.Children

Lucie Malá {vypnoutlink:Lucie}