RECENZE: Ringo Starr posílá pohlednici do minulosti

Vydáno 13.05.2015 | autor: redakce

Jen opravdoví skalní fanoušci správně zodpoví otázku, kdo je Richard Starkey. Zbytku to sepne až po vyslovení jména Ringo Starr. Jaká je osmnáctá řadovka bubeníka Brouků, jehož bubnování je označováno jako vrcholná škola jednoduché brilantnosti?

RECENZE: Ringo Starr posílá pohlednici do minulosti RECENZE: Ringo Starr posílá pohlednici do minulosti

Ringo Starr  Postcards From ParadiseRINGO STARR

POSTCARDS FROM PARADISE
Universal Music
11 Trax/ 43:57

Tracklist: Rory And The Hurricanes, You Bring The Party Down,  Bridges, Postcards From Paradise, Right Side Of The Road, Not Looking Back, Bamboula, Island In The Sun, Touch And Go, Confirmation, Let Love Lead

Ringo má už dnes všechno, o čem sní všichni muzikanti, zatímco ladí svoje nástroje na koncert pro dvacet opilců v místní hospodě. Zažil všechno, co si dokážeme představit pod pojmem slavný muzikant v dobrém nebo špatném, ať už to byl fakt, že držel rytmus v nejslavnější kapele světa, nebo se léčil z drogové a alkoholové závislosti. Jednoduše řečeno má co vyprávět. Postcards From Paradise je zajímavou a dospělou výpravou do světa jedné hudební legendy, která se rozhodně nesnaží uměle oživovat Beatles, ale naopak udržovat jejich památku naprosto nenuceným a zároveň kvalitním způsobem.

Její začátek sahá až k prvním krůčkům amatérské rock'n'rollové kapely Rory Storm And The Hurricanes. Samotný text stejnojmenné písně pojednává o těžkých začátcích, kdy Ringo cestoval s kapelou 200 mil do Londýna, spával na podlaze a živil se chlebem s marmeládou. Hudební základy této formace jsou však příjemně rozloženy po celé ploše desky. Jednoduché chytlavé bicí, ostřejší kytary, avšak ne v rukou horlivých puberťáků, ale naopak zkušených muzikantů, kteří mají jediný cíl a to dostat posluchače do stavu naprosté pohody.

Na dobrých základech se dá vždycky dobře stavět a Ringo to moc dobře ví. Nabízí totiž elegantní zastávky v podobě poctivých bluesových a rockových skladeb ze "staré školy", s výjimkou jedné popové balady pro případ, že byste si chtěli taky trošku pobrečet. Tentokrát stojí za zmínku i práce vokalistů a vokalistek, u jejichž projevu máte pocit, že samotné vokální party by se daly vydat i jako fajn cédéčko nového sboru na cestě ke slávě. Odpůrci techniky by mohly za vadu na kráse označit zvuk Ringova hlasu, jenž by se někomu mohl zdát nepřirozený kvůli množství syntetických efektů, které na starých nahrávkách rozhodně neuslyšíte. Pro ty, co jsou nakloněni originálním inovacím, to však bude příjemné překvapení. Máme prostě 21. století, které si žádá nový, moderní zvuk.

Nejoriginálnějším momentem desky je bezpochyby píseň nesoucí v tracklistu číslo čtyři. Text k ní je totiž složen výhradně z názvů písní Beatles a pro ty největší fanoušky se může stát novou hymnou nebo společenskou hrou. Není žádným překvapením, že Ringo všechny písně sám napsal. Přece jen ale přizval pár slavných hudebních jmen. Za You Bring The Party Down stojí frontman kapely Toto Steve Lukather a v Right Side Of The Road to je zase popová hvězda 80. let Richard Marx, který na desku nahrál i všechny klávesové party. Skladba Island In The Sun se saxofonovým partem, jehož atmosféra připomíná Money od Pink Floyd, pochází ze spolupráce s dalším koněm 80. let. Richard Page z kapely Mr. Mister. V tomto případě rčení "víc hlav víc ví", rozhodně našlo své uplatnění.

Pohlednice je něco, co symbolizuje památku. Napíšeme na ni všechno, o co jsme se chtěli podělit s ostatními, aby si její příjemce mohl představit, co jsme prožili, jak se cítíme a taky co to pro nás všechno znamená. A až vybereme vhodnou fotografii a napíšeme všechny texty, pošleme ji do světa a budeme doufat, že dorazí tam, kam chceme.

BEST TRAX:  Rory And The Hurricanes, Postcards From Paradise, Not Looking Back
ZKUS TAKY: Paul McCartney - New, Beatles - Let It Be, Tom Petty - Hypnotic Eye

Filip Pešta