RECENZE: Příliš temná samota Kosheen

Vydáno 18.12.2013 | autor: redakce

Na poměry Kosheen vyšla jejich předchozí deska Independence nedávno a po roce je tu trojice s novým albem Solitude. Už předchozí materiál naznačil směr, jakým se Kosheen budou ubírat: cesty Solitude jsou temné a nevyzpytatelné.

RECENZE: Příliš temná samota Kosheen RECENZE: Příliš temná samota Kosheen

Kosheen solitudeKOSHEEN
SOLITUDE
Kosheen Recordings
11 trax / 50:36

Tracklist: Save Your Tears, Divided, Harder They Fall, 745, And Another, Observation, Up in Flames, Poison, I, Here & Now, Solitude

Ačkoliv to na Independence vypadalo, jako by se Kosheen ve své hudbě ztratili, teď, co vyšla nová deska Solitude, všechno najednou začíná dávat smysl: Kosheen založili vlastní label, u něhož samozřejmě vyšla i jejich novinka, dali najevo rezignaci na diktát trendů a razí si nyní vlastní cestu. Solitude je mnohem temnější než její předchůdkyně, je komplikovaná a zároveň minimalistická, plná experimentů. Srovnávat je nyní s jejich bristolskými spoluobyvateli Massive Attack a Portishead nemá vůbec žádný smysl.

Že deska nebude žádná pohodička, napovídá hned první ze skladeb, v níž frontmanka Sian Evans radí "Save your tears for another day." Hypnotická skladba dokonale vystihuje atmosféru alba - zpěvaččin hlas, elektronicky upravený a vyechovaný, podtrhuje temný charakter skladby. Člověka pak napadá, co může přijít ještě horšího, depresivnějšího? A kupodivu pak přijde jedna z tanečních skladeb, pomalejší trance Divided. Z úvodních písní jmenujme ještě hrozivou Harder They Fall, protože právě ta se stala prvním singlem desky. Dostupný k ní byl i videoklip, který se však z neznámých důvodů z youtube kanálu Kosheen vytratil.

První z ryze instrumentálních skladeb je industriální experiment And Another, instrumentální kusy pak vlastně ve zbytku desky dominují, ať je to třeba Up in Flames nebo I. Pozitivní je, že skupina nezanevřela ani na své drum and bassové kořeny, které se dostaly na povrch ve skladbě Observation. Z populárnějších žánrů je tu ještě dubstepová Poison. Velkým finále této depresivní party je pak apokalyptická Solitude.

Těžko říct, jak se s aktuální experimentální tvorbou srovná fanoušek kapely zbožňující hity jako Hide You, Suicide nebo z novějších hit Evans s DJ Freshem Louder. Na druhou stranu proč ne, chce to jen víc trpělivosti.

BEST TRAX: Save Your Tears, Observation, Solitude.
ZKUS TAKY: Kosheen - Independence, Björk - Biophilia Remix Series, Načeva & Wright - Sick Rose

Nikola Illeová