LIVE: Finští The Rasmus byli v Praze jen krůček od dokonalosti

Vydáno 16.11.2017 | autor: Jan Trávníček

Jak vlastně vypadá dokonalý koncert? To je otázka, již si jistě klade řada čtenářů, kteří tu a tam zavítají na nějaký ten hudební server a pročítají si, co že to těm rozmazleným pisálkům nevoní tentokrát. Ponechme teď stranou, nakolik je takové smýšlení v právu a kdy je třeba si prostě jen přiznat, že i u konzumace hudby je třeba kriticky myslet, a dodejme to hlavní. The Rasmus se pojmu "dokonalý koncert" velmi přiblížili.

LIVE: Finští The Rasmus byli v Praze jen krůček od dokonalosti LIVE: Finští The Rasmus byli v Praze jen krůček od dokonalosti

THE RASMUS
LUCERNA MUSIC BAR, PRAHA
15. 11. 2017

Je pravdou, že za ta léta, co už spolu v nezměněné sestavě hrají a skládají hity, by si zasloužili daleko větší vyprodané prostory, než "jen" Lucerna Music Bar, na druhou stranu - co by za to jiní dali, že ano. Také je třeba si přiznat, že už svou největší slávu mají nejspíš za sebou. Dodnes platí, že si při debatě o nich většina lidí vzpomene hlavně na průlomovou desku Dead Letters z roku 2003, která je z Finska katapultovala do rádií, hitparád a dětských pokojíčků po celé Evropě.

Lauri z The Rasmus interview: Miluju Daft Punk!

Ikonické havraní peří ve vlasech drobného čertíka Lauriho už sice nenajdete, ale při pohledu na to, jak dnes The Rasmus hrají, zpívají a pumpují do lidí energii, se vůbec nechce věřit, že už je to téměř patnáct let, co o nich mnozí slyšeli poprvé. V Praze byli tentokrát ve špičkové formě.

Osmatřicetiletý autor sólové elektronické desky New World po pódiu klouzal s lehkostí tanečníka, když ale bylo potřeba přitvrdit do jednoho z mnoha zpěvných refrénů, nepostrádal ani patřičnou razanci, aby píseň dostala přesně takovou sílu, jakou potřebovala. Rozmluvy s publikem i s usměvavým kytaristou Eeroem Heinonenem byly spontánní i vtipné a uvolněnost jejich konverzace nasvědčovala tomu, že kamarádství čtyř muzikantů, kteří spolu hrají od roku 1995, je stále pevné.

FOTOREPORT: The Rasmus přijeli do Prahy s novou deskou Dark Matters

Hlavní ale byla muzika. A zde je třeba zdůraznit, jak skvělý spád koncertu dával fakt, že takřka každá zahraná píseň byl velký hit, který s kapelou zpívali skvěle sehraní fanoušci. A když jsou vaše písně tak dobré, že z nich vaši příznivci i po letech znají každé slovo, nemůže to dopadnout špatně. Však se podívejte na setlist. Doslova hit za hitem.
Jako perličku, které si možná nevšimli všichni, lze uvést skladbu Livin' In A World Without You, v níž kytaristovi Paulimu v refrénu zahrála struna jiný efekt, než jaký byl v plánu a po úsměvných posuncích se zvukařem se dvojice dohodla, že už skladbu dohraje v tomto nepatrně pozměněném znění.

SE ZPĚVEM AŽ NA DŘEŇ

Z nové desky Dark Matters, která zatím z desetibodové stupnice sbírá převážně docela vlažné sedmičky, zaznělo pět ukázek, nejzajímavější byly dva největší experimenty - Empire, v níž se téměř dubstepové prvky stáhly do pozadí, čímž na rozdíl od studiové podoby skladba mezi ostatní krásně zapadla, a také Wonderman, na níž jsou obdivuhodné až takřka metalcorově podbarvené sloky.

Součástí závěrečné rockové salvy byla také úderná hitovka In My Life, která má na The Rasmus nezvykle vrstevnatou strukturu. A když se v ní došlo na závěrečnou pasáž, v níž je třeba jít se zpěvem až na dřeň, zpěvák předvedl oslnivý a strhující výkon, po němž zbývalo jen zalapat po dechu. Nechce se skoro ani věřit, že hned vzápětí následoval největší hit In The Shadows, po němž samozřejmě nikdo nechtěl kapelu pustit z pódia. Poslední pražský koncert v MeetFactory se s tímto samozřejmě vůbec nemohl rovnat.

A v čem vlastně kvarteto zklamalo? Mohlo zaznít alespoň něco z nedoceněné předchozí řadovky s eponymním názvem a také je trochu škoda, že depresivní tryznou Funeral Song Lauri jen proletěl. Byl totiž tak dobře rozjetý z dosavadního průběhu, že náhlé zpomalení a zvážnění s těžkými smyčci mu vůbec nesedlo a písní se prozpíval rychleji, než by bylo třeba, čímž její naléhavou osudovost nechtěně rozbil.

To jsou ale jen detaily z úžasného večera, který by si jistě všichni přítomní rádi zopakovali i mnohem dříve, než zase za dalších pět let. Pointu článku prozradil kamarád Villeho Vala z HIM už v momentě euforie, kdy spontáně vyhrknul: "Přál bych si, aby tento koncert nikdy neskončil." Dokážete si představit lepší pochvalu?

Setlist: F-F-F-Falling, Guilty, No Fear, Time To Burn, Empire, Chill, Livin' In A World Without You, Justify, Funeral Song, Silver Night, Paradise, Nothing, In My Life, In The Shadows, Wonderman, Sail Away

text: Jan Trávníček, foto: Rusty Shepherd

Témata: The Rasmus, Lucerna Music Bar, Lauri

5,00