Gregorian s Amelií Brightman přivezli do Prahy světové hity, světelnou show i oheň

Vydáno 14.05.2016 | autor: Jana Braunová

Gregorian, to je originální německé seskupení zpěváků  a muzikantů, kteří ve svých skladbách propojují tradiční mnišský gregoriánský chorál s moderní poprockovou hudbou. Kromě převzatých písní, které předělávají do vlastních aranží, hrají i autorskou tvorbu. Na aktuálním evropském turné, které se zastavilo v Praze a Brně, propagují nové album Masters Of Chant X - The Final Chapter. A bez pořádné show se to neobejde.

Gregorian s Amelií Brightman přivezli do Prahy světové hity, světelnou show i oheň Gregorian ukázali Pražanům velkou show

GREGORIAN
KONGRESOVÉ CENTRUM, PRAHA
11. 5. 2016

Kolem půl sedmé večerní se otevírají dveře velkého sálu a fanoušci všech věkových kategorií zaplňují hlediště pražského Kongresového centra, usazují se na svá místa, okukují pódium s oponou, na níž stojí velký nápis GREGORIAN a netrpělivě očekávají začátek show. Když se chvíli nato v sále zhasne, rozeznívají se první tóny hudby a oponu osvítí modrofialové světlo. To už ale opona padá a na pódiu se objevují "mniši" z Gregorian ve svých tmavých kápích a začínají zpívat Masters of Chant. Hned při první písni se na scénu dostává i zpěvačka s andělským hlasem Amelie Brightman (nejmladší sestra Sarah Brightman), která svým zpěvem jemně doplňuje mužské chorály.

FOTOREPORT: Gregorian ohromili svými chorály a světelnou show Prahu

Koncert byl nejen pastvou pro uši, ale i oči. K vidění totiž byla audiovizuální show, při které do sebe, přesně jako jednotlivé dílky skládanky, zapadaly hudba, zpěv i světelné efekty. Choreografie mužské části Gregorian je jednoduchá, zpěváci v "mnišských" kápích stojí na pódiu na místě, pohybují se pomalými kroky z jedné strany na druhou, při některých skladbách chodí symetricky do kolečka, udělají otočku, ale i to má svůj efekt a smysl. Od mužů v mnišských kápích byste snad nic divočejšího ani neočekávali.

Některé skladby zpívá mužská část souboru sama, při jiných se na pódiu objevuje Amelie Brightman, která během koncertu střídá šaty. Hned ze začátku - při čtvrté písni - diváci zatají dech při Join Me (originál od kapely HIM – Join Me In Death), na přední čáti pódia stojí zahalení "mniši" a za nimi v pozadí se objevuje ve výšce před bílým oknem zpívající Amelie Brightman, oděná v nádherných dlouhých bílých šatech, sahajících až na zem. V jednu chvíli jí vlivem světelných efektů narostou bílá andělská křídla, zatímco zpívá svým andělským hlasem "Připoj se ke mně ve smrti, nechceš zemřít dnes pro lásku, doprovoď mě ve smrti."

Originální moderní pojetí mnišských chorálů ve spojení s živou hudbou, svižnými elektrickými kytarami a světelnou show na přítomné diváky vyzařuje zvláštní druh pozitivní energie. Jste tak vtaženi do děje, že máte chvílemi pocit, jako byste se ocitli v kostele - nasvícení celé scény se všemi efekty připomíná sluneční paprsky procházející okny a vitrážemi do kostela a dokresluje to atmosféru.

Na jevišti se střídají barevné efekty, mlhy, kouře, laserová show, "mniši" tajemně zahaleni ve tmě. Při Meadows Of Heaven začíná Amelie Brightman v úvodu hrát na příčnou flétnu, po chvíli mužká část souboru rozehrává hru světel a pomocí zrcadel odrážejí světelné paprsky do hlediště. Při Crying In The Rain otevírají zpěváci na pódiu deštníky, ze kterých stékají kapky vody, až to vypadá, jako kdyby opravdu pršelo. Mezi jednotlivými písněmi rozjíždí kytarová sóla oba kytaristé. Došlo i na ohňovou show v podání bubeníka. Ten při svém sólu "chrlil" oheň tak mocně, že mu hořely paličky i bubny.

Kromě zpěvačky Amelie Brightman vystupoval s Gregorian i mladý talentovaný rumunský zpěvák a klavírista Narcis, který při sólové skladbě Caruso přivádí publikum k hlasitému údivu a ze sálu se ozývá potlesk. K závěru koncertu sestupují Gregorian k divákům, rozestaví se před první řadu a zpívají za doprovodu akustické kytary přímo před lidmi. Celý Kongresový sál se staví na nohy, publikum nadšeně tleská.

Byla to hlavně přehlídka slavných hitů předělaných do moderního poprockového gregoriánského hávu. Zazněly například Time To Say Goodbye (original Andrea Bocelli a Sarah Brightman), Kiss From A Rose (Seal), Shout (Tears For Fears), Lady In Black (Uriah Heep), ale i originální skladby z repertoáru Gregorian. Diváci byli po celý koncert nadšení, po každé písni sál tleskal, ke konci se opakovaně publikum postavilo a skandovalo vestoje, tleskalo do rytmu. Na závěr koncertu se i "mniši" rozpohybovali, tančili a celý večer byl zakončen mohutným gejzírem konfet vystřelených do publika. Sál se tak na chvílí zaplnil poletujícími bílými konfetami. A to už se Gregorian se loučí a děkují divákům. I oni mají být za co vděční - byl to totiž nadmíru povedený večer.

text, foto a video: Jana Braunová

4,50