RECENZE: Debutové album Never Sol boří ticho

Vydáno 04.10.2013 | autor: redakce

Never Sol je projekt, pod kterým je podepsaná Sára Vodrášková, známá napříkald z živých vystoupení Floexe. Na její debutové desce Under Quiet se podílel Jan P. Muchow a její píseň Lay Down zazněla v retrodektivce Ve Stínu. Mnoho jmen a důvodů, proč si desku poslechnout.

RECENZE: Debutové album Never Sol boří ticho RECENZE: Debutové album Never Sol boří ticho

underquietNEVER SOL
UNDER QUITE
Supraphon
12 trax / 49:27

Tracklist: Lake, Hands, Run With The Wolves, Places, Breathe, Lay Down, The Dive, Eyes Skin Move, Burning, Saint Fly (Káča & Sára), Zero, Femme Fatale

Přesto, že jde o debutovou desku, Never Sol ji vydává rovnou u major labelu. Přesto nejde o hudbu, která by byla "radio friendly" -  jen těžko si jednotlivé skladby představíte v hlavním vysílacím čase komerčních mainstreamových rádií. Under Quiet není jednoduchá deska: je promyšlená, občas těžce uchopitelná a hodí se spíše na dobu před usnutím než na taneční parkety diskoték. Never Sol je jasnou návazností na songwriterky/zpěvačky, které před pár lety pronikly skrze Soundcloud do mnoha posluchačských (d)uší podmanivou atmosférou a silnými texty.

Desku otevírá úderná Lake, která začíná jen klavírem, k němuž se postupně přidávají další nástroje. To by se dalo označit za spojující prvek celé desky - tichý začátek songu, jenž je poté vystavěn do hlasitého a složitého refrénu. Prvním singlem alba je Hands. Refrén skladby, k níž vzniklnul i působivý i videoklip, je dokonalým spojením hlasu a hudby, který posluchače přenáší do jiných zvukových atmosfér. Run With the Wolves má povědomý kytarový začátek a useknutý konec, zatímco Breathe má silný předěl uprostřed, který zní jako vypůjčený od Muse.

Druhou půlku desky otevírá The Dive, která kdyby byla obrazem, byla by označována za moderní umění. Neboli nikdo jí zřejmě nepochopí, ale nikdo se to neodváží říct. Je těžká na poslech a hodila by se jako podkres do hororových filmů, kde je sériovým vrahem hlavní postava. O pár songů později na ní navazuje Saint Fly s opakujícím se motivem na klavír, který od samého začátku vyvolává tíživý pocit, který s refrénem mizí. Tato píseň je vytvořena spoluprací s Kateřinou Šantrochovou, s kterou má Never Sol kapelu Káča & Sára.

Under Quite je zajímavá deska, plná mysteriózních a neobvyklých zvuků, ve kterých se občas utápí zpěvaččin hlas (Zero), jindy naopak těžkou hudbu vede a utěšuje hlasem (Places). Spíš než jako deska zní Under Quiet jako soundtrack, pompézně a s důležitým sdělením.

BEST TRAX: Femme Fatale, Burning, Hands
ZKUS TAKY: The Ecstasy of Saint Theresa - Watching Black, St. Vincent - Mercy, Dickolson - The Bear is Sleaping Now

Jana Václavíková