LIVE: Editors. Nebo Balthazar? Remíza

Vydáno 07.10.2013 | autor: redakce

Editors, kteří nadchli Lucerna Music Bar už v roce 2009 a o rok později na Rock for People dokázali, že umí i na velkém pódiu, se vrátili na místo činu. A přivezli si doboru předkapelu. Možná až moc dobrou...

LIVE: Editors. Nebo Balthazar? Remíza LIVE: Editors. Nebo Balthazar? Remíza

Editors 02EDITORS
Lucerna Music Bar, Praha
6. 10. 2013

Balthazar. Jméno, které si zapište za uši. Tahle belgická kapela totiž plnící se Lucerna Music Bar úplně rozsekala. Masivní zvuk, krásné aranže, skvělí muzikanti (+ muzikantka) a písničky, které vám zůstanou v hlavě ještě do půlky setu Editors. Nonšalance, se kterou kapela svoje vystoupení odehrála, úsměvy od ucha k uchu v celém sále i na pódiu a spokojenost samotné kapely - mix k nezaplacení. A bylo jasné, že pětice Britů bude muset hodně makat, aby nezůstala poražena svoji vlastní předkapelou. "Raise your glass to the night, raise your glass to the Balthazar!"

Editors - podobně jako v nedávné době The Boxer Rebellion - zválcovali Lucernu hned na začátku přívalem stroboskopů a ostrých světel. Ovšem kvalita zvuku zpočátku klesla oproti Balthazar o 50% a byla tak nějak klasicky "lucernabarovská": koupelna. Snad za to mohly přidané basové bedny na stranách pódia, které si kapela vydupala, možná za to mohl (prý konečně přenastavený) zvukový systém v Lucerně, na každý pád se zvuk časem přece jenom srovnal.

Vydání nové desky The Weight of Your Love rozdělila fanoušky na dva tábory. Jedni ho označili za konec jedné velké kapely, přičemž padaly soudy o vyčerpanosti kapely, recyklaci, plytkosti. Po včerejším koncertu dejme za pravdu spíš druhému táboru, který tvrdil opak. Editors rozhodně nejsou vyčerpaní. Ani po umělecké stránce, ani po fyzické. Energie měli rozhodně na rozdávání a kdo by od kapely jasně se hlásící k odkazu Joy Division, Echo & The Bunnymen a podobných čekal nějaké "elktroinovátorství", žejo... Však ona hezká písnička s velkým refrénem je víc než nějaké marné pokusy o inovaci.

Editors 11Editors 01

Setlist byl složen z příjemného mixu nových věcí se staršími (byť ty úplně nejstarší trochu chyběly), které spolu dohromady skvěle fungovaly, aniž by kapela musela překlenovat nějaké velké změny. Vrcholem večera (kromě osvědčených hitů typu Smokers Outside The Hospital Door, Munich či nová A Ton Of Love, která byla naživo famózní) byl jednoznačně přídavkový blok tří písní - Bricks and Mortar, Nothing a zcela nepřekvapivě Papillon, alias největší hit Editors, který je nejméně Editors ze všech songů, co kdy udělali. Snad proto dobře, že Papillon koncert uzavřel, uprostřed setu by asi působil jako pěst na oko. Velkou radost udělalo zapojení Nothing, křehké a téměř filmové věci, která je na desce doplněna pouze smyčci. Naživo kapela udělala verzi "do plnejch", která však songu samotnému udělala spíše medvědí službu.

Málokdo ze zaplněného (naštěstí ne přecpaného) Lucerna Baru odcházel nespokojený. Nebylo totiž proč. A co teda předkapela versus headliner, ptáte se? Editors dokázali, že zkušenosti a hity jsou na jejich straně. Přesto Balthazar nedokázali porazit. Každopádně tvrdit, že Balthazar roznesli Editors na kopytech by bylo senzacechtivé a nepravdivé. Vyhlašme tedy krásnou remízu, která je vítězstvím pro obě strany. A nejvíc pak pro nás, návštěvníky.

text: Martyn Starý, foto: Pavel Mužák

0,00