RECENZE: D'Angelo smazal patnáct let mlčení hudebním veledílem

Vydáno 15.01.2015 | autor: Daniel Maršalík

Téměř patnáct let od vydání vysoce hodnocené desky Voodoo zveřejnil neosoulový král D'Angelo dlouho slibovaný nový materiál. Zpěvák chtěl s novým albem Black Messiah čekat ještě déle, ale chtěl reagovat na kauzy zabitých Afroameričanů Erica Gaunera a Michaela Browna, jimž život vzali policisté.

RECENZE: D'Angelo smazal patnáct let mlčení hudebním veledílem RECENZE: D'Angelo smazal patnáct let mlčení hudebním veledílem

DANGELO - Black MessiahD'ANGELO AND THE VANGUARD
BLACK MESSIAH
Sony Music
12 trax / 55:54 min

Tracklist: Ain't That Easy; 1000 Deaths, The Charade, Sutan Daddy, Really Love, Back to the Future (Part I), Till It's Done (Tutu), Prayer, Betray My Heart, The Door, Back to the Future (Part II), Another Love

Od ledna 2000 uplynulo mnoho času a dlouho nikdo nevěřil, že by se D'Angelo dokázal vrátit na scénu se třetí deskou, natož ve vrcholné formě. Zpěvák se potýkal s osobními problémy, které jeho životní cestu svedly k alkoholu a drogám. Jeho pád byl viditelný i na fyzičce a někdejší sexuální symbol se proměnil v obtloustlého alkoholika. V roce 2012 se však D'Angelo vrátil na koncertní pódia a mnozí začali opět doufat. Dlouho se však nic nedělo a najednou 15. prosince byla na světě deska Black Messiah.

Jako by čtyřicetiletý umělec chtěl svým příznivcům vynahradit těch patnáct let čekání - nahrát "pouze" dobrou desku by nestačilo. Black Messiah je veledílo, které si zaslouží ocenění "album roku", a to nejen za dojemný příběh o úspěšném comebacku. D'Angelo dokázal v soulu přijít s novými nápady a přitom zůstat věrný tradici. Nekopíruje, ale navazuje na Marvina Gaye, Slye Stonea a další legendy funku a soulu.

V textech převažují dvě témata - láska a společenská angažovanost. D'Angelo je sociálně uvědomělý umělec a zároveň velmi romantický. Jazzem ovlivněná milostná pisnička Really Love je bezstarostná a temperamentní zároveň. Jižanskou horkokrevnost do této houpavé skladby dostal skrze zajímavý flamenco motiv. D'Angelův neosloul na jeho třetí desce je koktejlem R&B, funku a rocku, který nepotřebuje dokořenění elektronikou. Čtyřicetiletému Američanovi pomohli i hvězdní spolupracovníci. Do kapely The Vanguard angažoval například někdejšího bubeníka Prince a Justina Timberlakea Johna Blackwella, baskytaristu Pina Palladia nebo kytaristu Jesseho Johnsona z kapely The Time. S hudbou ve dvou nahrávkách D'Angelovi vypomohl Questlove z kapely The Roots. Ve zmiňovaných textech také dvakrát Q-Tip a v ještě více případech Kendra Foster.

Black Messiah je poctivá nahrávka, které nestačí věnovat jeden poslech. Jedním z hlavních atributů je nadčasovost. Můžeme jen litovat, že neosoul je v Česku na okraji zájmu. Snad i proto se D'Angelo na nadcházejícím turné Praze vyhne. Nejblíže našim hranicím zahraje 14. února v berlínské Columbiahalle.

BEST TRAX: Really Love, 1000 Deaths, The Charade
ZKUS TAKY: Maxwell - BLACKsummers'night, Eric Benét – The One, Erykah Badu - New Amerykah Part Two (Return of the Ankh)

Daniel Maršalík