RECENZE: Na Křídlech Vánoc se proletěly i mladé kapely

Vydáno 24.02.2014 | autor: redakce

Křídla Vánoc vtrhla do kin na podzim za doprovodu bulvárních aférek a ostrého sledování hlavních protagonistů. Tak trochu převrat ale způsobil i samotný soundtrack. S podpisem frontmana Kryštof Richarda Krajča, s neprofláknutými jmény a pro masy neotřelou muzikou se na české scéně zrodil hudební filmový výběr, který láká nejen svojí klidnou ojedinělostí.

RECENZE: Na Křídlech Vánoc se proletěly i mladé kapely RECENZE: Na Křídlech Vánoc se proletěly i mladé kapely

kridla vanoc OSTKŘÍDLA VÁNOC
SOUNDTRACK
Richmond Records / Universal Music
14 trax / 64:52

Tracklist: IdoVsTheWorld – Ali's Song, Porcelaine People – Minimal Life, Airfare – School, Charlie Straight – Something New, I Like You Hysteric – Spikey, Tomáš Máček – Towards The Sun, Dolls In The Factory – Believe, No Distance Paradise – Spiral And Fall, Lenny – You Are My Everything, Projekt Y/ Mejn – Kotě, Lion Of Ido – Hard To Love, Airfare – Nevermore, Charlie Straight – Changing Trains, Kryštof/ Tomáš Klus – Cesta

Soundtrack ke Křídlům vánoc podle setlistu skoro nevypadá ani jako výběrovka k filmu. Svým složením spíš připomíná špičku žebříčku toho lepšího a kvalitnějšího, co za poslední měsíce tuzemská scéna nabídla. Přitom Krajčo vsadil na jména, která toho širší posluchačské základně moc neřeknou. Trochu riskantní krok podstrčit větším masám mladou českou muziku se ale vrátil v podobě překvapivého úspěchu. Album na chvilku strhlo žebříčky, drželo si prvenství v iTunes prodejích a prvotní tisícový náklad se rozprodal během pár dní. Na český soundtrack dost výrazný úspěch.

Samozřejmě se pro nejpočetnější uši deska blýská dojemnou a profláklou citovkou Cesta dvou ikon českého mainstreamu. Spojení Kryštof a Tomáše Kluse, zajisté nejeden splněný sen mnoha slečen a dam, se možná stalo vstupenkou do širší posluchačské základny i pro méně zvučná jména. Ta se od sebe nenacházejí žánrově i hudebními zkušenostmi ve velkých vzdálenostech. Ač pestrá, přesto se totiž výběrovka nese v klidnějších tónech a líbivých kytarách.

Krajčo nechal dost prostoru seskupením s nálepkou indie, které se staly nosným pilířem hudební mozaiky. Vedle sázky na kvalitu v podobě Charlie Straight či oživení polozapomenutých Airfare se ke slovu dostaly i hudebně mladé kapely a projekty. Neotřelost, neohraná svěžest a absence podbízivosti se tak stává radostí při poslechu nejen u kapelních celků, které byly známé dosud jen užšímu okruhu fanoušků, ale i u drobných žánrových odboček. I vyloženě folková Kotě či popová hitovka You Are My Everything nepostrádají na pohodové harmoničnosti a album rámují jako pečlivě vybraný komplet.

Při pohledu na setlist k soundtracku k českému filmu se ale zapřísáhlý milovník mateřštiny možná trochu smutně pousměje. Čeština mimo mluveného slova z útržků filmů přece jen zaznívá hodně poskrovna. Tuzemský kulturní svět se mění. Mainstreamová ikona dává prostor současné hudbě, která před branami k široké veřejnosti (teprve) stojí a ani jednou nesáhne vedle. A že by se podle anglických jmen interpretů i songů mohlo neznalému zdát, že deska vypadla ze zahraniční produkce, už skoro vypadá jako přímá úměra. Křídla vánoc se ale bez diskuze zařadí mezi tu značně skromnou skupinku kvalitních soundtracků k naší filmové tvorbě.

BEST TRAX: Kotě (Projekt Y/Mejn), Something New (Charlie Straight), Spiral And Fail (No Distance Paradise)
ZKUS TAKY: Čtyři slunce - Vypsaná fiXa, Lenny - Fighter, Dolls In The Factory - Statues

Martina Černá