RECENZE: Lily Allen - z pařmenky frustrovanou matkou

Vydáno 21.05.2014 | autor: redakce

Od té doby, co Lily Allen vydala poslední album, je všechno jinak. Její bratr Alfie se stal mezinárodní hereckou hvězdou, tehdejší souputnice Amy Winehouse nás navždy opustila, a co je nejdůležitější, Lily se stala dvojnásobnou matkou. Tento leitmotiv se nese celou deskou Sheezus.

RECENZE: Lily Allen - z pařmenky frustrovanou matkou RECENZE: Lily Allen - z pařmenky frustrovanou matkou

Lily Allen - SheezusLILY ALLEN
SHEEZUS
Warner Music
14 trax / 49:40

Tracks: Sheezus, L8 CMMR, Air Balloon, Our Time, Insincerely Yours, Take My Place, As Long As I Got You, Close Your Eyes, URL Badman, Silver Spoon, Life For Me, Hard Out Here; Interlude, Somewhere Only We Know,  Deluxe edition: Wind Your Neck In, Who Do You Love, Miserable Without Your Love, Holding On To Nothing

Lilyina tvorba byla vždy charakteristická písněmi s líbivým hudebním podkladem, do kterých zpěvačka sazázela témata, o kterých se ve slušné společnosti nemluví. Její předchozí alba Allright, still a It's Not Me, It's You byla o mladické nerozvážnosti, drogách, alkoholu, večírcích, nezávazném sexu, velkém zadku a drsném zákulisí showbusinessu. Její texty o tom, jak chlapy žere k večeři a zmítá se v kocovině se na Sheezus změnily na songy o mateřství a partnerském životě. Ani tentokrát ale nečekejte žádnou sladkou limonádu - Lily se svěřuje se svými frustracemi se změnou těla po porodu dvou dětí, pěje ódy na postelový um svého manžela a urazí postupně celý světový žebříček zpěvaček.

Na začátku videoklipu k singlu Hard Out There zpěvačka leží na lůžku na plastické chirurgii a se svou typickou sebeironí vede rozhovor se svým manažerem a chirurgem:
Manažer: "Proboha, jak se někdo může takhle rozkydnout?"
Chirurg: "To je nedostatkem disciplíny."
Lily: "Ale já porodila dvě děti!"
Chirurg: "Hodně žen takto po porodu dopadne. Prostě na sebe začnou kašlat."

Pak Lily seskočí z lůžka a začne polévat holky v plavkách šampusem, plácat po zadku, jak jí manažer poručí, a hrdě vystavovat svoje "špeky". Své čerstvé mateřství pak zhodnotí tančením mezi balónky s nápisem "Lily Allen has a baggy pussy", čímž se v médiích postarala o pořádný rozruch, jelikož tohle není úplně téma k odpolední kávě. Song Hard Out There, který je mimochodem natočen jak v nekorektní verzi s textem Hard Out There For A Bitch, tak v méně nekorektní a vypípané Hard Out There For A Chick, je však v podstatě vše, co se na albu dá poslouchat.

Zpěvačka evidentně trpí laktační psychózou k hudebním podkladům, které mnozí opatrně označují  jako "vyspělé", ve skutečnosti je to však příšerná nuda. V As Long As I Got You dokonce slyšíme harmoniku, což možná vypadalo jako skvělý fórek ve studiu, ale poslouchat se to nedá. Zbytek skladeb, snad ještě s výjimkou bonusové Holding On To Nothing, se slévá do nevýrazné vaty. Přitom je to vzhledem ke skvělým textům neuvěřitelná škoda, vždyť která matka si dovolí nahlas říct "I don't give a fuck about your instagram, about your lovely house or your ugly kids"?

Na předchozích albech totiž dokázal tento britský fracek hravě spojit obě dvě hladiny, hudební i lyrickou. Songy jako Not Fair, Everyone's At It, Smile či Fuck You jsou dodnes nejen poslouchatelné, ale zároveň nadčasové. Takové Insincerely Yours nebo Take My Place z nového alba mají stejně silný podtext, za hodinu si nebudete pamatovat, co jste vlastně poslouchali.

Stejně naprázdno vyšel titulní singl Sheezus, o který nejevila rádia příliš zájem, dle zpěvaččina managementu proto, že se v něm zpívá o periodě. V písni zmiňuje své kolegyně Beyoncé, Lady Gaga, Katy Perry, Rihannu a Lorde, kterým by ráda ukradla korunu a vrátila se zpět na vrchol. Takže Lily, pokud chceš být Sheezus, natoč album, u kterého neupadneme do mikrospánku. {vypnoutlink:Air}

ZKUS TAKY: Lily Allen - Alright, Still, Janelle Monae - Archandroid, M.I.A. - Matangi
BEST TRAX: Hard Out Here, Somewhere Only We Know, Holding On To Nothing

Tereza Vavroušková