LIVE: Extrémní šílenství a štěstí Vypsané fiXy

Vydáno 18.12.2014 | autor: redakce

Vypsaná fiXa letos zažila krásné i smutné dny. Zatímco začátkem roku řešila bolestivý odchod basáka Mejna, závěr roku finišuje - opět s Mejnem v sestavě - v atmosféře tak bouřlivé, o níž se jí před dvaceti lety ve zkušebně v Pardubicích ani nesnilo.

LIVE: Extrémní šílenství a štěstí Vypsané fiXy LIVE: Extrémní šílenství a štěstí Vypsané fiXy

Vypsana fiXa Lucerna2014 41

VYPSANÁ FIXA

Lucerna, Praha
17.12.2014

Čtveřice letos načala už třetí společnou desetiletku a jak dokázalo právě končící podzimní turné (poslední show čeká kapelu 20. prosince v Herálci u Jihlavy), touha poznat tváří v tvář malýho ýma a princeznu, antidepresivní rybičku, legendární ledňáčky a další stvoření Márdiho imaginárního světa neklesá.

Důvod úspěchu Vypsané fiXy se dá vyjádřit vcelku snadno. Kapela stále dokáže skvěle propojit přímočarou koncertní zábavnost a jednoduché hudební vyjádření, které přitom neútočí na první signální. Zároveň mluví jazykem, kterému přes častou abstraktnost a surrealismus její publikum rozumí. Není proto překvapení, že mnoho z dvacítky zastávek turné bylo vyprodaných či téměř vyprodaných.

Co však pro fiXu musí být ještě víc povzbuzující než aktuální pohled na zaplněné kulturáky a kluby, jsou vyhlídky do budoucna. Na jejich koncertech totiž nepotkáte jen třicátníky a čtyřicátníky odrostlé spolu s kapelou, ale také čerstvé středoškoláky, kteří kapelu objevili až s posledními deskami. Právě neuhasínající přísun mladé energie vyvolává stále dostatečně bouřlivou atmosféru a extrémní šílenství, o kterém by mohl vyprávět nejen Jimi Dixon.

Vypsana fiXa Lucerna2014 15

Vypsana fiXa Lucerna2014 01

Název turné Před náma jedeme my nevymyslela kapela náhodou. Před Vypsanou fiXou totiž po celou dobu šňůry vystupuje předkapela lakonicky nazvaná Předkapela, v reálů duo Márdi a bubeník Pítrs. Vtip a nenásilnost celého gagu pak v Lucerně dokreslil hostující Mejn - toho času "beatboxer Jarda" a samozřejmě Mejla, s nímž si Předkapela zahrála song Iggyho Popa The Passenger s českým textem. Jinak patřila zahřívací půlhodinka skladbám z dob, kdy kluci ještě v San Piegu vstávali na osmou do školy. Přestože jde o raritní materiál, který na koncertech obvykle neuslyšíte, prehistorické písničky jako Vypsanou fixou nebo Agresivní děda si s kapelou pozpěvovalo i pár srdcařů v publiku.

Show v Lucerně, pravděpodobně nejhonosnějším koncertním prostoru v celé České republice, přitom skupina pojala stejně nenuceně a přirozené, jako funguje po celou dobu své existence. Žádné strojené proslovy ani jiné škrobené opičárny: fiXa vpálila do lidí stejně bezprostřední dvouhodinový set, jakých má za sebou stovky. Na první pohled banální hlášku, že na prvním místě vždycky bude hraní, by tahle čtveřice mohla mít vytetovanou (třeba na nejtajnějším místě).

Vypsana fiXa Lucerna2014 48

Vedle tradičního scénáře fixích koncertů, tedy unikátního setlistu, ze strany na stranu se přelévajícího publika, sborového zpěvu textu 1982 a četných stagediverů (mnoho z nich si právě na kraji pódia Lucerny evidentně užilo své poprvé) měl předposlední gig celého turné i dvě speciální položky: hostující Supici ze Tří sester, která akordeonem zpestřila Iluzi, a frontmana Wouhnoutů Matěje Homolu, jenž si u mikrofonu zapěl Mažoretku.

Živá vystoupení Vypsané fiXy stále intiuitivně ponděcují teenagerské rebélie (tedy ty nevinné ala dát si v patnácti dvě piva nebo přijít o hodinu později domu), a zejména vyvolávají pocit opravdovosti. Kapela jako by říkala: jsme kámoši, jedni z vás: "Ty na mě celý koncert máváš cedulí se jménem písničky. Moc ji nehrajeme, ale dobře, máš ji mít." A právě proto budou mít na koncertech ještě dlouho plno.

Vypsaná fiXa bude jedním z koncertních hostů vyhlášení ankety Žebřík 2014 Bacardi Music Awards - 13. března 2015 v DEPO Plzeň.

text: Petr Adámek, foto: Tomáš Vlach

0,00