RECENZE: IAN like it simple

Vydáno 20.05.2014 | autor: redakce

Zjevení dvou Janů na české hudební scéně završilo své poselství debutovou deskou IAN: Voyage. A jaké je to poselství? We are IAN, we like it simple! A přesně taková je jejich deska i po hudební stránce...

RECENZE: IAN like it simple RECENZE: IAN like it simple

IAN - VoyageIAN

VOYAGE
Championship Music
12 trax / 38:42

Tracklist: She, From Venus to Mars, It's Time, Right Line, Mom 'n' Dad, Reevolution, Know Your Name, Every Heartbeat, Pictures I, Pictures II, Friends, Bon Voyage

Nejdříve se stali hvězdami Bandzone, pak zvítězili v YouTube Festu, díky čemuž získali možnost hrát na festivalu Rock for People a maďarském Szigetu. IAN je dvoučlenný brněnský akustický projekt, který se pohybuje mezi písničkařením, latinou a rock'n'rollem. Souhra akustické kytary s violoncellem je v jejich podání velmi energická, z mála nástrojů dokáží vytěžit hodně muziky. Žádné bicí u nich nenajdeme, všechnu rytmiku obstarávají jen v rámci možností zmíněných nástrojů. Jejich anglicky vyprávěné příběhy podávají uším lahodícími melodiemi a aby své texty přiblížili posluchačům, vyvěsili na YouTube všechny skladby jako lyrics videa. Nahráli klipy na brněnské hvězdárně k prvním hitům Mom 'n' Dad a k Right Line, letos v dubnu k nim přidali dalších deset skladeb a natočili další videoklip.

IAN tedy vsadili na jednoduchý princip: melodie v kontrastním dvojhlasu, ve svižném tempu, energické sloky a chytlavé refrény. Pro potřeby alba doplnili zvuk dalšími nástroji, se kterými je však na koncertech neuvidíte. Výhodou koncertních provedení ale bude možnost improvizace, takže se skladby tolik neoposlouchají. Náznak rytmiky ve formě tleskaného doprovodu se objevuje až ve skladbě It's Time a pak i ve skladbě Right Line, ke které vznikl i další videoklip. Bude zajímavé sledovat, nakolik se jim podaří na koncertech roztleskat publikum a k tomuto provedení se přiblížit. Na albu se nachází i jedna čistě instrumentální skladba jménem Every Heartbeat. V ní dostávají prostor i další nástroje: zvonkohra a klavír, hlavní hlas obstarává violoncello.

Do karet albu hraje poměrné krátká stopáž (necelých 39 minut), takže se dá bez problémů poslechnout celé najednou, aniž by člověku tento minimalismus zevšedněl. Otázkou zůstává, jak dlouho bude samotné IAN bavit takhle tvořit a jaké budou možnosti dalšího vývoje jejich hudby.

BEST TRAX: Right Line, Know Your Name, Pictures II
ZKUS TAKY: Republic of Two - The End of War, Calm Season - Mosaic Views, Model Baazar - Elegant plan

Nikola Illeová