RECENZE: Škwor zklidnil slovník. Naštvaný na svět je ale dál

Vydáno 29.09.2013 | autor: redakce

Škwor slaví patnáct let a svým fanouškům připravil album Sliby & lži. Čtrnáct nových písní je důkazem, že skupina zůstává věrná svému stylu po stránce hudební i textové. Škwor stále vidí svět "prázdnej".

RECENZE: Škwor zklidnil slovník. Naštvaný na svět je ale dál RECENZE: Škwor zklidnil slovník. Naštvaný na svět je ale dál

skwor 2013 COVŠKWOR
SLIBY & LŽI
Supraphon
14 trax / 41:00 min

Tracklist: Ráno, Poslouchej, Rabujem, Popel popelu, Vlci v koutě, Rychle žít, Hlídej ten ráj, Vidím svět prázdnej, Já lhal, My nejsme zlí, Nech si zdát, To jsem já, Sliby a lži, Síla starejch vín

K určitému posunu u Škwor však došlo. "Chtěli jsme písničkám dát nové nálady. I proto jsme při nahrávání použili dost akustických nástrojů, možná víc než v minulosti," vysvětlil baskytarista Tomáš Kmec. Nejspíš i proto to chvílemi vypadá, že skupina mírně zpomalila, v porovnání s předchozí nahrávkou však nijak dramaticky. Čtveřice kráčí v Kabátem prošlapaných stopách, který po divokých letech metalových postupně našel své místo v klidnějších rockových polohách, s čímž souvisí i umírněný slovník. Čtveřice rovněž šetří silnými výrazy. Naštvanost na "blbej svět kolem" se ale nezměnila. Po zvukové stránce není nahrávce co vytknout, zůstala i schopnost přijít se "slížovským" silným refrénem.

Hned v úvodu udiví akordeon, tedy nástroj, který neodmyslitelně patří třeba ke kapele Tři sestry. V některých pasážích úvodní skladby Ráno připomíná (pochopitelně čistě subjektivně) již zmíněný Kabát, konkrétně píseň Burlaci. První singl Poslouchej ponouká k zamyšlení nad světem a v případě Škwor nepřekvapí, že situaci nevidí příliš optimisticky. V podobném duchu se nese i následující Rabujem: "Nenažraný pleníme svojí zem/Spořádaný, když svorně rabujem". Popel popelu částečně navazuje na Jednou to přijde z poslední řadovky Drsnej kraj. Škwor opět nakousnul myšlenku času, který nám protéká mezi prsty. Snad je to přibývajími roky, každopádně i rockeři přiznávají "Trápí nás trápí/Nejsme nesmrtelný, ani dokonalý".

Kulometná palba bicích uvede posluchače do tracku Rychle žít, který upozorňuje na hamižnost a nenasytnost v dnešní uspěchané době, kdy je v módě "Sobě lhát, všechno chtít, mosty bourat, do všeho jít/Málo dát, hodně vzít". Klavírní intro otevírá Hlídej ten ráj - mezilidské vztahy, soužití muže a ženy též patří k tradičním položkám repertoáru. Stejnou problematiku, ovšem z druhé - méně radostné strany - líčí Nech si zdát. Své nitro odkrývá se vším už smířený čerstvý čtyřicátník Petr Hrdlička prostřednictvím jednoznačně pojmenované To jsem já: "Přemejšlím, kam to ještě poletí/Často mám pocity smíšený, že patřím do jinýho století".

Jestli vás Škwor nezaujal v předchozích patnácti letech, s poslechem desky čas ztrácet nemusíte. Nepřišel s ničím, co by mohlo zvrátit názor odpůrců. Patříte-li však mezi fanoušky skupiny, je více než pravděpodobné, že se do vašeho vkusu trefí i tato novinka. To je holý fakt, žádné sliby a lži.

BEST TRAX: Poslouchej, Rychle žít, Sliby a lži
ZKUS TAKY: Kabát - Banditi di Praga, Krucipüsk - Rodinnej diktát, Aleš Brichta Project - Údolí sviní

Tomáš Rumler