LIVE: Simple Minds po dvaceti letech v Praze - glanc i energie

Vydáno 01.03.2014 | autor: redakce

Žádný extra hluboký zářez v našich končinách neudělali ani ve svých vrcholných letech, kdy vyprodávali Wembley a jiné velké arény. Svou pražskou premiéru před bezmála dvaceti lety si odbyli v poloprázdné Sportovní hale. Nynější kariéru stavějí výhradně na vzpomínkách a nostalgii. Přesto všechno odehráli tenhle koncert s naprostou bravurou a nezklamali jediného návštěvníka.

LIVE: Simple Minds po dvaceti letech v Praze - glanc i energie LIVE: Simple Minds po dvaceti letech v Praze - glanc i energie

simple minds 08SIMPLE MINDS
Incheba Arena, Praha
28. 2. 2014

Soukmenovci U2, Depeche Mode, ale hlavně Duran Duran, Tears for Fears, Spandau Ballet a podobných osmdesátkových hrdinů drží hudebně dohromady především díky trvanlivosti bohatého repertoáru a souznění hlavních signifikantních znaků - hlasu Jima Kerra, kytary Charlieho Burchilla a dynamické rytmice Mela Gaynora. Skoro každému songu z jimi předvedených čísel kdysi slušely stadióny s davy halekajícími chytlavé refrény a vytleskávajícími gradující tempa. To je však hluboká minulost, byť se v Británii na probíhající narozeninové šňůře setkává tenhle reunion s docela velkým zájmem, o čemž mj. svědčí nedávná šňůra s další ikonou novoromantické "nové" vlny 80s Ultravox.

K nám prostě jejich význam nikdy tak silně nedolehl, a tak není divu, že i tentokrát do holešovické Incheby dorazila sotva dvoutisícovka největších nadšenců, které navíc doplňovaly skupinky Němců nebo Holanďanů. Na atmosféru koncertu a na výkon samotných Simple Minds to ale vůbec nemělo vliv. Šestice sehraných matadorů podala bezvadný výkon, který nemohl zklamat ani ty nejkritičtější fanoušky.

simple minds 02

Setlist byl rozdělen na dvě poloviny - po prvé desítce notoricky známých skladeb se pánové a jedna dáma nadechli k ještě silnější salvě, která přiměla aplaudovat spokojené publikum až do posledních minut. Předkapely nebylo třeba, legendární Skotové se umně chopili svého řemesla hned s úderem osmé hodiny a předvedli přesně to, co se od nich čekalo: Waterfront, Hypnotise, Let There Be Love a další perly z jejich pokladnice neztratily ani po letech na lesku i zásluhou krystalicky čistého zvuku, který jinak bývá v malé Sportovce spíš vzácností. Naopak po vizuální stránce byl koncert na dnešní poměry dost chudý, kapela si vystačila bez projekcí a s primitivním světelným parkem, evidentně vsadila jen na hudbu jako takovou.

Až někdy po páté písni stihl dobře naladěný Jim Kerr pozdravit Prahu, přitom ale často roztáčel svůj mikrofon s takovou chutí, že s ním několikrát třískl o zem a nenechal své pódiové techniky ani na chvíli v klidu. Na další průběh to ale nemohlo mít vliv, a tak se vlnící hlediště brzy dočkalo vrcholu prvního poločasu v podobě raných vykopávek Promised You A Miracle a Glittering Prize.

simple minds 22simple minds 24

Druhou část odstartovala elektronická verze prastaré Speed Your Love, teprve po tomto rozcvičovacím kousku ala Faithless se na plac dostavila celá kapela a mohla spustit další pecky: tou největší byla v půlce 90. let She's A River a skvěle zafungovala i tentokrát. Syntezátorový motiv v This Is Your Land zase potěšil ty úplně největší pamětníky. Zabrala i See The Light, ale absolutní vrchol podle předpokladů nastal až s megahitem Don't You (Forget About Me), který základní hrací dobu završil.

Hned vzápětí se kapela vrátila, aby naservírovala pět přídavků, dohromady tedy odehrála úctyhodných 24 kousků. Prostor k malému sólu dostala i sličná vokalistka. Největší pozornost však zasloužily sférické tóny a odzbrojující beglajty Charlieho Burchilla, bez jehož kytar si nelze muziku Simple Minds vůbec představit. A jak si vedl frontman Jim Kerr? Ani jeho hlas neztratil charakteristickou barvu, a díky úsporným pohybům mu zbylo i dost sil na manévry v závěrečné Sanctify Yourself.

Zkrátka, tahle oslava 35. narozenin měla energii, glanc, důstojnost a dalo se při ní užít i dost zábavy.

text: Jarda Hudec, foto: Mirek Valenta

0,00