RECENZE: Weezer zabrali. Nakonec s nimi bude vše v pohodě

Vydáno 10.10.2014 | autor: redakce

Věčně mladí Weezer jedou na hodně divoké horské dráze. Od raketového startu v podobě dnes již kultovních devadesátkových desek Weezer (Blue Album) a Pinkerton až po nedávná alba Raditude a Death to False Metal, která balancují na hranici absolutního odsouzení do horoucích pekel. Bude nová deska další propad nebo konečně návrat na vrchol?

RECENZE: Weezer zabrali. Nakonec s nimi bude vše v pohodě RECENZE: Weezer zabrali. Nakonec s nimi bude vše v pohodě

weezer everythingWillBeAllrightWEEZER

EVERYTHING WILL BE ALRIGHT IN THE END
Universal Music
13 trax / 42:24

Tracklist: Ain't Got Nobody, Back to the Shack, Eulogy for a Rock Band, Lonely Girl, I've Had It Up to Here, The British Are Coming, Da Vinci, Go Away, Cleopatra, Foolish Father, I. The Waste Land, II. Anonymous, III. Return To Ithaka

Poté, co se nechal bubeník Patrick Wilson slyšet, že by nové album mělo znamenat návrat právě k debutovému albu a Pinkertonu, svět zbystřil. A aby toho nebylo málo, produkce alba se chopil jistý Ric Ocasek (frontman The Cars), který s kapelou dříve pracoval na velmi úspěšných Weezer (Blue Album) a Weezer (Green Album). Dokáže kapela naplnit očekávání a nadhozené sliby? Je stále cesty zpět? Ač je to neuvěřitelné, zdá se, že ano.

Everything Will be Alright in the End je postavené na podobných principech, které Weezer provází od začátku jejich působení. Líbivé melodie, chytlavé refrény, bombastická kytarová sóla, teatrálnost... A po dlouhé době konečně trocha té špíny prvních alb. Rivers Cuomo sice už nezpívá tak roztřepané a produkce vokálů je uhlazenější a více "profi", kytary so ovšem vrátily k chlupatějšímu a rozervanějšímu špinavému zvuku a nadrajvovaná basa písně táhne dopředu. A pokud po sobě pustíme na přeskáčku věci z Blue alba, Pinkertonu a Everything..., skutečně zvukové pojítko najdeme.

Nutno neopomenout, že Weezer se na úkor špinavosti zvuku rozhodně nezbavili své popovosti. Vzpomeňme si na singly jako Buddy Holly nebo Beverly Hills - chytlavé a záměrně laciné rockové hymny, ze kterých byla cítit na sto honů okázalá nadsázka. Právě to spojení popu a rocku bylo vždy prvotním znakem jejich hudby a ani zde tomu není jinak. Proto se dočkáme pískaného motivu v Da Vinci, tanečnějších slok I've Had It Up to Here, duetu se zpěvačkou Bethany Cosentino v Go Away a dalších podobných momentů. Everything... ovšem nečerpá pouze z devadesátkového alternativního rocku nebo popové hudby, ale dají se v něm vystopovat i určité vlivy zásadnějších činitelů, například Queen - obzvlášt když se zaposloucháme do pompézních kytarových sól a teatrální energie závěrečných tracků I. The Waste Land, II. Anonymous a III. Return To Ithaka, které téměř evokují rockovou operu.

Nejdůležitější je uvědomit si, že rockovou hudbu v podání Weezer nešlo nikdy brát úplně vážně. Tahle kapela má ráda klišé. Vyloženě se v nich vyžívá. V případě, že šlápnou produkčně či skladatelsky vedle, změní se díky tomu celkový dojem v pohromu, v případě Everything Will be Alright in the End tomu tak naštěstí není a vznikla tak líbivá, energická a zábavná deska. Není sice neotřelá, jako tomu bylo dříve, ale vypadá to, že nakonec bude vše v pohodě...

BEST TRAX: Back to the Shack,Cleopatra, II. Anonymous
ZKUS TAKY: Weezer (Blue Album), OZMA - Rock and Roll Part Three, Foo Fighters - There's Nothing Left to Lose

Jan Čapek