LIVE: Hudba alt-J, hudba budoucnosti

Vydáno 18.06.2015 | autor: redakce

První tuzemský koncert britské senzace alt-J rozdělil veřejnost na dva tábory. Každý kulturou políbený jedinec kolem pětadvaceti let si lístek buď koupil, nebo prohlašoval, že ho nelidsky mrzí, že se akce nemůže zúčastnit. Druhou skupinu tvořili ti dříve narození, nebo v současné zahraniční tvorbě méně znalí, kteří často ani nevěděli, kdo nebo co alt-J jsou. Doporučení pro všechny? Zpozorněte a vnímejte!

LIVE: Hudba alt-J, hudba budoucnosti LIVE: Hudba alt-J, hudba budoucnosti

alt-j 21 20150618 1591929596

alt-J

Žluté lázně, Praha
17. 6. 2015

Už ohlášení příjezdu cenami vyznamenaného zázraku přineslo nebývalé vlny reakcí. Na facebooku se k události připojilo přes 6 tisíc účastníků, což se v případě nijak výrazně populární mladé kapely rovná naprostému šílenství. Co víc, nezůstalo jen u kliků myší a vstupenky se po tisících také prodávaly. Promotéři z Fource Entertainment si opět dovolili husarský kousek, který se tentokrát vyplatil. Konečně v Česku nastala doba, kdy přivézt kvalitní a zároveň čerstvou muziku nemusí nutně znamenat promotérskou sebevraždu.

Čtyři geekové z alt-J na dobře prodejný vývozní artikl na první pohled nevypadají. Na pódiu si je snadno spletete se zvukařem. Ve vytahaných tričkách a ošoupaných kšiltovkách odzbrojují hluboce položenými dvojhlasy, které se magicky táhnou za úderů bong nebo kastanět. To vše za výrazného klávesového doprovodu, jež v elektronické podobě supluje odvážné zvuky od dechů až po ty, co vystřihli z nějaké počítačové hry. O co míň jsou "cool", o to líp jejich básnické malovánky s jazykem fungují. Útočí jimi na pudy a oslavují exotické dálky.

alt-j 04

alt-j 28 20150618 1983887521

V publiku se mísí hloučky rozjařených středoškoláků s insidery, co vzpomínájí na koncerty Radiohead. Vznáší se duch kamarádství, užívání okamžiku a napojení se souhlasnými úsměvy. Na pražském koncertě alt-J nechyběl snad nikdo z místní hudební smetánky od kritiků až po členy úspěšných kapel. Vycítili, že jsou svědky události, která voněla budoucností a změnou.

alt-J dokázali, že i alternativní hudební model může čišet hitovostí. Hned na úvod překvapili songem se samplem od Miley Cyrus, rádiovku Left Hand Free vystřelili po pár minutách. Ani následné rituální záležitosti jako Shesheshe a Tessellate nepustily energii. Zatímco se alt-J mazlili se slovy, úderně nakopávali a mazali jednu melodii za druhou jako med na chleba. Obavy, jestli kapela dokáže svou specificky atmosferickou tvorbu předvést naživo působivě, budiž smazány.

alt-j 31 20150618 1697156031

Nad zdusanou trávou a hlavami návštěvníků prolétla labuť jako symbol nového začátku. Delta rovná se změna. Pokud jsou alt-J rodící se hvězda pro generaci Y, je všechno v pořádku. Znamená to narůstající zájem o tvorbu hlubokou, hravou a chytrou. Bez póz a patosu, bez vykrádání minulosti, bez podbízivosti. Tvorbu, která nelační po pozornosti, nevyvolává skandály a nenabízí bezduchou zábavu.

Takovým patří budoucnost.

text: Alena Bílková, foto: Adam Hencze

0,00