LIVE: Biffy Clyro ve Vídni: Zvířecí styl plný emocí až na dřeň

Vydáno 26.10.2016 | autor: redakce

Biffy Clyro není nikdy dost, to je známá věc. A protože si tři skotští Vikingové během podzimní tour zastávku v Praze neudělali (hráli tu už před prázdninami), vyrazili jsme za nimi do Vídně. A stálo to za to!

LIVE: Biffy Clyro ve Vídni: Zvířecí styl plný emocí až na dřeň Biffy Clyro ve Vídni. Foto: Jaroslav Kutheil

BIFFY CLYRO

GASOMETER, VÍDEŇ
21. 10. 2016

Oproti pražskému vystoupení v červnu letošního roku Biffy Clyro svůj setlist prodloužili, a tak nás čekalo 26 songů a víc jak 90 minut skvělé muziky. Frontman Simon Neil, basák Ben Johnston a bubeník James Johnston odstartovali svůj set prvním singlem z nové desky Ellipsis nazvaným Wolves Of Winter. Nové album dostalo v setlistu celkově největší prostor, zazněly téměř všechny písně včetně dalších singlů Howl a Animal Style. Zkrátka nepřišla ani předchozí nahrávka Opposites a hity Biblical, Black Chandelier, Spanish Radio a další. Nezapomnělo se také na staré osvědčené pecky jako Bubbles, Mountains, Many Of Horror nebo The Captain

LIVE: Vodník z Biffy Clyro utopil Lucernu ve vlastním potu

Nebudu se rozepisovat o tom, jak precizně byly odehrané kytarové riffy, ani jestli to Simonovi Neilovi zpívalo čistě nebo falešně. Není třeba. Biffy Clyro prostě chyby nedělají. Rozhodně to ale neznamená, že by jejich show byla uhlazená, sterilní a nudná jako stůl v pitevně. Naopak, ačkoliv jsou Biffy trochu skoupí na slovo, energie z nich cáká na míle daleko, kapela se zmítá ve zvířecí agónii a ve vzduchu je cítit pot, prach a touha po krvi.

JAKO JÍZDA VLAKEM

Biffy Clyro vás na chvíli vtáhnou do svého rozjetého vlaku plného energických kytar, ostrých bicích, komplikovaně jednoduchých melodií a srdceberoucích textů. Z okolního světa se stane rozmazaná šmouha se světlem na konci tunelu. Tím světlem jsou Biffy Clyro, kteří vás do poslední vteřiny nešetří, a když vás vlak v cílové rovince úplně vyždímané vyplivne, máte chuť naskočit zpět do vagónu a dát si tu jízdu znovu od začátku.

Fanoušci nashromáždění v hale Gasometer prostě nedostali šanci si na chvíli vydechnout. Nepodařilo se to při romantické Re-Arrange, kterou Simon Neil napsal pro svoji manželku, jež si dojemné vyznání vychutnávala z boku pódia, a dokonce ani akusticky odehraná Medicine neubrala koncertu na živelnosti a nenarušila jinak divokou jízdu.

Navzdory až animální show působilo rakouské publikum poněkud staticky, všechny songy ale zpívalo chorálem. Oproti českým příznivcům BC bylo ve výhodě, protože znalo songy z nové desky, kterou kapela představila v Praze měsíc před vydáním. V závěru se ale rakouští fanoušci přece jen trochu rozvášnili. Když došlo na přídavky, utvořil se v kotli dokonce circle pit, což jistě překvapilo i samotnou kapelu.

ZPÍVALO SE I V METRU

Emoce s námi lomcovaly ještě ve vídeňském metru. "Prosím tě, dal bys mi napít?" ptal se cizí kluk jedoucí z koncertu mého kamaráda a ukazoval na flašku vína, kterou jsme si vezli. "Jo, jasně, ale jen když zazpíváš něco od Biffy," opáčil kamarád. "You are the loneliest person that I’ve ever known…" spustil Rakušák po chvilce nevěřícného zírání hitovku Opposite, která na koncertě nezazněla. Okamžitě se k němu přidaly další hlasy a brzy zpíval celý vagón. Amatérský zpěvák dostal za odměnu napít a zážitek z metra tak vtipně završil skvělý dojem z koncertu.

Biffy Clyro interview: Jsme kapela, která funguje v trilogiích

Zatímco já jsem uléhala ke spánku znavená po náročném výletě, facebooková komunita opěvovala sobotní koncert The Cure. Prý to byla show roku. Dokonce možná desetiletí, jak tvrdili skalní fanoušci. I kdyby století, rozhodně nelituji, že jsem dala přednost třem zpoceným polonahým Vikingům a znovu volám: Mon The Biff!

P.S. Hodnotit bodově Biffy Clyro je těžké. Pokaždé, když je vidím, mám pocit, že odehráli jejich nejlepší koncert. Jenže on je ten následující zase o něco lepší. Takže nemůžu jinak, než opět 5/5.

Setlist: Wolves Of Winter, Living Is a Problem Because Everything Dies, Sounds Like Balloons, Biblical, Spanish Radio, Howl, In The Name of the Wee Man, Bubbles, Herex, Black Chndelier, Friends And Enemies, That Golden Rule, Re-Arrange, Wave Upon Wave, Folding Stars, Medicine, Different People, Mountains, On A Bang, 9/15ths, Animal Style, Many Of Horror, Whorses. Přídavky: The Captain, People, Stingin' Belle

text: Marta Pušová, foto: Jaroslav Kutheil (koncert), archiv (promo)

Témata: Biffy Clyro, Ellipsis, Simon Neil, Vídeň, koncerty, rock

5,00