RECENZE: Disturbed na Immortalized sklouzávají k rutině

Vydáno 12.09.2015 | autor: redakce

Nevadí, že novinka Disturbed nenabízí vesměs nic, co bychom už neslyšeli. Přesto je tentokrát až moc předvídatelná a schází jí moment překvapení. Tedy pokud nepočítáme jeden nevydařený cover. V osobě Davida Draimana má naštěstí kapela výrazný hlas, díky kterému se snadno odliší od zástupu jí podobných.

RECENZE: Disturbed na Immortalized sklouzávají k rutině RECENZE: Disturbed na Immortalized sklouzávají k rutině

disturbedimmortalizedcoverDISTURBED
IMMORTALIZED
Warner Music
13 trax/53:28

Tracklist: The Eye Of The Storm, Immortalized, The Vengeful One, Open Your Eyes, The Light, What Are You Waiting For, You're Mine, Who, Save Our Last Goodbye, Fire It Up, The Sound Of Silence, Never Wrong, Who Taught You How To Hate

Pětiletá pauza od poslední desky Asylum, kterou frontman David Draiman vyplnil třeba svým dalším projektem Device nebo hostováním pro Megadeth na albu Super Collider, je u konce. Disturbed v žádném případě nepatří mezi nejoriginálnější party, rozhodně se však řadí mezi nejpopulárnější a komerčně nejúspěšnější. Při pohledu do hitparád je evidentní, že věrná fanouškovská základna nezeslábla a vynesla kapelu v několika případech opět na nejvyšší stupeň. Pokud se to někomu podaří v případě žebříčku US Billboard 200 už popáté za sebou, není to pochopitelně záruka kvality a nadčasovosti nahrávky. Nicméně jestliže jsou Disturbed po Metallice a Dave Matthews Band teprve třetí partou, která se tímto může pochlubit, kariéře to neublíží.

Přesto by nebylo správné skupinu zaškatulkovat jako ryze komerční. Už proto, že regály jsou brakem s tímto cejchem doslova přeplněné i bez party z Chicaga. V některých kruzích je možná "hit" sprosté slovo. To ale neznamená, že metalové spolky se těchto ambicí musejí vzdát. Písním proto neschází jednak chytlavé melodie, ale ani obvyklá razance. Ta je ovšem kontrolovaná. Nehrozí tedy, že by se Draimanovi spoluhráči tzv. urvali ze řetězu.

Tím se plynule dostáváme k bodu, který zlomí hodnocení posluchačů na stranu bezmezné chvály, nebo naopak k zatracení. Album je vyrovnané a až na jednu výjimku v podstatě i oproštěno od vaty. Jenže konstantní je až příliš. Po nikterak gradujícím a napětí vyvolávajícím intru se na vás i tentokrát začnou valit písně, které ve většině případů zabírají na první poslech. Jenže čím dále se při objevování Immortalized dostanete, tím větší je problém odlišit od sebe jednotlivé tracky. Schází moment překvapení, který by posluchače vytrhnul z letargie.

I proto můžete snadno získat pocit, že nejsilnější materiál je seřazen hned v úvodu alba. Pravděpodobnější je varianta, že od druhé poloviny vám písně začnou splývat kvůli jejich podobnosti, nikoliv vyloženě horší kvalitě. Jestliže si navíc pořídíte deluxe edici, dostanete tři songy navíc a skutečně výživných 66 minut muziky. Tudíž by hudební průmysl nebyl o nic ochuzen, kdyby se nedostalo na cover dvojice Simon & Garfunkel The Sound Of Silence.

Smíříte-li se s jistou mírou repetitivnosti, patří Immortalized k tomu lepšímu, co je na trhu k dispozici. Tím spíš, když stejně jako Disturbed raději sázíte na jistotu. Dobrá zpráva je, že Američané neztratili schopnost složit poutavé a dynamické písně. Méně potěší další postřeh. Přestože kapela umí zatopit pod kotlem, nespálíte se. Tak žhavá tato kolekce není.

BEST TRAX: The Vengeful One, Open Your Eyes, What Are You Waiting For
ZKUS TAKY: Five Finger Death Punch - Got Your Six, P.O.D. - The Awakening, Fear Factory - Genexus

Tomáš Rumler