RECENZE: Tři sestry dál hledají Kovárnu

Vydáno 11.06.2015 | autor: redakce

Tři sestry si desku Fernet Underground nadělily ke svým kulatým narozeninám, neboť jak zazní ve skladbě Narozeniny "když je člověk dospělý, co chce, to si koupí, a když čeká na dárky, tak je asi hloupý". A jak už to po vydatné pařbě bývá, dostaví se i kocovina.

RECENZE: Tři sestry dál hledají Kovárnu RECENZE: Tři sestry dál hledají Kovárnu

Tři Sestry Fernet Underground Deluxe EditionTŘI SESTRY

FERNET UNDERGROUND
Warner Music
12 trax / 37:16

Tracklist: Svatá Petra, Nápis Na Kovárně, Taneční, Underground jsme nestihli, Dneska hrajou naši, Fyzické osoby, Kocovina, Tajnej hajnej, Havran, Narozeniny, Takzvaná stará, Plechový Ježíš

Třicet let je důvod k oslavě a třeba i k rekapitulaci. Při tvorbě obalu se kapela vrátila v čase ještě dál a nechala se inspirovat jedním z nejslavnějších děl, tedy prvotinou Velvet Underground. Však už ve službách kapely Hagen Baden Fanánek hlásal "nedoufej, že seš chytrej, všechno už tu bylo, nevymyslíš nic".

Když na albu Hudba z Marsu vyjádřil Svatý Petr obavy o osud Františka Sahuly prostřednictvím písně Šetři se chlapče, nikdo netušil, jaké rozuzlení si osud pro kytaristu připravil. A protože samotný Sahula si raději do rytmu podupával s ďáblem, po nebeské bráně nepokukoval. Takže nevěděl, že je možné domluvit si dostaveníčko s prsatou Svatou Petrou, jak nyní doufá Fanánek. Mezi skladbami vyslechnete obvyklé hlášky. Po čtvrtstoletí se vrací na scénu i ten, který pospíchá, protože mu jedou stroje. Příznačně je takto uvedena skladba o lokálu, jenž se táhne tvorbou souboru jako cigaretový kouř nad barem. Nápis Na Kovárně je nejen o hledání dalšího osudového podniku, ale též nostalgickou vzpomínkou "na časy, kdy všechno bylo snadný". V minulosti Sestry ještě setrvají. Taneční očima frontmana popisují léta, kdy rodiče doufali, že si jejich ratolest osvojí základy společenského chování, přičemž plány mládežníků na prožití večera byly zcela odlišné. Underground jsme nestihli vzdáleně připomíná letitý titul Divný stavy. Konec konců zmíněný Mejla, Plastici a jim podobní v očích tehdejšího režimu mezi "divný" stavy patřili.

Ivan Trojan alias trenér Zenkl uvádí song Dneska hrajou naši. Pokud jde o fotbalový námět, mají Tři sestry v zásobě lepší materiál - Do kotle na fotbal nebo FC Knajpa. Ve druhé jmenované navíc už jednou zaznělo "rozhodčí je mrkev". Slušný koncertní potenciál mají Fyzické osoby. Dá se předpokládat, že slogan "No tak to ukaž - IČO" projde pro tyto účely mírným vývojem... Škodolibě usmívat se mohou ti, kteří doma nemají partnerku, o které pojednává Takzvaná stará. Finální Plechový Ježíš je neklamným znamením, že nejen toto album, ale i lidská existence je časově omezená. Je též další památkou na Jiřího "Hadra" Brábníka, jemuž andělé spustili žebřík nechutně brzy. Zvolíte-li deluxe edici s druhým diskem Best Of 2001 - 2015, získáte novou verzi Pijánovky, ve které hostují Horkýže slíže.

Tři sestry se nadále pohybují v dobře známém prostředí, nad kterým se vznáší lihový odér. Nejen pivo a zelená, ale i fernet způsobí rozmazané vidění okolí. Ovšem na jeho hořkou chuť je třeba si zvyknout. Přibližně uprostřed láhve (čtěte alba) mohou méně odolní jedinci odpadnout. Jinými slovy - Fernet Underground nefunguje hned. Je třeba nechat jej v krvi rozpustit.

BEST TRAX: Svatá Petra, Taneční, Havran
ZKUS TAKY: Visací zámek - Punkový království, The Fialky - 15 let: Co krok, to punk rock! + Stínadla, Lety mimo - Válka světů

Tomáš Rumler