RECENZE: Abraxas prošel vzkříšením a má Klid!

Vydáno 17.06.2015 | autor: redakce

Přiznejme si, že v návaznosti na vadnoucí úroveň předchozích alb přítomnost Abraxasu v nahrávacím studiu po šestileté pauze neskýtala stran lapání dalšího dechu příliš optimismu. A vida - naděje skutečně umírá poslední a Abraxas zase oplývá vitalitou.

RECENZE: Abraxas prošel vzkříšením a má Klid! RECENZE: Abraxas prošel vzkříšením a má Klid!

Abraxas  Klid recenze

ABRAXAS
KLID!
Supraphon
11 trax / 40:34 min

Tracklist: Už tady jsou, Klid, Tance čas, Přísně tajné, Hoď mi kost, Černá i bílá, Fit, Žízeň, Veselá jízda, V transu, Výkřik

Sotva čekat žánrové kotrmelce (ostatně Abraxasu nikdy dlouhodobější přínos neposkytly), které by vás ponechaly v němém úžasu, přesto čerstvá řadovka dává v plen milé překvapení. Soubor neztratil vlastní tvář, nepokrytě absorbuje většinu sebou samým již dříve akceptovaných vlivů, leč činí tak se znovu nalezenou svěžestí a přirozeností. Neurputně a přitom melodicky chytlavě takřka ve všech položkách. Výsledkem je vyrovnaná kolekce bez zbytečné vaty, což pro předchozí počiny nebývalo pravidlem.

Slávek Janda nakombinoval pestrobarevnou mozaiku s převažujícími střípky v podobě rockové říznosti a funkové lehkosti, ovšem zabrousil i k oblíbeným latinskoamerickým rytmům. Jeho pěvecký kumpán a dlouhodobý souputník Mirek Imrich se zas vystříhal oblíbených hlasových manýr, vystačil si s civilním projevem a pouze velmi střídmě pro zpestření neodolal rapu (stejně jako kapelník talkboxu). Svědčí mu to, show nemusí být za každou cenu.

Jestliže hudba je kompletně dílem Jandovým, o literární náplň se postaral výhradně manažer Petr Soukup, který má mimochodem na současné formě kapely patrně lví podíl. Uspěl i na poli básnířském. Podařilo se mu vychytat stylově adekvátní témata, zpracovat je do neotřelých textů a nalézt i pár úderných sloganů, v nejednom případě ve spojení se vtahující hudbou aspirujících na koncertní trháky (Už tady jsou, Tance čas, Žízeň). Ovšem když je skladatelská invence, slov netřeba, takže se neztratí ani instrumentálka Veselá jízda, věrna názvu a oproštěna od samoúčelné strojenosti.

Symbióza dvou generací současnému Abraxasu evidentně prospívá. Přestože ústřední tandem již překročil „dědečkovskou" šedesátku, spolupráce s mladším týmem mu jde evidentně k duhu, elán nechybí a tvůrčí krizi se podařilo odvrátit.

BEST TRAX: Už tady jsou, Klid, Veselá jízda
ZKUS TAKY: Balage - Balage, Pražský výběr - Běr, Electric Lady - Electrical

Daniel Folprecht