LIVE: Glen Hansard v Brně ve velkém zakončil turné. Zpíval ještě niterněji a s ještě větší vervou

Vydáno 26.02.2018 | autor: redakce

Málokterý umělec se před obecenstvem cítí tak přirozeně a působí tak bezprostředním dojmem jako Glen Hansard. V neděli v brněnském Sono Centru spolu s jedenáctičlennou kapelou zakončil své letošní evropské turné. Zahrál to nejlepší ze sólové tvorby, včetně ukázek z nového alba, i skladby své první kapely The Frames nebo písně vzniklé v rámci projektu The Swell Season.

LIVE: Glen Hansard v Brně ve velkém zakončil turné. Zpíval ještě niterněji a s ještě větší vervou LIVE: Glen Hansard v Brně ve velkém zakončil turné. Zpíval ještě niterněji a s ještě větší vervou

GLEN HANSARD
SONO CENTRUM, BRNO
25. 2. 2017

Hansard, který se do České republiky vrací rád a často, představil během koncertu několik písní ze svého čerstvého třetího sólového alba Between Two Shores, které vyšlo v lednu. Album, jemuž se nedočkalo tak vřelého přijetí jako předchozí Didn’t He Ramble, vzniklo převážně z nahrávek, které zpěvák vytvořil ve studiu spolu s kapelou během jednoho z předchozích turné. A pak delší dobu ležely ladem.

LIVE: Glen Hansard utáhne Sono i bez mikrofonu

Na pódiu naplno předvádí, jak se vyžívá v prolínání žánrů i různých inspirací - během Roll On Slow z nového alba přechází plynule do písně Gloria od Patti Smith, kde se se svým falsettem vyžívá ve věrné imitaci zpěvaččina hlasu. Z jedné z nejočekávanějších skladeb Her Mercy, vystupňované dechy i zpíváním publika, proplouvá do skladby Star Star od The Frames, poté se smyčcovou předehrou do písně Pure Imagination z filmu Karlík a továrna na čokoládu, aby se opět vrátil k vyvrcholení původní Her Mercy.

Publikum dokáže rozesmát, když při úvodu k Bird of Sorrow líčí autorský proces - na staré nalezené kazetě objevil album jamajské reggae hudby, kde ho obzvlášť zaujala jedna skladba a její text. Stala se pro něj inspirací. Ve své první verzi byla melancholická klavírní skladba Bird of Sorrow tedy spíše pohupovací reggae písní. Glen během vyprávění lovil v paměti akordy a část oné skladby z kazety se pokusil také zahrát.

FOTOREPORT: S Glenem Hansardem si v Sonu zahrál i fanoušek z davu. Za flašku

DIVÁK KYTARISTOU

Blízkost k divákům prokázal po spotánním intermezzu v podobě irské lidové písně o whisky, v návaznosti na ni mu mladý divák v přední řadě podával láhev domácí slivovice s fotografií, kde spolu hrají na kytary na jednom z předchozích vystoupení v Česku. Glen se ho zeptal, co spolu tehdy hráli, on odvětil, že Movin' On a Glen ho obratem pozval na pódium, aby si s ním tuto skladbu znovu zahrál.

Prostor dostali i členové doprovodné kapely. Rob Bochnik, kytarista, který hrál s The Frames, vystřihl spolu s kapelou skladbu Lovevolve ze svého sólového alba. Již zmíněný trombonista Curtis Fowlkes zpíval většinu skladby Wedding Ring a měl úžasné sólo v úderné Lowly Deserter. Housle měly sólo v písni, ze které čiší inspirace irskou lidovou hudbou - McCormack’s Wall.

Hansard se v úvodu několika skladeb rozhovořil o tom, co ho k napsání skladby vedlo, vyprávěl příběhy, vzpomínal. V jednu chvíli odešla kapela do zákulisí a on, sám na pódiu, zahrál na klavír novou, dosud nevydanou skladbu Shelter Me. Text zhudebňuje slova jeho přítele, který kvůli pití přišel o svou lásku i střechu nad hlavou. V průběhu večera zahrál i skladbu Fitzcarraldo, dle vlastních slov snad nejstarší píseň, kterou s The Frames hráli.

Glenovi koncerty zpravidla trvají přes dvě hodiny, tento se natáhl hned na dvě a půl, včetně přídavku o několika písních. Na úplný závěr se celá kapela postavila na hranu pódia těsně nad diváky a za luskání prstů zazpívala a capella verzi songu Devil Town od amerického alternativného umělce Daniela Johnstona.

Glena Hansarda jsem viděl naživo již několikrát a stále platí, že to je umělec, který ze sebe na pódiu dokáže vydat vše. I tolikrát přehrávané písně pořád interpretuje se stejnou vervou a sálající energií, která vysvětluje díry v jeho kytarách. Během koncertu řekl, že se mu v Česku od jeho prvního koncertu dostalo obrovské podpory a vřelého přijetí, a tak se snaží před českým publikem písně hrát "a little deeper, a little louder"; ještě o něco více niterně a s ještě o něco větší vervou. To se mu v Brně opět podařilo.

Témata: Glen Hansard, Sono centrum, Daniel Johnston

text: Vašek Melenovský, foto: Karel Prchal

4,50