RECENZE: Tajné lásky Imodia nejsou věčné

Vydáno 28.10.2013 | autor: redakce

Až se začnou ke konci roku objevovat výběry toho nejlepšího, co se za loňský rok v českých luzích a hájích urodilo, placka se zrzkou na obalu by v nich neměla chybět. S trochou nadsázky je totiž tahle Valerie to nejlepší, co skupinu Imodium mohlo potkat.

RECENZE: Tajné lásky Imodia nejsou věčné RECENZE: Tajné lásky Imodia nejsou věčné

Imodium Valerie COVIMODIUM
VALERIE
Supraphon
13 trax / 40:50 min

Tracklist: Laní oči, Náměstí, Valerie, Stejná jako já, Ženy, Nad Berlínem, Klub 27, Tajný lásky, Mezi náma, Jsou první, jsou silný, Příběh o synovi, Haló pane, Svět bez pravidel

Pokud jste se u Imodia obávali ohlašovaných hrátek s elektrem, žádný strach, stále vládnou kytary. Excelentní sóla kytaristy Dana jsou místy uvozena svižnými bicími, jindy jsou Kárlovy bubny první tóny, podle kterých se orientujeme v playlistu. Celý zvuk je převážně v refrénech ještě umocňován Ronoonovou basou - přesně jak jsme zvyklí. Na co už zvyklí nejsme je klavír, který v tomto případě obstaral Honza Křížek - do Klubu 27 perfektně zapadá, stejně jako dívčí hlas Žanety Vargové do Haló pane, který dodává této skladbě věrohodnost. Pochvalu si zaslouží i frontman Thom, tentokrát experimentující s intenzitou a zkreslením hlasu.

Album má podobnou kompozici jako předchozí Polarity - začíná říznými skladbami, pak zvolní do jemných melodií se španělkou. Kromě pilotního singlu zde najdeme i další kousky, které mají potenciál dostat se do hitparád (Laní oči, Náměstí, Ženy, Klub 27), nejsou ale psány účelově. Imodium jako by našlo rovnováhu mezi líbivou formou s čitelným obsahem a zároveň zachováním charakteristického zvuku.

Osudová žena - zde pojmenována jako Valerie - je hlavním, nikoliv jediným motivem alba. Může být první láskou (Jsou první, jsou silný), múzou (Laní oči) i uzurpátorkou a bludným kořenem vašeho života (Valerie, Ženy, Tajný lásky, Svět bez pravidel). Stejně tak tu najdete obrazy ze života městských hýřilů, skomírajících přátelství a lidí, co stále ještě hledají své místo. Vadou na kráse jsou drobné stylistické nedostatky v textech, které se ale až na pár výjimek hravě ukryjí za kobylky kytar.

Často opomíjenou součástí desky je i její booklet, zde po stránce barev i motivů propracovaný do detailu (všimli jste si, že ono Vé z cédéčka, také prolnuté do textů v bookletu, má představitelka na titulní fotce vyšité na košili?).

Valerie neurazí stávající základnu fanoušků, ba naopak - přivede nové, a ze svých tvůrců definitivně snímá nálepku česká Nirvana.

BEST TRAX: Valerie, Laní oči, Náměstí
ZKUS TAKY: Chinaski - 20 let v síti, Škwor - Sliby a lži, Lenny - All My Love