RECENZE: Coldplay v zajetí duchů vlastních i cizích

Vydáno 18.05.2014 | autor: Ondřej Bambas

Očekávání byla velká. Po prvních dvou ukázkách se zdálo, že Coldplay se zcela novým směřováním vynesou do nebe jak fanoušci, tak náročnější odborné posluchačstvo. S dalším singlem A Sky Full Of Stars se opět vrátili na zem a předznamenali různorodý zvuk šestého alba Ghost Stories. A cizí zásahy jsou s přehnanou romantičností právě největším problémem novinky.

RECENZE: Coldplay v zajetí duchů vlastních i cizích RECENZE: Coldplay v zajetí duchů vlastních i cizích

coldplay ghoststoriesCOLDPLAY
GHOST STORIES
Warner Music
9 trax / 42:37

Tracklist: Always In My Head, Magic, Ink, True Love, Midnight, Another's Arms, Oceans, A Sky Full Of Stars, O

Frontman skupiny Chris Martin promítl své vlastní pocity do nového materiálu natolik, že vznikla asi nejosobnější deska Coldplay vůbec. Velice intimní nálada, klidné melodie a pomalé, tiché tempo vhodné k odpočinku a rozjímání. Tak lze shrnout zjednodušeně první dojmy z nahrávky Ghost Stories. Bohužel spoluprací s vícero producenty a hudebníky a možná i kvůli rozdílnému stylu práce zůstal zvuk uvězněn v meziprostoru minulosti, současnosti a budoucnosti, někde mezi Coldplay a zbytkem světa.

Dříve vznikaly písně skupiny většinou po prvotních návrzích Chrise. Tentokrát se ale od počátku na skládání podíleli všichni. Evidentně neměl bubeník Will Champion čas, nebo musel své kolegy něčím pořádně naštvat, protože jeho slušná práce, kterou na posledních albech přispíval, se zcela vytratila a živý zvuk perkusí nahradil ve většině umělý beat. Snad nedopadne v budoucnu podobně jako piano... Naopak na základě motivu baskytaristy Guye Berrymana vznikla silná skladba Magic. Krásně také doplňuje určováním tempa vokály "duchů" uzavírající celé album v poslední části O.

Možná toho bylo na hlavního zpěváka v poslední době moc a chtěl si od práce trochu odpočinout. Kromě objevování sebe samého prostřednictvím vlastní historie přenechal část vymýšlení nejen na spoluhráčích, ale i přizvaných kamarádech. Tak se na Ghost Stories znovu potkali s Jonem Hopkinsem a překvapili minimalistickou taneční záležitostí Midnight, od níž i po desátém poslechu čekáte výbušnou gradaci, ona však jen nenápadně zesílí, aby náhle za zpěvu "In the darkness before the dawn/ Leave a light a light on" skončila.

Dále byl k dílu pozván Timbaland. Ten je podepsán pod skladbou True Love, která odkazuje k době X&Y a trochu odrazuje vnucováním nostalgické nálady včetně patetického textu. Více než tuto píseň ale připomene Timbalandovu práci beat předcházející Ink, znějící jako rozpracovaná demo nahrávka. Navíc opět obsahuje srdceryvný příběh bolestivé lásky.

Za daleko větší přešlap lze přesto označit předání otěží do rukou Aviciiho. A Sky Full Of Stars v rámci EDM produkce nikterak nepohoršuje, do konceptu Ghost Stories se ale absolutně nehodí. Podobně zářivé momenty veselí fungovaly u pestrobarevné Mylo Xyloto, protentokrát však měla skladba zůstat na albu Aviciiho, maximálně se stát remixem neexistujícího originálu od Coldplay.

Deska v sobě promítá minulost, současnost i budoucnosti, které spojuje zasněným mostem. Nálada může být příliš poklidná až nudná, pokud však přistoupíte na rozpoložení kapely procházející očistcem a obdobím smíru, o to víc si vychutnáte momenty s úvodní Always In My Head, výbornou Oceans odkazující k debutu Parachutes nebo si připomenete nedávnou filmovou píseň Atlas, kterou na albu bohužel nenajdete, přestože by zapadla více než zmiňovaný diskotékový track. Téma nahrávky je zřejmě příliš silné, aby promítlo do devíti skladeb nepříliš pevný koncept (připodobněný odpovídající grafickou stránkou Míly Fürstové), navíc v některých směrech ještě Coldplay udělat další krok připraveni nejsou. Měli především vsadit na SVÉ přednosti, protože každého pronásledují jiní duchové.

BEST TRAX:
Magic, Midnight, Oceans
ZKUS TAKY: Coldplay – Parachutes, Jon Hopkins – Contact Note, Jane Weaver – The Fallen By Watch Bird