RECENZE: Beyoncé? Mnoho povyku pro nic

Vydáno 19.01.2014 | autor: Daniel Maršalík

Na sklonku minulého roku překvapila Beyoncé deskou, kterou předem vůbec neavizovala. Album kromě klasických audio stop obsahuje i videoklipy ke všem skladbám a bonusy. Zpěvaččina novinka je však spíše majstrštykem v oblasti PR než po stránce hudební.

RECENZE: Beyoncé? Mnoho povyku pro nic RECENZE: Beyoncé? Mnoho povyku pro nic

beyonce-cover-500x500BEYONCÉ
BEYONCÉ
Sony Music
14 trax / 66:35 min

Tracklist: Pretty Hurts, Haunted, Drunk In Love (feat. Jay-Z), Blow, No Angel, Partition, Jealous, Rocket, Mine (feat. Drake), XO, Flawless (feat. Chimamanda Ngozi Adiche), Superpower (feat. Frank Ocean), Heaven, Blue (feat. Blue Ivy)

Beyoncé a její tým by okamžitě mohli a měli vyučovat hudební marketing na univerzitách. Uchovat v naprostém tajemství natáčení čtrnácti skladeb a sedmnácti videoklipů u jedné z nejsledovanějších celebrit je mistrovský kousek. Samotná zpěvačka je v posledních letech přitom sledovanější než dříve, protože se stala matkou a paparazzi prahnou po jakémkoliv snímku hvězdného páru s dcerou Blue Ivy.

Předchozí album 4 zcela nenaplnilo očekávání. Prodávalo se méně, než jak byla zpěvačka zvyklá s předchozími nahrávkami, a ani singly úplně nedrtily světové hitparády. I kritici snad poprvé nepsali chvalozpěvy, a tak se diva rozhodla s dalším hudebním počinem svět šokovat. Povedlo se ji to tak napůl. Eponymní album se okamžitě dostalo na vrchol prodávanosti všude na světě, a to v nejexkluzivnějším předvánočním čase. Jenže vydat tolik klipů najednou rozmělnilo pozornost a medailová místa singlových žebříčků zůstala opět bez queen B.

Singlový neúspěch ale není jen problémem přesycenosti trhu jejími klipy, ale zejména toho, že Beyoncé na novince nabízí žalostně málo melodických linek. Jednotlivé písně se mohou pyšnit spíše skvělou produkcí a andělským hlasem zpěvačky, která opravdu může zpívat pověstný telefonní seznam. Na první poslech ale zaujme snad jen nejlepší skladba desky Mine, moderní duet s Drakem, jež se po pomalé předehře promění v excelentní současné městské R&B ve středním tempu.  Celkově lze říct, že balady vedou nad tanečními skladbami. Častějším hraním lze přijít na chuť zejména písničkám Jealous a Blue. Podmanivou atmosféru má i oficiální singl XO, jehož síla může vyniknout zejména během koncertních tour. Není nepodobný hitu Halo a refrén určitě dokáže v chorál proměnit sbor složený z tisíců fanoušků.

Ještě větší zklamání se dostavilo i u sledování jednotlivých videoklipů. V nich se zpěvačka až moc vyprofilovala do role "profesionální kurvy", kterou ji ale nelze moc věřit. Jednotlivé klipy jsou přehlídkou spodního prádla, plavek, výstřihů a nahoty je na DVD až zbytečně příliš. Zpěvačka na kameru hází lascivní pohledy, ale tak dobrou herečkou není, velmi často působí výsledek lacině a roli sexuálního predátora jí nelze věřit. Sledovat videa Beyoncé je jako listovat módním časopisem, který může mít velkou studijní hodnotu pro sociology. Je perfektní ukázkou současné americké městské kultury.

Pátou deskou Beyoncé dokázala, že je umělkyní, která neustrnula na místě. Snaží se svou tvorbu a vlastně celou pop music stále posouvat dál. Za to si zaslouží respekt. Zároveň ale zbytečně přespříliš sází na sexualitu a nahotu, což zpěvačka jejích kvalit nemá zapotřebí. A i když se obklopuje týmem špičkových skladatelů, producentů, režisérů, choreografů atd., v budoucnu bude mít problém překonat lehkost starších hitů typu Crazy in Love. {vypnoutlink:Hurts}

BEST TRAX: Mine, XO, Blue
ZKUS TAKY: Janelle Monáe - The Electric Lady, Drake - Nothing Was The Same, Rihanna - Unapologetic

Daniel Maršalík