RECENZE: Slobodná Európa není plastic shit

Vydáno 28.04.2014 | autor: redakce

Některými výrazy by se nemělo plýtvat, protože ztratí svou původní údernost. V případě slovenské Slobodné Európy je však možné pojem kultovní odpálit hned v úvodu. Kolekce dvanácti nových písní sice nepřináší nic, co bychom od této party už neslyšeli, přesto ji i nadále bezpečně udržuje ve vyšších sférách, daleko od "stredné triedy".

RECENZE: Slobodná Európa není plastic shit RECENZE: Slobodná Európa není plastic shit

slobodnaeuropa stvorkaSLOBODNÁ EURÓPA

ŠTVORKA
Warner Music
12 trax / 39:09

Tracklist: Stredná trieda, Plastic Shit, Vesmír, Moderný svet, Bez práce nie sú koláče, Do tla, Všetko je v poriadku, Ranné správy, Smrť, Idiot, Miss Underground, Pakáreň 3

Jedna z písniček se jmenuje Bez práce nie sú koláče a v případě "Slobodky" vyznívá toto přísloví jako značná provokace. Vždyť za celé čtvrtstoletí vyprodukovali Whisky a spol. teprve čtvrté řadové album. V úvodu se kapela s kousavostí sobě vlastní popasuje se střední třídou a dá také hned najevo, že se nijak nehodlá krotit ve výrazech. V rádiu song Stredná trieda asi neuslyšíte... Což se dá s jistotou říct taktéž o několika dalších písních. Třeba Plastic Shit se v tomto směru vyřadila už svým názvem. V jedenadevadesáti sekundách je připomenuta celá řada umělotin, které nás obklopují, např. "umelé úsmevy umelých húb".

Na albu se podílela i řada zajímavých hostů, mezi nimiž najdeme jména jako Laco Lučenič, Marián Varga, Dorota Nvotová nebo Braňo Alex. Whisky netají, že texty často tvoří v časové tísni, tedy pod tlakem okamžiku, kdy už není kam ustoupit. Na výsledku se to nijak negativně neprojevuje. Při vší úctě k instrumentálním dovednostem právě textová stránka i nadále zůstává tím, co tuto bandu odlišuje od ostatních. Na obranu dalších členů je třeba dodat, že hudebním ekvilibristům jsou určeny jiné žánry než ten, který si vybrala Slobodná Európa. Málokdo umí zachytit náladu a popsat realitu Whiskyho stylem: snad každého chvílemi dostihne pocit prázdnoty nebo nekončící a ubíjející každodenní rutina. Není proto těžké poznat své občasné rozpoložení ve skladbách Vesmír, Ranné správy, Do tla nebo v již zmíněné Bez práce nie sú koláče. Také zřejmě každý potkal nějakou "čajku čo má štýl", kterých je plný dnešní Moderný svet.

Slobodná Európa umí zahrát i na optimistickou strunu, i když se značnou dávkou ironie. Ale proč si čas od času neříct Všetko je v poriadku. Divokou minulost a také předčasně zesnulého Marka Brezovského připomíná Smrť. V této souvislosti je zajímavé porovnat, jakým vývojem prošlo tohle téma. Zatímco dvacet let staré Slzy s dobrým koncem vůbec nekalkulují (už je to tak/všetko sa nakoniec obráti na prach/nakoniec zostanú len slzy), dnes to Whisky vidí úplně jinak. Přestal se bát a je přesvědčen, že "smrť nebude konec/nebude to konec, tým som si istý". Navzdory nádechu naděje je to skladba mrazivá, na kterou ve velkém kontrastu navazuje rozdováděný Idiot. Nepopisuje nikoho konkrétního, ale naopak nabádá k používání vlastní hlavy.

Na jednu stranu můžeme litovat, že si Slobodná Európa dává s vydáváním nových CD skutečně na čas. V jejich případě je ovšem kvalita nadřazena nad kvantitou, což pánové potvrdili i tentokrát. Štvorka je sice plná v podstatě obyčejného punk rocku, nicméně je dalším důkazem, že jednoduché nemusí znamenat hloupé. Snad se najde někdo, kdo zavelí dřív než za jedenáct let: "Neflákaj sa, bez práce nie sú koláče!".

BEST TRAX: Stredná trieda, Vesmír, Smrť
ZKUS TAKY: Boy - Darkest Visions, Degradace - Heroes Are Dead, Overground - Overground

Tomáš Rumler