RECENZE: Richard Müller propůjčil svoji tvorbu cizím Hlasům

Vydáno 09.12.2013 | autor: redakce

Úspěch Müllerových posledních desek měl i přes jejich kvalitu pozvolna klesající tendenci. A tak charismatický slovenský zpěvák sáhl do archivu, oslovil vokální soubor Fragile a s jejich frontmanem Braňou Kostkou dali hlavy a posléze Hlasy dohromady.

RECENZE: Richard Müller propůjčil svoji tvorbu cizím Hlasům RECENZE: Richard Müller propůjčil svoji tvorbu cizím Hlasům

muller hlasyRICHARD MÜLLER & FRAGILE
HLASY
Universal Music
13 trax / 58:00

Tracklist: Po schodoch, Naša láska letí, Tlaková níž, Čo s tým, Milovanie v daždi, Nebude to l'ahké, Štěstí je krásná věc, Už asi nie si, Nočná optika, Cigaretka na dva ťahy, Vône, Do batôžka, Očenáš

Přesněji řečeno dal Müller svůj archiv Braňovi Polákovi zcela k dispozici. Ten písně na album vybral a přearanžoval pro svůj vokální soubor. Úkol to nebyl jednoduchý - z a cappella souboru bylo třeba vytěžit plný zvuk a zajistit vhodný harmonický a rytmický doprovod. Nicméně nějaké ty nástroje z desky přece jen uslyšíme, například dechy, které příslušní členové nazpívali a jejich zvuk se pak upravil do požadovaného výstupu (trubka, saxofon...).

Jako první věc a zároveň singl upravili na desku hit Po schodoch Vašo Patejdla, který kdysi Müller nazpíval ještě jako člen skupiny Banket. Písnička si v upravené verzi ponechává svůj typický rytmický doprovod, Fragile zpívají pouze refrén, jinak mají úlohu vokální výplně. Podobného roku výroby je i jediná česká skladba alba od skladatelského dua Hapka-Horáček Štěstí je krásná věc, jejíž výpravnost je zastíněna přeslazeným ženským vokálem. Sám Richard se tu přidává až ve druhé sloce.

Podobně může mnohým přebývat otextovaný vokál v Tlakové níži, kdy čekáme, jak to Richard rozbalí v refrénu a ono nic. Naopak dobrým hudebním nápadem v této písni je aranžování tlakové níže jako zvukomalby deště nebo použití jednohlasu pro sjednocení vokálů na text "V jednom skvelom tóne" ve skladbě Naša láska letí. Ve vokálech se naopak utopila lyričnost skladby Milovanie v daždi a zde přehnaně patetická Cigaretka na dva ťahy. Vrcholem patetičnosti je v tomto ohledu závěrečný Očenáš, který evokuje spíše filmovou hudbu než samostatnou skladbu, proto byl také nabídnut do filmu Hodinu nevíš, do něhož ale nakonec natočil Müller skladbu úplně novou.

Příjemně na poslech dopadly méně známé skladby jako Čo s tým, Nočná optika nebo Vône, kde má soubor menší úlohu a plní hlavně harmonickou funkci a případné textové přiznávky, než aby exponoval populární zpěv muzikálového typu.

Fajnšmekři, kteří mají rádi starého Richarda Müllera pravděpodobně na chuť tomuto projektu nepřijdou, ocenit by ho ale mohli příznivci naladění spíš na hudbu populární.

BEST TRAX: Čo s tým, Nočná optika, Vône
ZKUS TAKY: Fragile - Next Level, 4TET - 3rd, Jarek Nohavica - Tenkrát