RECENZE: Jana Kirschner udělala Slovensku velmi dobrou reklamu

Vydáno 04.12.2013 | autor: Daniel Maršalík

Desku Krajina rovina od Jany Kirschner česká a slovenská rádia téměř přehlédla, přesto si mezi lidmi našla mnoho příznivců. A mnoho hudebních publicistů ji dokonce zařadilo na piedestal mezi nejlepší alba roku 2010. Aktuální Moruša je koncipována jako dvoudisk, jehož první část Moruša biela právě vyšla.

RECENZE: Jana Kirschner udělala Slovensku velmi dobrou reklamu RECENZE: Jana Kirschner udělala Slovensku velmi dobrou reklamu

jana-kirschner-morusa-bielaJANA KIRSCHNER
MORUŠA BIELA
Slnko Records
9 trax / 46:56

Tracklist: Až príde večer, Promenáda, Divná, Sama, Palisády, Z jedného Martina, Iba raz, O hore a vtáčikovi, Vidina

Jana Kirschner v minulosti se skladbou Na čiernom koni zjistila, že umí skládat hudbu, která vychází ze slovenského folklóru. Na něm stojí i současná tvorba. Slovenská lidovost je písním vtisknuta i výběrem hudebních nástrojů. Zpěvačka využila cimbál, housle, violoncello, klarinet, akordeon atd. Na jaro je naplánována Moruša čierná, která by měla být bohatší o vliv elektroniky.

Někdejší finalistka soutěže krásy novou deskou překročila hranice popu a usídlila se v alternativním bloku. Z domácích interpretů má nejblíže k Ivě Bittové. Její osobitý přístup k hudbě by šel přirovnat také k Björk. V rychlejších písních pak člověku přijde na paměť Goran Bregovič. A hravost, se kterou k jednotlivým písním přistoupila, připomíná The Beatles v pozdějším období jejich kariéry.

Deska začíná písní Až príde večer, která hned roztřídí posluchače na ty, kterým Moruša bielá zachutná a pro které bude příliš kyselá. Jde o posluchačsky nejnáročnější skladbu ve zpěvaččině kariéře, kde jsou upozaděny nástroje a píseň stojí zejména na vysoce posazeném hlase. Naopak nejpřístupnější je singl Sama, kde si zpěvačka pohrává se změnami rytmiky a střídáním vysokých a hlubokých poloh zpěvu. Další oživení přichází s mužským vokálním kvartetem, který zhruba v polovině písně zcela přebere otěže. Ten dostává prostor také v další energičtější písničce Z jedného Martina. Ta odkazuje na zpěvaččino rodiště - město Martin.

Moruša biela, jejíž obsah spojuje téma Slovenska, je rozmanité album. Nádech inspirace u Petra Hapky lze rozpoznat v mollovém kousku Palisády. Úderná téměř jak Bregović ve svých dechovkách je zpěvačka ve skladbách Sama a Vidina. Vliv indické muziky prostupuje Promenádou. Na úspěšnou Krajinu rovinu pak nejvíce navazuje píseň Iba raz, kde si Jana opět hraje s několika zásadně odlišnými rytmikami.

Jana Kirschner udělala své zemi výbornou reklamu. Zatímco předešlé album se zaobíralo naplněnou, i tou méně šťastnou láskou, hlavním tématem Moruše je příroda a její zázraky. Zpěvačka se po hlavě pustila do neznámých, neprobádaných vod a nejen, že ze sebe vydala pěvecké polohy, které od ní neznáme, zároveň všem písním vtiskla silný výraz.

BEST TRAX: Sama, Palisády, Iba raz
ZKUS TAKY: Lenka Dusilová - Baromantika, Iva Bittová - Zvon, Jana Kirschner - Krajina rovina

Daniel Maršalík