LIVE: Aneta Langerová umí příběhy z nové desky dojmout

Vydáno 16.12.2014 | autor: redakce

Poslední předvánoční týden si Aneta Langerová vybrala pro křest nového alba Na Radosti, na nějž její fanoušci čekali pět let. V prostoru Studia Dva vedle osvědčených repertoárových jistot můžou i některé z nových písní dojmout k slzám.

LIVE: Aneta Langerová umí příběhy z nové desky dojmout LIVE: Aneta Langerová umí příběhy z nové desky dojmout

Aneta Langerova live2014 01

ANETA LANGEROVÁ

Studio Dva, Praha
15.12. 2014

Nová deska nese název zaniklé osady Na Radosti, v níž, obklopena šumavskými hvozdy, složila autorka většinu skladeb. Prostředí venkova ji ovlivnilo natolik, že ve své tvorbě učinila další krok od "popovosti" směrem k autenticitě nejen autorské, ale tentokrát i k autenticitě venkovské kultury.

Ještě než začal koncert, byl divákům představen nový klip ke skladbě Tráva. Koncert pak Aneta zahájila asi nejchytlavější píseň nového alba, Dívka. Díky její zřejmé inspiraci lidovými písněmi bylo tak od začátku jasné, do jakých hudebních luhů a hájů její autorka míří. Po prvním singlu, Svatá Kordula, který vzdává hold ochránkyni mořeplavců, si Aneta pojistila přízeň širšího publika jedním z největších hitů alba prvního, Hříšná těla, křídla motýlí.

Aneta Langerova live2014 02

Aneta Langerova live2014 05

Známých písní se publikum dočkalo ještě několikrát, například když Aneta se skvěle sladěnou kapelou přešla od vybrnkávání k svižné melodii písně Poplach z alba Dotyk. Z něj později zazněla také Malá mořská víla, díky níž Aneta přiměla celé divadlo do zpěvu, nebo původně elektronické Vysoké napětí, jemuž nové aranže vůbec neuškodily. Ve skladbě Vzpomínka se pak Aneta otevřela natolik, že se dotkla emocí snad každého v sále. Tato píseň, zahraná v komorní atmosféře kytary, klavíru a smyčců, je stále tak silná, až z ní mrazí.

Nové album představila Aneta téměř celé. Kromě - pro ni samozřejmé - upřímnosti se v něm odráží rovněž částečný návrat do bezpečí venkova, jehož vlivy nasála plnými doušky. Ve svých textech opouští abstrakci a pouští se do konkrétních příběhů, podobných těm, o kterých zpívávaly ještě naše prababičky. Její hudba je přitom stále vrstevnatější a barevnější, a snad i proto byl pro její představení vybrán prostor, kde byli návštěvníci usazeni do pohodlí sedadel. Vzájemně se nerušili strkáním a bojem o místo a mohli si lépe vychutnat komorní atmosféru nových skladeb. Nechali se tak unášet trochu strašidelně laděnou smrští písně Tragédie u nás na vsi, kde kromě kukání a cvrlikání lesa zazní i pohřební zvony. Inspirace folklórem a country se nejlépe vyjevila v Bříze, vydařený experiment s hip hopem nabídla Nevěsta. O jeden z nejsilnějších momentů večera se ovšem postarala Dorota Barová se skladbou Slova z hor. V komorní atmosféře smyčců předvedly s Anetou nádherný soulad dvou silných a osobitých hlasů a dokázaly, že méně je někdy více.

Aneta Langerova live2014 03

Sílu Anetině vystoupení nepochybně dodala velmi dobře sehraná kapela a smyčcové trio, které se osvědčilo už během turné Pár míst. Největším partnerem je její producent a klávesista, zkušený a schopný muzikant Jakub Zitko, se kterým napsala většinu skladeb. Celé své hudební formaci proto děkovala hned dvakrát a během koncertu jí nechávala náležitý prostor. I v respektování hudebních partnerů se ukazuje vyspělost zpěvačky, která si nepotrpí na okázalosti, přetvářku a divadýlka. To dokonce natolik, že hladký průběh večera pro jednou narušil křest desky, který si z averze k připravování Aneta pro jistotu nepřipravila a chaoticky pak zvala svoje spolupracovníky (Ecson Waldes, Mirek Chyška) na pódium. Vltavskou vodu k pokřtění ovšem nesvěřila do rukou známé osobnosti, jak se při křtech s oblibou dělává, ale svému bratru Nikolovi, coby své největší opoře. Je nabíledni, že na sebe nechce a nepotřebuje upozorňovat velkými jmény, což se odrazilo i ve výběru hostů (trumpetistka Štěpánka Balcarová, herečka Marie Štípková).

Aneta Langerová s každou deskou roste. S rostoucím sebevědomím však neroste nabubřelost a s rostoucí srdečností neroste patos. Emocionální hloubku a upřímnost dokázala vtisknout i písním, jejichž slovy nezpívá o sobě. Vydala se po cestě k podstatě svého bytí, po které jdou i Lenka Dusilová nebo Jana Kirschner, a stejně jako ony se o své zážitky z cest umí dělit. Jedna malá bariéra mezi Anetou a publikem ale překonána zatím nebyla. Tou je její introverze, jejíž vinou se nadále ukrývá za hradbičkou svých nástrojů a technických pomůcek a nepodniká kroky směrem ke svým fanouškům. Vzhledem k výše zmíněnému jí to ale nelze než odpustit.

Setlist: Tráva, Svatá Kordula, Křídla motýlí, Panna, Poplach, Vzpomínka, Pokušení, Tragédie u nás na vsi, Lehkost, Stačilo říct, Malá mořská víla, Bříza, Slova z hor, Divoká hejna, Nevěsta, V bezvětří, Vysoké napětí, Tráva, Voda živá

text: Barbora Vrablíková, foto: Čestmír Jíra (musicserver.cz)

0,00