RECENZE: Český kalendář aneb balady pro všechny roční nálady

Vydáno 29.11.2013 | autor: redakce

Kdo si počkal pět let, ten se právě teď dočkal souboru zhudebněných Horáčkových textů, na kterých se podíleli profesionální i amatérští skladatelé. Ne každý z jedenácti set pokusů se dočkal nahrání. Na dvojalbum se dostala dvaatřicítka těch nejzajímavějších.

RECENZE: Český kalendář aneb balady pro všechny roční nálady RECENZE: Český kalendář aneb balady pro všechny roční nálady

michalhoracek ceskykaledarMICHAL HORÁČEK
ČESKÝ KALENDÁŘ
Kudykam
16 + 16 trax / 59:43, 55:05

Tracklist: CD1: Intro, Posvítím ti do tmy básní, Zem ze dna světa čerpá síly, Prohořívá, Za diktatury pliskanic, S pleťovou maskou na tváři, Bůh sněhuláků, Nepolykejte andělíčky, Co se s námi stane, Maturitní ples, Staré rány, Povstání mlh a krásných žen, Přes most bez punčoch, Kdo neskáče, není Čech, Vyplout k Bradáčovi, Na druhém konci aleje, Svatojánská noc
CD2: Nepřeberná pokušení, Musíte mi to vyprávět, Spát ve dne, zpívat po nocíc, Léta tučná a hubená, Do stráně srdce usedá, Druhé slunce světa, Pražské Jezulátko, Babí léto, V nedohledné dálce cíl, Co říjen schová, nenajde se, Dizzy and Stranded in Prague, S díky Karlu Škrétovi, Čas chladných rán a jasných vod, Finále bude v televizi, Štědrý večer, Žijeme v nádherné době

Spisovatel, esejista, novinář, básník, producent a hlavně textař Michal Horáček po pětiletém půstu a intenzivní práci vydal dvojcédéčko Český kalendář. Zajímavý projekt odstartoval výzvou na internetu, kdy zveřejnil texty svých balad s cílem nechat je zhudebnit. Přihlásit se mohl kdokoli. "Český kalendář je společným dílem bezprecedentního počtu nejrůznějších tvůrců. Pocházejí z Čech, Moravy, Slezska, Slovenska a dokonce i Francie a Anglie," uvedl Michal Horáček. "Jediný, kdo mi k tomu něco hned poslal, byl Petr Hapka. Myslel jsem si, že to nebyl dobrý nápad, který nebude vůbec fungovat. Ale po třech letech jsem už měl nasbíráno jedenáct set hudebních nápadů, nejvíce z Moravy. Stalo se z toho takové obrozenecké dílo," dodal.

Vedle Petra Hapky, Petra Linharta, Kataríny Koščové nebo Davida Rottra jsou na albu zastoupeni i skladatelé pracující ve velmi prozaických profesích a dosud naprosto neznámí. Hynek Koloničný z Českého Těšína, Milan Šebelík ze Strakonic nebo Josef Novotný z Brna. Všichni v sobě měli touhu něco vytvářet a na něčem se podílet. Třeba skladatelka Lenka Nová si svou píseň i nazpívala a nyní s Michalem Horáčkem putuje po městech naší vlasti a Český kalendář představuje publiku. Jednou ze zastávek byla nedávno i Strážnice, kde v pořadu Mezi námi zaznělo několik ochutnávek z tehdy ještě nevydané desky. A u posluchačů sklidily novinky velké ovace.

Stejně jako je pestré společenství skladatelů je zde i "směska" interpretů. Vojta Dyk, Aneta Langerová, Jana Kirschner, Zdeněk Svěrák, Lenka Dusilová, Bára Basiková nebo takový Michael Kocáb tuto pestrost potvrzují. Ale potom tu máme méně známé ale neméně kvalitní persony jako Ondřej Ruml, Lenka Nová, herečka Petra Hřebíčková či Iva Pazderková.

V Posvítím ti do tmy básní se uvede Ondřej Ruml, který výrazem i pódiovou prezentací dost silně připomíná Dana Bártu. Housle, klavír a chraplák podobný Marianne Faithfull - to je Zem ze dna světa čerpá síly v podání Szidi Tobias. Lenka Nová nás pohladí sametovým hlasem v poklidné písni Prohořívá, aby o několik chvil později Za diktatury plískanic nastoupil mistr Ropotámo Michael Kocáb balancující mezi Pražským výběrem a Horáčkovým hitem S cizí ženou v cizím pokoji. S pleťovou maskou na tváři se představí Aneta Langerová v doprovodu španělky. Zpěvačka i nástroj si jdou svou cestou, ale navzájem se nijak neruší. Spíše jeden vyzdvihuje druhého. Bůh sněhuláků v podání Petry Hřebíčkové nás zavede do houpavého a rozverného světa country music. Píseň Nepolykejte andělíčky by se s klidem mohla dát na soundtrack k večerníčku o včelích medvídcích Čmeldovi a Brumlovi. Bára Basiková se zase ptá v baladistické písni Co se s námi stane?

Délka příprav samotnému mistrovi poezie vůbec nevadí. Klidně by se materiálem přehraboval ještě další rok. A kdo ví, jak by finální výběr vypadal potom. Dost možná, že bychom se třeba dočkali i trojcédéčka.

Český kalendář je až po vrch napěchovaný kvalitní a pestrou muzikou a hlavně jedinečnými texty. Musíme si ale na tak velkou várku vyhradit dvě hodiny klidu, abychom všechno vstřebali a nechali působit a pozvolna odeznít. Málokdo si to v dnešní uspěchané době může dovolit. Je otázkou, jestli se něco  z nového materiálu dostane i do celoplošných rádií. Trochu změny v rozhlasovém éteru by rozhodně neuškodilo.

BEST TRAX: Prohořívá, Za diktatury plískanic, S pleťovou maskou na tváři
ZKUS TAKY: Michal Horáček - Ohrožený druh, Dan Bárta & Ilustratospere - Maratonika, Richard Müller/hlas, Michal Horáček/slova, Jan Saudek/obrazy

Karel Prchal