Vydáno 01.11.2013 | autor: Petr Adámek

Očekávaná muzikálová bomba letošního podzimu Větší než malé množství lásky vstoupila po měsících příprav na jeviště Hudebního divadla Karlín. Výbuch se však bohužel nekoná.

LIVE: Lucie muzikál Větší než malé množství lásky nezachrání LIVE: Lucie muzikál Větší než malé množství lásky nezachrání

v 796VĚTŠÍ NEŽ MALÉ MNOŽSTVÍ LÁSKY
Hudební divadlo Karlín
1. 11. 2013

Tvůrci muzikálu Větší než malé množství lásky neponechali nic náhodě. Vystavět dílo na všeobecně oblíbených a takřka zlidovělých skladbách jedné z nejúspěšnějších domácích kapel posledních dvaceti let a angažovat herce zkušené i ty aktuálně provařené z televizní obrazovky je tahem téměř geniálním. O úspěchu, přinejmenším tom komerčním, bylo tedy rozhodnuto už dlouhé měsíce dopředu. Vždyť středobod muzikálu, tedy repertoár Lucie, je skvělým prodejním artiklem. Tím spíš v době, kdy se kapela poslední měsíce opět dostala do popředí zájmu v souvislosti s připravovaným turné. Dokonale tak zafungoval synergický efekt - skladby kapely "prodají" muzikál a muzikál "prodá" turné Lucie .

Jsou to právě skladby čtveřice Koller - Kodym - Dvořák - P.B.Ch, jež drží dílo s libretem Tomáše Belka nad vodou. Zhruba patnáctka písní je pečlivě instrumentálně nastudovaná a funguje sama o sobě. Nadchne zejména pestrost interpretace. Klasické rockové vypalovačky jako úvodní Krev a r'n'r (nápaditá paralela s tradičním začátkem koncertního setu kapely) přibíjí svým hutným podáním do sedaček, naopak balady jako L'aura nebo Všechno ti dávám vyzní díky bohaté a netradiční instrumentaci ještě více poetičtěji než v originále. Fanoušek kapely, který by na muzikál šel pouze s vidinou hudební složky, tak bude ukojen. Samotné ztvárnění, byť se v diskuzích objevoval komentář, že "Lucie by se přece nepodepsala pod nějakou sračku", je však eufemisticky řečeno velmi rozpačité.

v 800v 808

Samotný děj je vystavěn vcelku jednoduše a nenáročně. V hlavní dějové rovině se protíná příběh zaměstnance tiskárny Daniela (Václav Noid Bárta, v alternaci David Kraus) a mladé dívky Lucie (Emma Smetana, v alternaci Bára Poláková), jemuž retrospektivně přihlíží policajt Boris (Lukáš Vaculík, v alternaci Karel Roden). Daniel vypráví, jak se s Lucií seznámil, jak se do sebe zamilovali, jaké překážky jim stály v lásce, co vše spolu zažili a příběh plynule přechází k závěrečnému rozuzlení.

Do toho se v mnoha vedlejších rovinách představí Danielův parťák Jáchym (Martin Písařík, v alternaci Pavel Liška), rodina Daniela a jeho přítelkyně Andrey a šéf tiskárny (Václav Vydra, v alternaci Jiří Korn). Vedlejší dějové roviny však často nedávají žádný smysl a některé z nich jsou účelovými odbočkami kvůi propojení skladby a děje. Muzikál jako celek tak ve finální podobě působí neskutečně přeplácaně. Vždyť v jakém jiném díle se potká famílie s křiklavě barevnými parukami, indiáni, ústav plný bláznů, tancující cukroví medvídci, kosmičtí zajíci a kočky s neonově svítícima očima a ušima, mluvící talíř v nadživotní velikosti, dvoumetrová záchodová mísa a k tomu všemu umělecké vizualizace, interakce s diváky a prvky one-man show? Skoro se zdá, že tvůrci uvažovali ve stylu "Je jedno, co se na jevišti děje a jaký to má smysl, hlavně že se něco děje a je toho hodně." Kdepak, méně je někdy více.

v 820

Podobně jednoznačně a přímočaře jako děj - místy až zbytečně do extrémů - jsou vykreslené i charaktery postav: šéf tiskárny jako samolibý, vilný a slizký narcis s blonďatým přelivem a kýčovitým fialovým kvádrem, tajemná a nepřístupná Lucie , kterou v životě potkaly snad všechny myslitelné osobní katastrofy nebo nenapravitelný moula a dobrák Jáchym; to vše je divákovi servírovano pod nos až příliš násilně.

Podobně násilné jsou i časté vtipy, či spíše pokusy o vtip. Děj je humorný zhruba na úrovni poslední tvorby Zdeňka Trošky a těmi největšími řachandami jsou stokrát omleté gagy (např. když šéf tiskárny dostane cukroví s marihuanou a diváctvo má prču z jeho omámení) a zejména samoúčelné vulgarismy. V tomto "exceluje" hlavně policajt Boris, jenž si v žádném telefonickém hovoru neodpustí oslovení ve stylu "ty demente, to si děláš kozy" atd., vygradované zmínka o Danielově kapele s návem Prdel či Jáchymova story o sexu s "fakt, ale fakt tlustou holkou". Mimochodem to prý vypadá, jako když vás spolkne oliheň a vy se zoufale snažíte dostat k dennímu světlu. Je zvláštní, že jde přesně o ten typ estrádního humoru, kterému se členové Lucie sami vždy vyhýbali...

v 807v 812

Vedle již zmíněné hudební složky lze naopak pochválit také některé taneční choreografie a "artistické prvky", příjemný a uvěřitelný herecký i pěvecký výkon Emmy Smetany a zvolené skladby Lucie, mezi nimiž nechybí největší pecky (Pohyby, Amerika, Sen, Dotknu se ohně, či Kollerova Chci v tobě spát), ani méně známé kousky (Hvězda, Vyčůrat, pomodlit spát). Plusem budiž také fakt, že Martin Písařík a Václav Vydra dostali pro své pěvecké (ne)umění jen minimální prostor.

Větší než malé množství lásky je sice osobitým, avšak oproti původním očekáváním pouze dalším z řady standardně neslaných, nemastných počinů. Zdejší muzikálovou kulturu nijak nepozvedne, své místo si i tak jistojistě najde. {vypnoutlink:Korn}

text: Petr Adámek, foto: Hudební divadlo Karlín / David Kraus

0,00